Horecaondernemers verwachten voorzichtige groei in 2019

17 januari 2019 | David Bakker

De horeca groeit dankzij een ‘gouden mix’ van economische expansie en een grotere toestroom van toeristen, plus het goede weer in een groot deel van 2018. De omzet in de branche neemt al ruim vijf jaar elk kwartaal toe.

De verwachting is dat in 2019 het oplopende personeelstekort echter een rem op de groei gaat zetten. Dit blijkt uit het nieuwe SRA-rapport ‘2019 in Zicht, de verwachtingen van Nederlandse ondernemingen’. Verder is de kredietwaardigheid min of meer gelijk gebleven en zal de branche naar verwachting iets minder gaan investeren.

Bescheiden stijging omzet en winst

Horecaondernemers zijn positief over 2019, maar zijn in hun voorspellingen wel terughoudender dan het mkb als geheel en wat betreft omzet ook iets voorzichtiger dan een jaar geleden. Ze rekenen op een omzetgroei van 4,7%, versus een verwachte stijging van 10,6% voor het mkb. De winst zal in de horeca naar verwachting met gemiddeld 4,2% toenemen. Ook deze prognose ligt duidelijk lager dan het mkb-gemiddelde (+9,3%).

Relatief bescheiden loongroei

Met de groei van de omzet en het volume is ook de werkgelegenheid in de horeca toegenomen. De respondenten in het SRA-BiZ-onderzoek verwachten echter dat de personeelskosten in 2019 relatief beperkt zullen toenemen: +1,2%, versus +5,0% voor het mkb. Vorig jaar leverde het BiZ-onderzoek ook een relatief bescheiden loongroei in de horeca op. Deze trend is tegengesteld aan de ontwikkeling in het mkb. Ondanks de druk door het toenemende personeelstekort durven veel horecabedrijven de kosten niet significant te laten oplopen, omdat ze dit liever niet doorberekenen in de prijzen.

Personeelstekort dwingt tot innovatie

De economie blijft groeien en horecaondernemers zien dit als een van de belangrijke kansen voor het komende jaar (genoemd door bijna 52% van de respondenten in het SRA-BiZ-onderzoek). Verder zien ze mogelijkheden in efficiënter werken (55%). Dit past bij wat de horeca met afstand als de grootste bedreiging voor 2019 ziet: een tekort aan gekwalificeerd personeel. Dit levert ook weer kansen op. Denk aan de ontwikkeling van bestelapps en  de werving van personeel via online vraag- en aanbodplatforms.

Een tweede belangrijke bedreiging zijn overheidsmaatregelen. De horeca is in Nederland de branche met de hoogste administratieve lasten die onder worden veroorzaakt door toenemende wet- en regelgeving.

Financiële gezondheid blijft achter bij mkb

De financiële positie van de horeca blijft achter bij het mkb als geheel. Uit de analyse van SRA-BiZ blijkt dat het percentage horecaondernemers dat aan al de financiële verplichtingen kan voldoen, min of meer onveranderd is blijven steken op ruim 76%. Het mkb-gemiddelde bedraagt ruim 80%.

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Wet- en regelgeving Horeca & Recht
Blurring 2.0: goed geregeld?

Consumenten winkelen steeds vaker online en zijn minder vaak in winkelstraten te vinden. Tijdens een dagje uit is het winkelend publiek op zoek naar een 'totaalbeleving' en wordt de keuze voor een horecagelegenheid in toenemende mate bepaald door de sfeer, de beleving en het aanbod. Als hore...

Economie Wijn
2018 uitzonderlijk wijnjaar

Wijnmakers hadden niets te klagen in 2018, het was een prachtjaar. De wijnprijs zal hierdoor omlaag gaan in Spanje en Italië, zo lezen we op NU.nl. Maar geldt dit ook voor Nederlandse wijn? De zomer van 2018 was de warmste zomer sinds minimaal 1706, dit kwam goed uit voor wijnbouwers, temper...

Bier Personalia Brouwerijen
Peer Swinkels directievoorzitter Swinkels Family Brewers

Swinkels Family Brewers kondigt vandaag het vertrek aan van Jan-Renier Swinkels, die na ruim twaalf jaar het directievoorzitterschap overdraagt aan zijn neef, Peer Swinkels. Jan-Renier geeft de familiebrouwerij hiermee ruimte voor doorstroming en vernieuwing. Onder zijn leiding is invulling gegev...

Personeel Video
Horecazaak maakt soap om personeel te vinden

Goed personeel vinden is binnen de horeca een levensgroot probleem. Restaurant De Drie Koningen in Groede maakte daarom een heuse 'soap'. Het filmpje is op Facebook inmiddels goed bekeken en er is de nodige media-aandacht. Misschien ook voor jouw zaak een leuk idee? ...

Achtergronden Tech
E-mailmarketing: gouden marketinginstrument voor de horeca

Geslaagde e-mailmarketingcampagnes vragen om kennis over het samenstellen van goed verzorgde e-mails, het proces eromheen en de mogelijkheden. Hoe je als horecaprofessional hierin succesrijk kunt zijn, leer je in de training die HM Academy aanbiedt op 11 maart aanstaande (in Bunnik, centraal gelegen...

Economie Bier Brouwerijen
Alcoholvrije bier boost Heineken-verkopen

In 2018 heeft met name het eigen merk van bierbrouwer Heineken het goed gedaan. De groei van bijna 8 procent betekent volgens topman Jean-François van Boxmeer de beste prestatie van het merk Heineken in het afgelopen decennium. De inmiddels in 38 landen beschikbare 0.0-variant heeft hierbij f...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: