Horecaondernemer Bas Hoebink: ''De horeca moet een betere werkgever worden''

26 september 2018 | Thijs Jacobs

Bas Hoebink startte zo’n zes jaar geleden met zijn restaurant – De Firma – in Nijmegen. Inmiddels vallen er drie Nijmeegse horecazaken onder zijn onderneming ‘Het Hoofdkwartier Horeca' en heeft hij in Wijchen, samen met zijn compagnon, een vierde horecazaak: Italiaans restaurant Pizza Pasta. Een succesverhaal dus. Bas vertelt ons over over de weg die hij heeft afgelegd en over goed werkgeverschap.

Vacatureteksten

Op de website van Het Hoofdkwartier Horeca vind je logischerwijs ook een pagina met beschikbare vacatures. De teksten vallen op, de secundaire arbeidsvoorwaarden zijn – zeker voor de horeca – zeer goed te noemen. Bas: “Vergeleken met zes jaar geleden is het een stuk lastiger om goed horecapersoneel te vinden. Dat komt ook omdat er echt heel leuke horecazaken zijn bijgekomen in Nijmegen, zaken waar ik ook wel graag had willen werken voordat ik voor mijzelf begon. Nu ik zelf een grote werkgever geworden ben, zie ik hoe belangrijk het is om ook een goede werkgever te zijn. We werken met bonussen, zoals korting bij onze eigen zaken, maar ook bij leveranciers, en voordelig kunnen sporten. Daarnaast betalen we het salaris netjes op tijd, vaak ook een heikel punt binnen de horeca, worden overuren gewoon uitbetaald en zijn de salarissen dik in orde. Gewoon geen flauwekul, maar dat gaat helaas niet voor de hele branche op, de branche heeft er naar mijn idee zelf voor gezorgd dat mensen er niet meer willen werken. Aan ons de taak om een omslag te maken.”

Hand in eigen boezem

Die omslag moet er zeker komen, het personeelstekort binnen de horeca is nijpend. “We moeten de hand in eigen boezem steken en het horecawerk weer aantrekkelijk maken. Werken in de horeca moet toekomstbestendig zijn. Hoe vaak hoor je iemand niet zeggen dat hij of zij voor zijn vijftigste absoluut weg moet zijn uit de horeca? Dat is toch gek? Als je graag in de horeca werkt, dan zou je dat je hele leven moeten kunnen doen, wij als werkgevers moeten dus rekening houden met de werktijden of goed personeel anderszins tegemoet komen. In overleg kortere dagen, weekenden vrij, de roosters langer vooruit plannen… Dat soort zaken. Echt ingewikkeld hoeft dat niet te zijn. Nu is een baan in de horeca vaak tijdelijk van aard, terwijl het zo’n mooi vak is.”

Toekomstbestendige zaken

Vier zaken geopend in zes jaar tijd, staat er nog een nieuwe zaak op stapel? Bas denkt van niet: “Mijn focus ligt nu bij het continueren van De Meesterproef, ons restaurant op het Honigcomplex. Die zou tijdelijk zijn, maar we kunnen er nu toch nog minimaal drie jaar blijven. Op dit moment zijn we in gesprek om dit te kunnen verlengen. Ook voor de bewoners van de nieuwe woningen bij het Honigcomplex is het natuurlijk een pré als de mooie horeca hier blijft. De Meesterproef is een heel mooi restaurant: de industriële look van het restaurant en de ‘vergeten technieken’ van pekelen, roken , wecken, en conserveren vullen elkaar grandioos aan. Deze zaak wil ik echt ook toekomstbestendig maken. De start was destijds al veel beter dan verwacht. We mikten op 35 gasten per dag, maar dat bleken er al gauw 85 te zijn, dat was hard werken voor het team, maar dat ging uiteindelijk helemaal goed.”

Slagerij

Een bijzondere zaak binnen het geheel is The Black Fox, een slagerij met een bar en restaurant. “In 2016 startte ik met deze zaak”, vertelt Hoebink. “We organiseren er ook workshops over bijvoorbeeld uitbenen en worsten maken. In de beginperiode zijn we getraind door een echte slager en inmiddels kunnen we het helemaal zelf. Natuurlijk werken we voornamelijk met de stukken die we in onze eigen restaurants verkopen, dus we hoeven niet zo de breedte in als een slager voor consumenten. We krijgen bij The Black Fox hele runderlendes binnen, die we vervolgens verwerken voor gebruik in onze restaurants. Ons motto? We willen graag minder en beter vlees eten. Vlees zonder antibiotica en niet uit de vleesindustrie.”

Geen keten

Het startte dus allemaal met De Firma, een zaak die uit had kunnen groeien tot keten. Dat gebeurde niet. “Dat had makkelijk gekund en was misschien in financieel opzicht wel een goede keuze geweest, maar daarin mis ik dan de uitdaging”, vertelt de jonge ondernemer. “Ik vind het juist leuk om nieuwe concepten neer te zetten. De Firma is trouwens een geweldig restaurant, met een focus op shared dining. Het ligt aan de Waal en heeft een groot terras waar je de zon tijdens zonsondergang achter twee bruggen ziet zakken. Geweldig! Het is een oud pakhuis uit de zestiende eeuw en de historie komt je hier helemaal tegemoet.”

De best mogelijke werkgever

Bij de groei van zijn horeca-imperium in Nijmegen is personeel de rode draad. Zij zijn namelijk degenen die het succes gestalte hebben gegeven. “De vaste kern is ongelofelijk belangrijk, daarom probeer ik ook de best mogelijke werkgever te zijn. Het ambulante personeel rouleert wel, daar kom je niet onderuit. Maar ook zij profiteren van de structurele samenwerking met leveranciers van het eerste uur; de kortingen voor ons personeel bij deze leveranciers zijn een leuk extraatje. Onze koffieleverancier bijvoorbeeld, een bedrijfje dat gestart is door twee broers, is inmiddels zeer nauw betrokken bij mijn bedrijf. Ze zijn er vanaf het allereerste begin bij en één van de twee broers is mijn beste vriend geworden. Zo kan het gaan in het leven.”

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Geslaagde e-mailmarketingcampagnes vragen om kennis over het samenstellen van goed verzorgde e-mails, het proces eromheen en de mogelijkheden. Hoe je als horecaprofessional hierin succesrijk kunt zijn, leer je in de training die HM Academy aanbiedt op 11 maart aanstaande (in Bunnik, centraal gelegen...

Economie Bier Brouwerijen
Alcoholvrije bier boost Heineken-verkopen

In 2018 heeft met name het eigen merk van bierbrouwer Heineken het goed gedaan. De groei van bijna 8 procent betekent volgens topman Jean-François van Boxmeer de beste prestatie van het merk Heineken in het afgelopen decennium. De inmiddels in 38 landen beschikbare 0.0-variant heeft hierbij f...

Bier Events Brouwerijen
Koningin Máxima bij 300ste jubileum brouwerij Bavaria

Op donderdagmiddag 28 maart 2019 brengt Hare Majesteit Koningin Máxima een bezoek aan brouwerij Bavaria in Lieshout, die dit jaar 300 jaar bestaat. Tijdens het bezoek krijgt Koningin Máxima een rondleiding door de brouwerij, met onder andere aandacht voor de rijke familiehistorie, de d...

Economie Duurzaamheid Ondernemen
Overheid biedt circulaire ondernemers hulp

Ondernemers die werk maken van een economie zonder afval en vol goede ideeën zitten, krijgen extra hulp bij de uitvoering van hun plannen. Deze hulp moet ervoor zorgen dat circulaire ondernemers sneller doorbreken. Hiervoor slaan de ov...

Awards Café Bier
Hotel Café De Kroon wint Gouden Fust 2018

Hotel Café Restaurant de Kroon heeft het Gouden Fust 2018 gewonnen en mag zich een jaar lang de beste horecazaak van Nederland noemen. De Kroon "blinkt uit in de kwaliteit van gastheerschap, service en bierbehandeling", aldus het juryrapport. Ondernemersechtparen Baaij en De Looff, ...

Opening Restaurant
Jazzmans opent eerste Europese filiaal in Universiteit Utrecht

Op de Universiteit Utrecht huist sinds kort het eerste Europese filiaal van het Amerikaanse grand-café Jazzmans Brew & Bakery, dat op veel universiteiten in de VS een begrip is. Naast het hip-ogende Jazzmans is er ook ruimte voor een zelfbedieningsrestaurant en heel veel zitplekken. De...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: