Horeca in top 3 populairste bijbanen van 2017

1 december 2017 | Roy Spijker

Meer jongeren hebben een bijbaan. Bovendien beginnen ze steeds eerder met hun eerste bijbaan. Een bijbaantje bij een supermarkt, in de horeca of in de retail is het populairst onder de Nederlandse jongeren. Dit blijkt uit het Bijbanen Onderzoek 2017 van dienstverlener CV ster, die 63.371 cv’s analyseerde rondom de populairste bijbanen onder jongeren in 2017.

Een van de opvallendste ontdekkingen uit het onderzoek is dat jongeren dit jaar minder vaak werkzoekend zijn, in vergelijking met het jaar daarvoor. Ook beginnen jongeren dit jaar gemiddeld een half jaar eerder met werken. De eerste bijbaan wordt in 2017 gevonden op de gemiddelde leeftijd van 15,2. In 2016 was de gemiddelde leeftijd nog 15,8.

Het gemiddeld aantal bijbanen dat jongeren hebben voor hun achttiende verjaardag is licht gedaald, van 1,89 baantjes in 2016 naar 1,76 in 2017. Opvallend genoeg blijven jongeren dit jaar langer bij hun eerste werkgever werken dan in de jaren daarvoor.

Supermarkt, retail en horeca meest gewilde werkgever
Net als vorig jaar is de supermarkt de populairste werkplaats onder jongeren die aan hun eerste baantje beginnen. Andere werkplekken die populair zijn onder de werkzoekende jeugd zijn onder meer retailzaken (2), horecagelegenheden (3), postbezorging (4) en schoonmaakbedrijven (5). Met name in de laatstgenoemde sector is een opvallende stijging te zien in het aantal werkende jongeren.

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

De oplossingen voor lastige medewerkers

Met regelmaat krijg ik een vraag van een werkgever wat hij kan doen met een medewerker als er iets niet meer lekker loopt in de arbeidsrelatie. Dat kan van alles zijn: de werknemer gaat zijn eigen gang, trekt zich weinig van werkafspraken of collega’s aan, maakt fouten, meldt zich te pas en te...

Bier Longread
Achtergrond: de kracht van de wisseltap

Voor veel gasten gaat er niets boven een vers getapt biertje. Hoewel pils nog altijd favoriet is, zijn seizoensbieren niet meer weg te denken. Maar waarom zou je daarin altijd het aanbod van de brouwerij volgen? Ook lokaal zijn er leuke biertjes te krijgen, waarmee je een onderscheidend aanbod neer ...

Awards Achtergronden
Directeur Horeca Stichting Nederland in de race voor succesvolste vrouwelijke ondernemer

Gabriëlla Café, directeur van Horeca Stichting Nederland (HSN), is doorgedrongen tot de finale van de Aithra-Award* 2018. Deze Award wordt toegekend aan een vrouwelijk rolmodel dat bekend staat voor succesvol ondernemerschap. Als oprichter van het grootste horeca opleidingsinstituut van...

Awards
Het best getapte bier in Nijmegen komt van Giulio Severijnen

De best getapte biertjes van regio Nijmegen zijn vanaf dit moment te vinden in Café Biessels. Barman Giulio Severijnen won afgelopen maandag 15 oktober de regionale tapwedstrijd van Nijmegen in het NEC-Goffertstadion. Van de 72 deelnemers wist Giulio Severijnen met een score van 171 punten...

Drinks Longread
Achtergrond: alcoholarm bier in opkomst, alcoholvrije wijn nog niet populair

Overdag een ijskoud glas bier of een goed glas wijn. Hoewel in Nederland die cultuur niet heerst, verandert de behoefte van de consument. De mogelijkheid om een glas wijn of een biertje bij de lunch te bestellen groeit. Alcoholvrije wijnen zijn (nog) niet populair in de horeca, maar bieren die weini...

Personeel Achtergronden
Onderzoek personeel & horeca: 'De horecaondernemer heeft geen plan'

‘’Het moet een familie zijn’’, ‘’ludieke wervingsfilmpjes helpen’’ en ‘’duidelijke communicatie is alles’’. Bovenstaande uitspraken komen van horecamanagers en -ondernemers. Kortom: elke ondernemer of manager die ik spreek heeft...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: