Food Trends 2019: we checkten onze glazen bol!

12 december 2018 | Thijs Jacobs

Nu het einde van het jaar nadert, is het tijd om de food trends voor 2019 eens op een rij te zetten. Welke ingrediënten zijn straks niet meer weg te denken uit de (professionele) keuken? Eén ding is zeker: we gaan minder vlees en zuivel nuttigen en transparantie over de herkomst van producten is essentieel!

1. CBD-olie

CBD-olie wordt steeds vaker toegevoegd aan voedingsmiddelen, zoals koffie en cocktails. CBD, voluit cannabidiol, is een werkzame stof die wordt gewonnen uit bladeren en bloemtoppen van industriële hennep (vezelhennep), een hennepvariant die overigens compleet legaal geteeld wordt. CBD zou stress wegnemen en angst verminderen, maar ook pijn onderdrukken.

2. Afrikaanse ingrediënten

Afrikaanse ingrediënten, zoals harissa, berbere, dukkah en ras el hanout, worden steeds toegankelijker. In de supermarkten wordt er ongetwijfeld meer ruimte voor vrijgemaakt.

3. Boters van zaden

Boters gemaakt van zaden smaken vrijwel identiek aan boters gemaakt van noten. Ze worden gemaakt van bijvoorbeeld zonnebloemzaden, pompoenzaden of zaden van de watermeloen. Ze zijn rijk aan proteïnen en onverzadigde vetten. Health freaks weten hoe goed dat voor je is…

4. Lelijke groenten

‘Lelijke groenten’, zoals van die wortels met uitgroei, worden als mooi beschouwd. De consument beseft dat ‘food waste’ wordt vergroot door het weggooien van de lelijke groenten die wel goed smaken. Feitelijk is er niets mis mee. Horecazaken en supermarkten zullen deze ‘misvormde’ groenten zelfs gaan aanprijzen, ze worden een trend!

5. Water wordt weer leuk

Water saai? Nee joh. ‘H2-WOW!’ is het woord van 2019. Water met cactussmaak of met maple gaan we steeds vaker op de kaart zien.

6. Suiker mag (weer)

Suiker mag, alhoewel toegevoegd suiker nog steeds uit den boze is. We willen dat fabrikanten duidelijk zijn over het toevoegen van suikers.

7. Vezels

Vezels worden een ‘unique selling point’. Straks kom je welhaast geen voedingswaar meer tegen zonder vezels, als je de fabrikanten tenminste mag vertrouwen. Marketingafdelingen willen ons doen geloven dat de aanwezige vezels in hun producten goed zijn voor je gezondheid, maar als je de verpakkingen beter bestudeert, zul je zien dat het aantal vezels in veel producten behoorlijk tegenvalt.

8. Food first

Hiermee bedoelen we dat het voedsel zo min mogelijk is bewerkt. Hierdoor zijn ze gezonder en voedzamer. Veel producten die nu nog in de schappen liggen, zijn zwaar bewerkt en kennen veel toevoegingen.

9. Vleesloos en zuivelvrij

De consument voelt zich meer en meer ongemakkelijk bij de gedachte aan de kwellingen die dieren binnen de bio-industrie moeten ondergaan. Als gevolg van deze bewustwording willen we minder zuivel en vlees consumeren en zijn alternatieven (gemaakt van soja, noten of algen) zwaar in opkomst. Ook wanneer het gaat om chips, burgers en kaas! De bitterbal die je nu serveert, wordt straks vervangen door een bitterbal met oesterzwammenvulling. Paddenstoelen zijn immers een geweldige vleesvervanger, ook qua structuur. 

10. Transparantie

Voedselproducerende bedrijven, en dan met name de ‘grote jongens’, worden argwanend bekeken door de consument. Het vertrouwen is weg. Hierdoor worden deze bedrijven gedwongen om verder te gaan dan enkel een duidelijke ingrediëntenlijst op de verpakking te plaatsen. Ze moeten ook gelijkheid binnen de bedrijfsvoering doorvoeren (gelijkheid tussen mannen en vrouwen, op basis van geloof en afkomst, maar ook op basis van eventuele sociale achterstanden of lichamelijke beperkingen). Een duidelijke positionering van het bedrijf is essentieel, zodat de houding van de consument tegenover het bedrijf positiever wordt.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Economie Coronacrisis
Vooral horecaondernemers maken zich zorgen over voortbestaan onderneming

Het vertrouwen in het voortbestaan bij de huidige economische situatie is in juni in nagenoeg alle sectoren van het niet-financiële bedrijfsleven toegenomen. In de meeste sectoren dacht meer dan de helft van de bedrijven in juni minstens nog een jaar te bestaan. In mei was dit nog alleen in de ...

Koffie & thee Longread
Koffiekennis: alles over koffievarianten

Specialty coffee is in de afgelopen jaren steeds populairder geworden in Nederland. In de horeca is koffie essentieel, net als in B&B en dan zeker bij het ontbijt. Omdat specialty coffees steeds gangbaarder zijn, is het verstandig om eens in deze donkerbruine materie te duiken. Want wat is speci...

Amsterdam Café
Nedstede koopt vastgoed en exploitatie café De Vergulde Gaper in de Jordaan

Nedstede heeft het vastgoed en de exploitatie van café De Vergulde Gaper gekocht. Het beroemde café ligt middenin de Jordaan, aan de Prinsenstraat 30, op de hoek van de Prinsengracht. De Vergulde Gaper is geliefd onder zowel Amsterdamse locals als toeristen, niet alleen vanwege zijn...

Tech Coronacrisis
Horecaplatform Nocto biedt oplossing voor de anderhalvemetersamenleving

De horeca behoort tot één van de industrieën die zwaar getroffen is door COVID-19. Na 81 dagen gesloten te zijn geweest, mocht de horeca 1 juni weer open. Verschillende regels moeten dan wel worden nageleefd. Terwijl ongeduldig wordt gewacht op versoepelingen, komt Rotterdamse sta...

KHN Coronacrisis
Clubs & Nightlife bedrijven pleiten voor heropening per 1 augustus

De versoepelingen die vanaf vandaag ingaan, bieden voor veel sectoren weer enige ruimte om te ondernemen, maar voor de Clubs & Nightlife bedrijven is er nog steeds geen perspectief; zij moeten tot tenminste 1 september de deuren gesloten houden. Dit is niet langer uit te leggen. In Den Haag word...

Wet- en regelgeving Coronacrisis
Bezorgen van drankpakketten door horeca mag niet meer

Vanaf woensdag 1 juli mogen horecaondernemers in de Veiligheidsregio Gelderland-Zuid geen drankpakketten, met daarin licht alcoholische dranken, meer bezorgen, zo lezen we op de website van De Gelderlander. Tijdens het hoogtepunt van de coronacrisis werd er voor de horeca een uitzondering gemaakt, m...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: