Horecabedrijven slechter bereikbaar

12 april 2012 |
Horecabedrijven slechter bereikbaar

Bereikbaarheid is voor bedrijven en het huidige kabinet een belangrijk thema. Desondanks zien ondernemers in de horeca hun bereikbaarheid verslechteren.

Kwart horecaondernemers ziet verslechtering
Niet minder dan een kwart van de horecaondernemers geeft aan dat hun bedrijf in de afgelopen vier jaar slechter bereikbaar is geworden. 61 procent constateert geen verandering en 4 procent van de horecaondernemers zag de bereikbaarheid verbeteren. Dit blijkt uit onderzoek van Panteia/EIM naar bereikbaarheid in het MKB.

MKB als geheel positiever gestemd dan horeca
Over het algemeen zegt 9 procent van de ondernemers uit het MKB dat de bereikbaarheid van hun bedrijven (sterk) is verbeterd. 80 procent ziet geen verandering en 8 procent kampt met verslechtering. 3 procent moest het antwoord op de vraag schuldig blijven.

Punten van verbetering
De problemen nemen af als gevolg van het gunstige weer, de opening van spitsstroken en de economische recessie en de daarmee samenhangende afnemende bedrijvigheid, zo concluderen de onderzoekers.

Oplossingen?
Andere arbeidstijden, andere levertijden, andere werkplekken, andere communicatievormen en soms een andere bedrijfslocatie worden voorgesteld als maatregelen waarmee MKB-ondernemers hun bedrijf, hun klanten en hun zakelijke netwerk goed bereikbaar (maken en) houden, zo staat te lezen in 'MKB Beter Bereikbaar'.

Helaas gaan er maar weinig van deze oplossingsmaatregelen op voor horecabedrijven.

Frank Lindner

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Economie KHN
Fors deel van de horeca staat op omvallen

Volgens de berichtgeving van de afgelopen dagen – waaronder het laatste OMT advies – en gesprekken die Koninklijke Horeca Nederland (KHN) voert met de overheid en MKB-Nederland lijkt de kans dat er op korte termijn versoepelingen voor (delen van) de horeca komen voor medio januari uiterm ...

KHN Coronacrisis
Gelderse horecaondernemers kunnen voucher met waarde tot 5000 euro aanvragen

De provincie Gelderland stelt 1 miljoen euro beschikbaar aan ondernemers in de horeca-, toerisme- en vrije tijdsector die door de coronacrisis in zwaar weer zijn gekomen. Dit ‘steuntje in de rug’ kunnen ondernemers in deze hard getroffen sectoren inzetten voor adviesdiensten en ondersteu ...

Wet- en regelgeving
Viswinkel of horeca?! Het slotstuk!

Een jaar geleden schreven wij over de handhavingszaak die door de gemeente Amsterdam was gestart tegen The Seafood Shop, een luxe viswinkel in het hart van Amsterdam, waar ook diverse vissnacks en maaltijden worden verkocht. In dit artikel staan wij nogmaals stil bij het verloop van deze zaak en kij ...

Digitaal Ondernemen
Digitaal ondernemen in het café

De horeca is dicht. Dat betekent niet dat er niets gebeurt. Afhalen, bezorgen, pakketten samenstellen, online kookcursussen en bierproeverijn organiseren: De horeca staat verre van stil. Het digitale landschap geeft de horeca op dit moment de tools in handen om omzet te genereren. Nu fysiek conta ...

Economie Coronacrisis
Horecapersoneel slachtoffer van coronacrisis

Horeca- en cateringbedrijven ervaren pittige tijden. Tegen de stroom in proberen ze omzet te draaien en bezoekers aan te trekken. Dit blijkt uit onderzoek van Foodservice Community en GROUP7 onder bijna 600 horeca-, fastservice- (dit zijn broodjeszaken en frituren) en cateringprofessionals, dat tuss ...

Achtergronden
Zonder horeca blijven er maar weinig openbare toiletten over

Op 19 november was het Wereld Toiletdag. Een dag waarop de app HogeNood samen met de Maag Lever Darm Stichting in kaart brengt wat de meest toiletvriendelijke gemeenten van Nederland zijn. De jaarlijkse ranking laat drastische verschillen zien met en zonder horeca, want zoals jullie weten is de hore ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: