Het meest bourgondische evenement voor de horeca

7 september 2018 | Thijs Jacobs

Van 8 tot en met 10 oktober staat Maastricht in het teken van bourgondisch genieten, innovatie, inspiratie en netwerken. Dan vindt immers de oudste horecavakbeurs van Nederland, BBB Maastricht, plaats. Deze horecabeurs mag dan wel de oudste van Nederland zijn, oubollig is het event zeer zeker niet. Het blijkt één van de vooruitstrevendste events in onze branche te zijn.

Klik hier voor een gratis bezoek aan de BBB!

Erik Stroink, product manager van de BBB: "Ons event is onderscheidend, mede door de innovatieve aspecten. Zo hebben we aandacht voor augmented reality in het restaurant en een soort 'Tinder-app', die wordt gebruikt om met exposanten in contact te komen." Eefje Perey, verantwoordelijk voor de marketing van de BBB, valt Erik bij: "Deze app is een netwerkapp, we hebben het idee opgepikt van een grote beurs in Duitsland. Tijdens de BBB komt je met veel innovaties in aanraking, we hebben bijvoorbeeld ook veel aandacht voor licht bier, wat op dit moment een grote trend is. Op het vlak van speciaalbieren is er een enorme keus, want wij laten ruim 100 speciaalbieren zien in oktober."

Kennis opdoen

Relatief nieuw is de BBB Academy. Horecaondernemers kunnen het hele jaar door deelnemen aan activiteiten om hun kennis bij te spijkeren. Maar ook tijdens de beurs kun je veel leren; er zijn bijvoorbeeld presentaties over bedrijfsvormen, over wet- en regelgeving en Bavaria komt spreken over het familiebedrijf. 

En dan de wedstrijden, op dat vlak is ook veel te beleven volgens Eefje. "De finale van het NK Oestersteken vindt plaats op de BBB, de winnaar reist straks af naar China om ons land te vertegenwoordigen. En de uitreiking van de Columbus Trophy is wat mij betreft ook heel speciaal. Dat is lang niet alles, want we organiseren twee wedstrijden per dag. Een leuk voorbeeld is de wedstrijd koken met kalfsvlees die VanDrie op maandag organiseert."

Erik ziet dat de BBB meer biedt dan de activiteiten op de beursvloer, ook in de avonduren blijft het nog lang onrustig in Maastricht. "Maastricht ademt een bourgondische sfeer en je ziet dat exposanten en bezoekers na de beurs de stad in trekken om te genieten van de Maastrichtse horeca. Juist dat bourgondische karakter heeft GaultMillau ertoe bewogen om met ons in zee te gaan, dat vind ik heel speciaal."

Taste Summit

Horecaprofessionals leren graag bij. TASTE Summit laat je kritisch kijken naar de invloed van ons eetgedrag op welvaartsziekten. Bewerkt voedsel is de kern van de wereldwijde gezondheidsproblematiek en bewustwording daarvan is een eerste stap naar een gezondere samenleving. Dat is het hoofdthema van TASTE Summit, het gastronomisch congres dat plaatsvindt op dinsdag 9 oktober in MECC Maastricht. Onder de noemer ‘Vital Food’ werpen verschillende internationale foodprofessionals die dag hun kritische blik op ongezond, bewerkt voedsel en geven zij uitleg over het belang van eerlijke, gezonde producten. TASTE Summit vindt plaats op dag twee van horecavakbeurs BBB Maastricht/ Folie Culinaire en wordt georganiseerd door BBB Maastricht en Hotel Management School Maastricht.

Lezersactie

Koop nu een ticket met 50% korting op je toegangskaartje voor de TASTE Summit en betaal € 97,50 i.p.v. € 195. Naast een inspirerend sprekersprogramma, ontvangen deelnemers een lunch met Vital Food en gratis toegang tot de gelijktijdige en exclusieve, gastronomische beurs Folie Culinaire (normaal € 40).
Ticketlink: https://registration.n200.com/survey/3fvusosfn04me

Klik hier voor een gratis bezoek aan de BBB!

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Food Achtergronden
Prijs voeding fors gestegen, vooral vlees en vis veel duurder

De prijzen van voedingsmiddelen stegen in mei 3,8 procent, nagenoeg de hoogste prijsstijging van voedsel in de afgelopen tien jaar. De prijzen voor vlees en vis stegen het sterkst. Dit meldt het CBS op basis van nadere analyse van de consumentenprijsindex. Na de eerste maanden van 2009 stegen de ...

Opening Utrecht
Familiezaak KARAF Food & Drinks opent haar deuren

Utrecht heeft er een nieuwe horecagelegenheid bij: KARAF Food & Drinks aan de Korte Jansstraat. Na meerdere succesvolle restaurants, beginnen eigenaren Fatma en Mustafa Kara deze nieuwe zaak met terras op een prachtige locatie in de Domstad. Voor Utrechtse horecaliefhebbers is KARAF geen onbe...

Columns
Column: roken verbieden is juist gastvrij!

Ik blijf het opmerkelijk vinden. Dat alle berichten die betrekking hebben op ‘roken’ op onze caféwebsite de grootste bezoekersaantallen krijgen, vrijwel zonder uitzondering. Wat is dat toch, die fascinatie voor het rookverbod in de horeca? Inmiddels is het rookverbod ruim tien jaa...

Onderzoek: aantal nieuwe foodfestivals drastisch gedaald

Het aantal festivals is in twee jaar tijd met ruim 10% teruggelopen. Dat blijkt uit onderzoek van de Hogeschool van Amsterdam naar het festivallandschap in Nederland. Verantwoordelijk lector Harry van Vliet (Crossmedia): "De daling in het aantal muziekfestivals was al zichtbaar in 2017, maar de...

Amsterdam Opening
Nieuwe pop-up keuken Luca's Pizza opent in de Kopstootbar

Vanaf zaterdag 15 juni opent er een nieuwe pop-up keuken in de Amsterdamse Kopstootbar. Om de paar maanden werkt er een nieuwe chef in de pop-up keuken van de bar. Dit keer is het de beurt aan Luc Geertzen, die er Luca's Pizza opent. De pizzeria is gedurende de zomer te bewonderen. De pizzeri...

Achtergronden
Mag een café lachgas verkopen?

Lachgas is een middel dat wordt gebruikt als verdovingsmiddel bij operaties en recreatief als roesmiddel. Sinds juli 2016 valt lachgas dat verkocht wordt in ballonnen onder de Warenwet, dus niet meer onder de Geneesmiddelenwet. Hierdoor is de NVWA de partij die toeziet op de verkoop van lachgasballo...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: