Interview: directeur Google Nederland en horecaondernemer Gerard Ypenga over digitalisering in de horeca

Auteur: Thijs Jacobs
20 september 2021
Interview: directeur Google Nederland en horecaondernemer Gerard Ypenga over digitalisering in de horeca

Corona heeft de digitalisering van de horeca in een stroomversnelling gebracht. De ene horecaondernemer pakt digitalisering sneller en beter op dan de andere. We bespreken de kansen en ontwikkelingen met Martijn Bertisen (directeur Google Nederland) en Gerard Ypenga (eigenaar van proeflokaal en havenbrouwerij Het Brouwdok in Harlingen, die sterk inzet op digitalisering).

“Er is inmiddels veel veranderd ten opzichte van de periode van voor corona”, vertelt Google-directeur Bertisen. “De impact was niet alleen groot op ondernemers, maar ook op ouders van kinderen, consumenten en op de manier van het consumeren van entertainment. Op ieder gebied van het leven is digitalisering veel groter geworden, de digitale tools zijn voor veel mensen en bedrijven echt een ‘lifeline’ geweest. Kun je je voorstellen hoe het leven in een lockdown eruit had gezien in 1980? Je ziet dat het internetgebruik wereldwijd met zestig procent is toegenomen tijdens de coronatijd en het consumentengedrag is veranderd, net als hun verwachtingspatroon van de consument.”

Veel veranderingen, en verschuivingen naar de digitale context, zijn deels blijvend. “Thuisbezorgen en afhalen. Het wordt van je verwacht. En wat dacht je van e-commerce, iets waar de horeca nog niet heel bedreven in was, maar nu het nut van inziet? Het is heel leuk om samen met horecaondernemers het gesprek aan te gaan en van elkaar te leren. Daarom zit Gerard van Het Brouwdok hier vandaag ook; zijn bedrijf heeft dit alles geweldig opgepakt in coronatijd.” Gerard is bescheiden, maar heeft wel degelijk veel geleerd en bereikt in de coronaperiode. Zeker op digitaal gebied. “Kijk, ik kom zelf uit de scheepvaart en was maritiem officier voordat ik de brouwerij begon. In 2019 draaiden we onze eerste zomer en de zomer van 2020 was verloren vanwege corona. We hadden vanwege de sluiting veel bier staan dat we normaalgesproken in de horeca hadden verkocht en zelf zouden schenken in ons proeflokaal. Na een half jaar is dat bier oud, dus we zijn snel overgeschakeld naar online om zo het bier aan de man te brengen. Onze naamsbekendheid was nog niet zo groot, dus we moesten aan de bak.”

Digitale vaardigheden van belang in de horeca

En je digitale aanwezigheid is belangrijk, zo merkte ook Ypenga. “Er worden steeds meer digitale vaardigheden van je gevraagd als horecaondernemer. Veel ondernemers denken dat de gast wel binnen komt waaien als je de deur openzet, maar dat is niet zo. We hebben door het genereren en plaatsen van goede content een veel grotere doelgroep aan ons weten te binden. Bij veel ondernemers ontbreken de nodige marketing skills, maar ik heb geleerd dat je die heel goed en effectief kunt inzetten, zodat je niet meer met hagel schiet, maar precies die groep bereikt die je ook wil bereiken. De hulp van Google is daarin best belangrijk geweest. Nu weet ik dat Harlingen misschien wel het ‘einde van Nederland’ is, maar niet het einde van de wereld. New York is best dichtbij.”

Maar ja, veel horecaondernemers hebben geen product dat ze online kunnen verkopen. Wat is dan de toegevoegde waarde van je online propositie? Bertisen: “Eigenlijk spreken de cijfers boekdelen. We hebben bijvoorbeeld 211 procent groei gezien in het aantal boekingen van mensen die via Google Maps kwamen en maar liefst 81 procent van het Nederlandse MKB maakte meer gebruik van digitale tools, zodat ze tijdens de lockdowns in contact konden blijven met hun doelgroepen. En via onze nieuwe diensten, zoals ‘Boost uw bedrijfsprofiel’ en ‘Google voor MKB’ bieden we de ondernemers gratis tools aan om de vindbaarheid en conversie te verhogen. Nederland staat al behoorlijk hoog ingeschaald op het gebied van digitale vaardigheden, zeker wanneer je het vergelijkt met de rest van de EU, maar de horeca kan nog veel terrein winnen. Met de nieuwe mogelijkheden die we op de pagina’s voor bedrijfsprofielen bieden, kun je je zaak online onderscheidend neerzetten.”

De presentatiemogelijkheden zijn inderdaad uitgebreid, zelfs de menukaart en de geldende coronamaatregelen zijn te zien. “Dat zijn zaken die de consument wil zien en waarop ze besluiten om jouw zaak te bezoeken. Net als de foto’s die je kunt toevoegen en de reviews die online staan. Tegenwoordig is er zelfs de mogelijkheid om aan te geven of je zaak gerund wordt door een vrouw. Dat hebben we toegevoegd omdat we zagen dat vrouwelijke ondernemers nog steeds harder worden geraakt dan hun mannelijke collega’s. De zorg voor de kinderen werd toch vaak bij de vrouw neergelegd tijdens de lockdowns…”

Je verdient het terug

Gerard merkt op dat hij heeft geleerd dat hij dankzij de trainingen van Google beter weet wat online goed werkt: “Je moet relevante content plaatsen en een community creëren rondom je merk. Er zijn echt heel veel mogelijkheden, ik verzuip er bijna in, dus pak eerst op wat belangrijk voor je is. Wij hebben de integratie van de webshop in onze website als een van de eerste zaken aangepakt, maar zijn ook veel meer bezig met SEO en het plaatsen van blogs, geschreven door goede tekstschrijvers. Je moet het geheel wel constant ‘finetunen’, maar dat maakt het ook wel weer leuk. In ons tweewekelijkse salesoverleg kwam laatst naar voren dat we nu de horeca weer kunnen bezoeken en dat we de online ondersteuning daarbij echt wel nodig hebben. We hebben geen grote brouwerij, dus we targeten een bepaalde regio in de twee maanden voordat een accountmanager langskomt. Daardoor hebben de horecaondernemers ons bedrijf al langs zien komen en is de verkoop eenvoudiger. Natuurlijk kost dat wel wat geld, maar het wordt ook weer terugverdiend.”

“Wat Gerard zojuist vertelt, is precies wat we bij Google nastreven: we willen onze gebruikers op een snelle manier de juiste informatie aanbieden. De bedrijfspagina’s helpen daarbij. En om die beter te maken, bieden wij gratis tools aan. Het is een soort ‘triple-win-situatie’. Zowel wij als de gebruiker als de ondernemer hebben er belang bij. De horeca komt via ons in contact met klanten en wij helpen ze om hun website gebruiksvriendelijk te maken en geven zelfs een op een coaching waar dat nodig is. Voor ons is het natuurlijk ook goed als de gebruikers in contact komen met de juiste partijen. Sinds 2017 zijn we daarom actief met de Google Digitale Werkplaats, waar je als ondernemers gratis online trainingen kunt volgen. We beseffen ons ook dat veel ondernemers niet heel veel tijd hebben, en daarom hebben we een overzichtelijk portal gemaakt, ‘Boost je bedrijfsprofiel’, waar je kunt zien welke acties aanbevolen zijn om je bedrijf nog beter te kunnen presenteren. Wanneer je weet dat er in Nederland nu al zo’n 200.000 bedrijven zijn met een bedrijfsprofiel waarin ze informatie tonen over afhalen en bezorgen, dan is het logisch dat je je daarin wilt onderscheiden.”

Digitale en fysieke wereld verbinden

De horeca heeft het natuurlijk niet gemakkelijk gehad, maar net als Gerard zijn er horecaondernemers die de digitalisering omarmd hebben: “Hier in Harlingen ken ik verschillende eigenaren van restaurants die de zaak gesloten hebben en de keuken naar een industrieterrein hebben verplaatst. Ze bezorgen alleen nog maar. En weet je, ze vertellen me stuk voor stuk dat dit ze beter bevalt en dat ze het veel eerder hadden moeten doen. Ze hebben nu meer vrije tijd en voelen zich relaxter. Aan de andere kant is het heel jammer, want er verdwijnt heel veel kennis – en vooral gastvrijheid – uit de horeca op deze manier.” Martijn: “Het is juist mooi als je de digitale mogelijkheden kunt verbinden met een fysieke zaak, want een binnenstad zonder horeca verliest haar charme en aantrekkingskracht. Datzelfde geldt voor retail. De fysieke rol blijft dus zeker, maar die kun je nog beter maken door het te verbinden met de digitale wereld.”

Golden Pins

Eind juli reikte Google voor het eerst twaalf Golden Pin Awards uit aan ondernemers in het hele land. Google reikt de awards uit aan ondernemers die tijdens de moeilijke coronaperiode door creativiteit en de slimme inzet van digitale middelen hun dienstverlening wisten te continueren en hiervoor op hun online Bedrijfsprofiel in Google Maps en Google Zoeken van klanten hoge reviewscores ontvingen. 

De lijst van winnaars is divers: van een spelletjeswinkel tot een Surinaams restaurant en van een messenslijper tot een fair fashion kledingzaak. De Golden Pin Awards vloeien voort uit de herkenbare 'speld' in Google Maps. Elke provincie in Nederland kent 1 Golden Pin winnaar, waaronder enkele horecazaken, zoals de van Gerard.

Check hieronder een video over de zaak van Gerard:

Overig nieuws