Interview: waarom het woord 'gratis' niet werkt in de horeca

25 mei 2018 | Thijs Jacobs

“Marketing wil je als horecaondernemer het liefst binnenboord houden.” Monique van Gevelt is daar duidelijk in en ze heeft een punt. Want je kúnt het ook zelf als je de tools kent en beheerst. “Het is het gemakkelijkst om de reguliere social media-kanalen in te zetten”, vervolgt de specialiste. “Op die manier kun je meer mensen van buiten aantrekken en betrekken bij je community. Binnen de horeca is de hotellerie het meest professioneel, alhoewel zij ook nog behoorlijk achterlopen op marketingvlak als je het vergelijkt met andere branches. Veel van hen stappen naar derde partijen, eigenlijk omdat de marketing intern niet op orde is. Een slechte ontwikkeling, want je bent dan geen baas meer in eigen zaak.”

Niet te missen training

Op 28 mei aanstaande geeft Monique een training aan horecaprofessionals, waarbij zij leren welke kanalen je effectief in kunt zetten om je bereik te vergroten. “Wanneer je een kleiner horecabedrijf hebt, dan ben je meer ‘hands-on’ bezig. Vaak doe je dan ook de marketing zelf. Hoe lang je daarmee bezig bent? Het opzetten kost even wat tijd, maar daarna ben je er zo’n twee uur per week mee bezig. Door slimme tools te gebruiken en posts vooruit te plaatsen, hoef je soms een week lang niet eens naar je social media-kanalen te kijken. Zo word je geen slaaf van social media. Ik laat horecaondernemers zien op welke manier ze dat met behulp van gratis hulpmiddelen kunnen doen.”

Niet blindstaren op Facebook

Je moet de kanalen correct inzetten, want anders sla je als horecaprofessional de plank mis. “Facebook doe je altijd apart. Dat heeft te maken met het risico; wanneer je dit platform verkeerd gebruikt, dan zak je in de resultaten. Uiteraard moet je ook de goede berichten op het juiste moment plaatsen, waarbij ik zie dat er steeds vaker last-minute wordt gereserveerd of besloten waar men heen gaat. Daarom plaats je berichten doorgaans niet eerder dan één of twee dagen voorafgaand aan de actie. Wed ook nooit op één paard, veel ondernemers staren zich blind op Facebook, terwijl andere kanalen ook heel veel klandizie op kunnen leveren.”

Nooit gratis, wel extra...

En dan de content. Je moet de juiste doelgroep op de juiste manier aanspreken. “Denk goed na over hoe je iets schrijft. Tijdens de training zal ik ook enkele pakkende praktijkvoorbeelden laten zien. Bepaalde woorden moet je op social media ook vermijden, zeker op Faceboook. Het woord ‘gratis’ moet je omzeilen, want dit wordt door het algoritme herkend als ongewenste reclame, met alle risico’s van dien voor je pagina. Er zijn trucjes om dit te omzeilen, alhoewel ‘gratis’ en ‘korting’ sowieso vermeden moeten worden. Gebruik liever de term ‘extra’ of ‘bonus’, dat schept geen verwachtingen. Als je korting geeft, dan verwacht de gast dat de volgende keer ook. Wanneer je iets extra geeft, iets dat normaal niet in huis is, dan schept dat geen verwachtingen, maar wordt door de gast wel enorm gewaardeerd.”

Niet kopiëren

Een andere valkuil is het neerzetten van een onrealistisch beeld van je zaak. “Vooral bij het gebruik van beeld zie ik dat de zaak online anders wordt gepresenteerd dan dat deze in werkelijkheid is. Dat komt doordat horecaondernemers anderen kopiëren wat betreft social media. Op die manier kopieer je ook fouten. Het is van belang om dicht bij jezelf te blijven en je doelgroepen helder te hebben. Als horecabedrijf heb je meerdere doelgroepen, maar er zijn absoluut ook groepen die je niet bedient. Die hoef je dan dus niet te targeten. Laatst vroeg ik een horecaondernemer naar zijn doelgroep. ‘Dat is iedereen die ademhaalt’, zei hij. Ik sloeg er steil van achterover. Al heb je een snackbar in een bepaalde wijk, dan is je doelgroep nog steeds een persoon in een bepaalde omgeving. Die mensen hebben een bepaalde signatuur; een Rotterdammer is anders dan een Amsterdammer. Daar moet je je communicatie ook op aanpassen.”

Voor je jezelf volledig op de marketing van je zaak stort, is het raadzaam om je operatie op orde te hebben. “Ik zie dat zaken die hoog scoren op reviews, op het vlak van omzet vaak achterblijven. Je moet je kruit niet verschieten op de operatie. Maak die eerst gezond en start dan met goede marketing. Het hele plaatje moet immers kloppen. In de praktijk hebben de op social media-kanalen succesvolle horecazaken vaak advies ingewonnen en de hulp van een professional ingeschakeld. Marketing is immers een niet te onderschatten pijler van de omzet.”

Meer omzet door goede training

We willen allemaal wel meer omzet. Tijdens de training op 28 mei leer je hoe je die kunt verhogen door je social media-aanwezigheid. “Je kunt op drie manieren meer omzet genereren. Door nieuwe gasten binnen te halen, door bestaande gasten meer te laten besteden en door bestaande gasten vaker terug te laten komen. De horeca kan nog een beste slag maken. Marketing lijkt in het zelfde verdomhoekje te zitten als ‘finance’, maar beiden zijn noodzakelijk om goede omzetcijfers te behalen. Tijdens de training laat ik zien hoe het werkt, maar het hele technische haal ik eraf. Uiteindelijk gaat het om gastvrijheid, om beleving. Marketing is gastvrij zijn buiten de deur. Als je dat bent, dan doe je het goed. Gastvrijheid eindigt immers niet meer bij de deur, maar start voor aankomst en houdt niet op bij het vertrek. Op 28 mei laat ik de deelnemers zien hoe zij hun zaak gastvrijer maken buiten de deur.”

Ook gastvrij zijn buiten de deur? Schrijf je dan nu in voor de training op 28 mei aanstaande! De training wordt verzorgd in Utrecht. 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Columns
Column: licht aan het einde van de tunnel…

Het lijkt het nieuwe mantra te zijn van Mark en Hugo, maar volgens mij hebben we nog heel veel bochten te nemen voordat we het licht aan het verre einde kunnen zien. Tot nu toe ga ik nog op de tast door het leven en duurt het heel lang voordat we ‘we zijn er bijna’ mogen zingen. De du ...

Achtergronden Gastronomie
Horecaondernemer Han Ji over de horecatrends in 2021

2020 was voor horecaondernemers een onstuimig jaar, om het zacht uit te drukken. De komst van het coronavirus zorgde ervoor dat de horeca meerdere malen de deuren moest sluiten, ondernemers inkomsten misliepen, en creativiteit en support van de (lokale) consument een must was om te overleven. Wat st ...

Drinks Corona
2020 was ook voor bierbrouwers een rampjaar

De bierverkoop is in Nederland in 2020 met 14% gedaald ten opzichte van 2019. In de horeca en evenementenbranche was de daling zelfs ruim 58%. Dit is uiteraard het gevolg van de COVID-19-maatregelen. Sinds het (opnieuw) sluiten van de horeca in oktober zien we dat de verkoop van bier daar met 89% is ...

Wet- en regelgeving Corona
NOW 3: helft toekenningen naar horeca en detailhandel

UWV heeft in totaal ruim 77.000 aanvragen toegekend voor de derde periode van de Tijdelijke Noodmaatregel Overbrugging Werkgelegenheid (NOW). Deze werkgevers hebben samen zo’n 1,3 miljoen mensen in dienst. Inmiddels heeft UWV 1,7 miljard euro aan voorschotten overgemaakt aan deze werkgevers. D ...

Wet- en regelgeving Corona
Horeca zeker tot 9 februari gesloten, hotels wel open

De horeca blijft nog zeker tot 9 februari gesloten, hotels mogen wel 'gewoon' open blijven. Dat maakte premier Mark Rutte zojuist bekend tijdens de persconferentie. Hotels mogen naast zakelijke gasten, ook recreatieve gasten ontvangen. Eerder meldde De Telegraaf dat hotels de dupe zouden ...

Columns Ondernemen
Column Monique van Gevelt: Bivakkeren in onze eigen bubbel

‘The Future is private’ was een uitspraak van de Facebook-eindbaas Mark Zuckerberg in 2019. Achteraf gezien een waarheid als een koe als je het mij vraagt. Want al bijna een jaar is ons privédomein ons enige leefgebied. En vooral in deze winterse lockdown verkeren wij enkel in hui ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: