Interview Erik Stroink, BBB Maastricht

9 september 2015 |
Interview Erik Stroink, BBB Maastricht

Van 5 tot en met 7 oktober staat het MECC in Maastricht in het teken van bourgondisch genieten. Zowel de BBB als "Folie Culinaire":http://www.folieculinaire.com/ zijn niet meer weg te denken uit de agenda’s van horecaondernemers, en dat is niet zonder reden. De BBB vindt voor de 61e keer plaats; Folie Culinaire inmiddels voor de 3e keer. Erik Stroink, product manager van beide beurzen, vertelt vol overgave over de activiteiten die begin oktober in Maastricht plaatsvinden en over speciale activiteiten voor lunchroomeigenaren, hoteliers, restaurateurs en caféondernemers.

'Warme' beurs
“Horecavakbeurs BBB en Folie Culinaire hebben een hoog bourgondisch gehalte; dit heeft te maken met de regio. Limburg is immers een regio waar genieten een eerste levensbehoefte is. Dit komt tot uiting in het aanbod op de beurs en in de aankleding. De BBB is een ‘warme’ beurs, waar men komt om te genieten en waar je in een gemoedelijke sfeer inspiratie opdoet. Om de bezoekers nog een extra dosis inspiratie mee te geven, werken we samen met de horeca in de Maastrichtse binnenstad. Bezoekers krijgen van ons vouchers, waarmee je korting krijgt bij horeca in de binnenstad.”

Beurs voor horecaprofessionals
Dat de BBB een beurs voor levensgenieters is, zie je terug in het programma: een ‘Food Village’, waar de nadruk ligt op ambachtelijke producten, een Wijntheater waar je alles leert over wijn en wijn/spijs, een pop-up-restaurant waar je van een sterrenlunch kunt genieten (Herman den Blijker en Hans van Wolde staan achter de kachel) en een zestal Food Trucks waar je de heerlijkste specialiteiten kunt bestellen. “Het Proefplein Speciaalbieren is ook geweldig; daar staan verschillende internationale, kleine brouwerijen. Natuurlijk vind je bij ons ook de grote namen, maar de aanwezigheid van de kleine brouwerijen voegt iets extra’s toe aan het palet”, aldus Stroink. Er zijn ook verschillende workshops, georganiseerd door StiBON.”

Folie Culinaire
“De derde editie van de Folie Culinaire is, evenals de eerdere edities, een high-end beurs. Bekende chefs en aanstormende talenten geven demo’s. Enkele namen zijn onder anderen Dominique Persoone, Giovanni Oosters en natuurtalent Alexandre Mazzia. Daarnaast bieden we een boerenmarkt met de heerlijkste producten. Denk hierbij aan zoete dadels uit Saoedi Arabië en groenten die speciaal op bestelling worden gekweekt. Wil je een aubergine van twee centimeter? Dan kan dat. O ja, ook de Zeeuwse oesters die op land worden gekweekt, zijn uniek. Ze worden in een geïsoleerde loods gekweekt en zijn gevoed met plankton. Een fantastisch product. En wat te denken van een aantal onafhankelijke Franse wijnboeren die hun wijnen komen presenteren? Het belooft een prachtig evenement te worden.”

Lunchroomdag en cafetaria’s
Op dinsdag wordt er voor lunchroomeigenaren extra ruimte ingelast. Hoofdredacteur Thijs Jacobs van vakblad Lunchroom houdt een presentatie en een live interview, maar je kunt ook meer leren over social media als marketinginstrument voor je zaak, over ‘dynamic pricing’, formuledenken en bezorgen. ProFri levert hieraan ook een bijdrage. Cafetaria’s kunnen van lunchrooms leren, en andersom is dat uiteraard ook het geval. De dinsdag is een aanrader voor degenen die in deze branches werkzaam zijn.

Hotels
Op maandag 5 oktober vindt de eerste editie van het Euregionaal Hotel Symposium plaats tijdens Horecavakbeurs BBB in Maastricht. Het Euregionaal Hotel Symposium is een gezamenlijk project van Ecolab, Auping, Mise en Place en Blycolin. Het doel is om op informele wijze een netwerk te bieden om zodoende nieuwe relaties op te doen en de banden aan te halen. "Samen willen we mensen met kennis en inzicht in de hospitality bij elkaar brengen om hun ervaringen te delen, wat een voordeel is voor de hele branche", aldus Stroink.

België en Frankrijk
De locatie van de beurzen maakt het voor Belgische bezoekers extra aantrekkelijk om een bezoekje te brengen: circa tien procent van de bezoekers is Belg. In samenwerking met Horeca Vlaanderen wordt er op de dinsdag een Vlaamse dag georganiseerd Ook is er een samenwerking met het Franse Equip’Hotel gestart.

Registratie
Bezoekers die zich registreren voor de BBB, krijgen een korting op toegang tot de Folie Culinaire. Hiervoor betaal je dan 15 euro in plaats van 40 euro. Je kunt kaarten bestellen via deze link. Om in aanmerking te komen voor de korting op toegangskaarten voor Folie Culinaire dien je eerst het volledige registratieprogramma voor de BBB te doorlopen.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Economie Achtergronden
Advies Belastingdienst aan horecaondernemers: verleng bijzonder uitstel van betaling

Is uw bijzonder uitstel van betaling afgelopen en kunt u nog niet aan uw nieuwe betalingsverplichtingen voldoen? Verleng dan uw bijzonder uitstel van betaling. Dat kan nog tot en met 30 juni. Afgelopen zaterdag ontvingen 60.000 ondernemers, waaronder uit de horecabranche, hierover een brief van de B ...

KHN Corona
KHN: uit eten met sneltest onbespreekbaar

De uitspraken van minister De Jonge over de rol van sneltesten in het openingsplan van het kabinet kunnen rekenen op stevige kritiek vanuit horecaondernemers. Zo wordt er mogelijk gesproken over versoepelingen, waarbij de horeca voor uit eten open mag met de inzet van sneltesten. Vooral het feit dat ...

Economie Achtergronden
CBS: relatief veel horecabedrijven opgeheven

In het eerste kwartaal van 2021 werden zo’n 30,2 duizend bedrijven opgeheven, ruim 9 duizend minder dan in hetzelfde kwartaal het jaar ervoor. Bij 85 procent van de opheffingen ging het om bedrijven met één werkzame persoon. Er werden 4,7 duizend bedrijven met meer dan é&e ...

Achtergronden Corona
Kan de horeca eigenlijk wel open als het weer mag?

Als de horeca op een gegeven moment weer open mag, dan is het nog maar de vraag of elke horecagelegenheid dat ook kan. BNR Nieuwsradio ging op onderzoek uit en deed daarbij ook navraag hij KHN. Bij veel ondernemers ontbreekt het op dit moment aan financiële middelen om personeel te betalen of v ...

Interview Longread
''Het terras openen heeft eigenlijk geen zin voor ons''

Andrea de Lange is eigenaresse van Brasserie Jansen in Zwolle. De terrassen mogen weliswaar weer gedeeltelijk open, maar zij koos ervoor haar terras gesloten te houden. Een weloverwogen keuze, zo blijkt. “Als je kijkt naar alle administratie en de opstartkosten die daarbij komen kijken, dan he ...

Interview Longread
Mens, Bedrijf & Visie: Ronald Bakker (Bagels & Beans)

In de rubriek Mens, Bedrijf & Visie portretteert de redactie van De CaféKrant vooraanstaande personen in en rondom de horecabranche. De coronacrisis dendert als een donderwolk door de sector. In deze rubriek zetten we de mens, de visie en het bedrijf centraal. In deze aflevering een ge ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: