Horeca cao door minister SZW algemeen verbindend verklaard 

27 juni 2018 | Thijs Jacobs

De minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid heeft de nieuwe horeca cao die KHN eind vorig jaar met CNV Vakmensen heeft afgesloten, algemeen bindend verklaard. Vanaf vandaag, 26 juni 2018, moeten alle horecabedrijven waarvan de loonsom uit de horeca-activiteiten meer dan 50% van de totale loonsom uitmaakt, de horeca cao toepassen. Dat betekent dat zij dus ook de loonsverhoging per 1 juli voor vakkrachten van 1% moeten doorvoeren.

Duidelijkheid en perspectief

Eind 2017 hebben KHN en CNV Vakmensen een nieuwe horeca cao gesloten. Deze cao loopt van 1 januari 2018 tot en met 31 december 2019 en biedt naast een salarisverhoging ook duidelijkheid en perspectief voor medewerkers in de horeca. KHN en CNV Vakmensen hebben eerder dit jaar bij de minister van SZW het verzoek gedaan om deze horeca cao algemeen verbindend te verklaren. Dat kan doordat de KHN-leden een belangrijke meerderheid van de horecawerkgelegenheid vertegenwoordigt.

Door een algemeen verbindendverklaring geldt de cao voor alle bedrijven die vallen onder de werkingssfeer van de cao. Alle werkgevers en werknemers moeten zich dan aan de cao houden. Ook als zij niet lid zijn van de werkgeversorganisaties of vakbonden die deze cao hebben afgesloten. Dit om te zorgen voor een eerlijk speelveld op het gebied van arbeidsvoorwaarden.

Bindend

De minister van SZW heeft besloten om de horeca cao algemeen bindend te verklaren en dit besluit is op 25 juni jl. in de Staatscourant gepubliceerd. De toepassing geldt vanaf 26 juni 2018.

Horecaondernemers die lid zijn van KHN waren vanaf de start van de cao-periode (1 januari 2018) al verplicht tenminste de nieuwe cao te volgen. Vanaf 26 juni geldt dat nu dus ook voor alle andere horecabedrijven die uitsluitend of in hoofdzaak horeca activiteiten verrichten en waarbij de loonsom uit de horeca-activiteiten meer dan 50% van de totale loonsom uitmaakt. Voor hen geldt geen gewenningsperiode meer.

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Wet- en regelgeving Horeca & Recht
Blurring 2.0: goed geregeld?

Consumenten winkelen steeds vaker online en zijn minder vaak in winkelstraten te vinden. Tijdens een dagje uit is het winkelend publiek op zoek naar een 'totaalbeleving' en wordt de keuze voor een horecagelegenheid in toenemende mate bepaald door de sfeer, de beleving en het aanbod. Als hore...

Economie Wijn
2018 uitzonderlijk wijnjaar

Wijnmakers hadden niets te klagen in 2018, het was een prachtjaar. De wijnprijs zal hierdoor omlaag gaan in Spanje en Italië, zo lezen we op NU.nl. Maar geldt dit ook voor Nederlandse wijn? De zomer van 2018 was de warmste zomer sinds minimaal 1706, dit kwam goed uit voor wijnbouwers, temper...

Bier Personalia Brouwerijen
Peer Swinkels directievoorzitter Swinkels Family Brewers

Swinkels Family Brewers kondigt vandaag het vertrek aan van Jan-Renier Swinkels, die na ruim twaalf jaar het directievoorzitterschap overdraagt aan zijn neef, Peer Swinkels. Jan-Renier geeft de familiebrouwerij hiermee ruimte voor doorstroming en vernieuwing. Onder zijn leiding is invulling gegev...

Personeel Video
Horecazaak maakt soap om personeel te vinden

Goed personeel vinden is binnen de horeca een levensgroot probleem. Restaurant De Drie Koningen in Groede maakte daarom een heuse 'soap'. Het filmpje is op Facebook inmiddels goed bekeken en er is de nodige media-aandacht. Misschien ook voor jouw zaak een leuk idee? ...

Achtergronden Tech
E-mailmarketing: gouden marketinginstrument voor de horeca

Geslaagde e-mailmarketingcampagnes vragen om kennis over het samenstellen van goed verzorgde e-mails, het proces eromheen en de mogelijkheden. Hoe je als horecaprofessional hierin succesrijk kunt zijn, leer je in de training die HM Academy aanbiedt op 11 maart aanstaande (in Bunnik, centraal gelegen...

Economie Bier Brouwerijen
Alcoholvrije bier boost Heineken-verkopen

In 2018 heeft met name het eigen merk van bierbrouwer Heineken het goed gedaan. De groei van bijna 8 procent betekent volgens topman Jean-François van Boxmeer de beste prestatie van het merk Heineken in het afgelopen decennium. De inmiddels in 38 landen beschikbare 0.0-variant heeft hierbij f...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: