Horeca Academie laat zien hoe mooi het horecavak is

8 maart 2019 | Thijs Jacobs

Werken in de horeca heeft door de jaren heen een negatieve reputatie gekregen. Ondanks dat je in de horeca veel vrijheid en variatie in dagelijkse taken en werkzaamheden hebt, is het vak niet voor iedereen aantrekkelijk. Dit gegeven, en de groei in het aantal horecazaken in Nederland, leidt tot het tekort aan horecamedewerkers. Het is tijd dat werken in de horeca een positieve boost gaat krijgen.

De Horeca Academie in Den Haag organiseert op dinsdag 26 maart een open dag. Je kunt een gratis training wijn-spijscombinaties volgen, verschillende snijtechnieken en bereidingswijzen oefenen tijdens een kookworkshop óf je leiderschapsstijl (in de horeca) ontdekken tijdens de mini-training professioneel leidinggeven. “Het horecavak is een prachtig vak en dat moet iedereen weten”, zegt de directeur van de Horeca Academie Antoine Defesche.  

Droombaan in de horeca

Ondanks de negatieve reputatie is  werken in de horeca voor veel mensen een droombaan. Omscholers komen vaak bij de Horeca Academie terecht. Veel studenten zijn relatief ouder dan studenten bij een ROC. Doordat je in de praktijk aan het werk gaat, heb je direct een salaris. Voor ondernemers is het ook steeds aantrekkelijker om leerlingen aan te nemen of zelfs de opleiding aan te bieden in het wervingsproces. Als je wilt weten wat je tijdens een horeca-opleiding leert en nadenkt om je eventueel (om) te scholen dan is de open dag op 26 maart de uitgewezen kans om daarachter te komen.

In de afgelopen vijf jaar zijn er in de Nederlandse horecasector 80.000 banen bijgekomen en er wordt verwacht dat dit voor de komende vijf jaar nog een keer 80.000 meer worden. Een onderzoek van KHN in januari 2019 gaf aan dat de grootste zorg van veel horeca ondernemers het personeelstekort is door dit grote aantal werplekken. Deze enorme hoeveelheid werkplekken kunnen we natuurlijk positief benaderen. Waar andere beroepen misschien zullen verdwijnen door robotisering, zal de horeca hierdoor minder snel getroffen worden. Persoonlijke aandacht, menselijk contact en vakkennis die je als horecamedewerker moet hebben is niet altijd even makkelijk te vervangen.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Bier Duurzaamheid
Heineken wil 15 procent minder water verbruiken

Heineken ambieert om zijn watergebruik in waterarme regio's zoals spanje en Ethiopië met 15 procent omlaag te brengen, voor minder waterschaarse regio's streven zij naar tien procent. Niet alleen dat maar ze willen ook duurzamer handelen door middel van het hergebruik van afvalwater, he...

Columns
Column: daarom neem ik mijn kinderen niet mee naar zo'n café

In de maartuitgave van De CaféKrant schreef ik in mijn voorwoord over kinderen in het café. Ik bezocht café De Twee Spieghels in Leiden, waar kinderen pas welkom zijn als ze zelfstandig op een barkruk kunnen klimmen. Dat is niet ingegeven door kinderhaat of iets dergelijks, maar...

trends Bier
Gaan algoritmes het bierassortiment bepalen?

Een team van 160 wetenschappers is bezig met het ontwikkelen van een algoritme wat klanten kan adviseren wat zij moeten bestellen. Brouwerijketen AB InBev kreeg de inspiratie voor dit idee vanuit de streamingwebsite Netflix. Netflix beveelt kijkers nieuwe series en films aan door middel van het verz...

Bier Events
Bijna 450 bieren in 5e Dutch Beer Challenge

Op woensdag 20 maart 2019 is Rotterdam weer een dag de bierhoofdstad van Nederland. Dan wordt in Arminius congres- en debatcentrum voor de vierde keer de ‘Dutch Beer Challenge’ georganiseerd. Alle ruim 650 Nederlandse brouwerijen en brouwerijhuurders zijn benaderd en velen hebben &eacut...

Economie KHN
Oproep KHN voor Provinciale Staten-verkiezingen: voorkom overaanbod horeca

De afgelopen tien jaar nam het aantal horecazaken in Nederland explosief toe. Het aantal groeide met 13 procent naar ruim 43000 zaken. KHN is blij met deze ontwikkeling en ziet ook voor de toekomst nog ruimte voor extra horeca. Maar in steeds meer binnensteden ontstaat overaanbod van horeca, vooral ...

Tech Interview
''Bij De Beren hebben we nu al twaalf marketingmedewerkers nodig''

Marjolein Mens is communicatieadviseur bij restaurantketen De Beren. De restaurantketen heeft de social media campagnes uitstekend op orde en pakt de marketingactiviteiten professioneel aan. Hoe gaat dat in zijn werk bij zo’n succesvolle keten? Marjolein: “We hebben hier op kantoor een h...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: