Doppio viert jubileum met reis naar Italië

21 september 2017 | Roy Spijker

Espressobarketen Doppio Espresso bestaat 10 jaar en organiseert ter ere van dit jubileum een reis naar Italië, daar waar het allemaal begon. Met als doel inspiratie en ideeën opdoen én om te genieten van de Italiaanse koffiecultuur.

In april 2017 vierde Doppio Espresso het tienjarig jubileum. In Groningen begon het allemaal, in een kleine zaak aan de Brugstraat. Op dezelfde plek huist nu een moderne, Italiaans aandoende espressobar met een oppervlakte van vierhonderd vierkante meter. Misschien wel de grootste koffiezaak van Nederland. De formule heeft inmiddels 33 vestigingen verspreid over Nederland en is een aantal toonaangevende brancheprijzen rijker.

Doppio Espresso vindt zijn roost in Italie. In 2006 schreef Peter van Eijl tijdens zijn studie zijn plan voor een espressobar die hoogwaardige koffie bereikbaar kon maken voor het grote publiek. Het plan werd een boekwerk, en de basis voor een nieuw concept: Doppio Espresso. De naam heeft bijzondere twee betekenissen voor de eigenaren Peter van Eijl en Jonathan Teoh. Ten eerste omdat zij als 'Doppio Espresso' overtuigd zijn en aantoonbaar mogelijk maken dat de dubbelshot (Doppio = dubbel) extractie superieur en stabieler is dan de enkelshot. Daarnaast was het aloude traditie om met de broers tijdens de roadtrip na het passeren van de Italiaanse grens een caffè doppio (doppio espresso) te drinken.

Doppio Espresso is niet alleen een Italiaanse naam, maar heeft ook sterke banden met het land. Tijdens de trip naar Italie, is onder andere de stad Milaan bezocht. Doppio laat haar gasten graag ‘een momentje in Milaan’ ervaren. En waar kunnen de ondernemers dit gevoel het beste beleven als in de stad zelf.

Daarnaast is koffiebrander Stel Moka bezocht. Stel Moka brandt al sinds jaar en dag de Classic Espresso Blend van Doppio. Deze blend vind je in elke vestiging, elke dag en is een combinatie van de beste koffiebonen uit Latijns-Amerika en Oost-Azië. In Italië worden deze bonen door de meester¬brander van Stel Moka gebrand volgens een signatuur die deze koffieboon inmiddels zo geliefd heeft gemaakt. Met deze koffie won Doppio in 2008 de AD Koffietest en in 2014 de Best Coffee Chain of Western Europe.

De trip eindigde aan Lago Maggiore, het meer waar eigenaar Peter geïnspireerd raakte en zijn caffe doppio’s het liefst dronk. De omgeving rondom Lago Maggiore laat je het typische Italië beleven. Het rustige meer op de grens van Zwitserland, Lombardije en Piemonte. Geliefd vanwege het heerlijke klimaat, het decor van Alpen naar heuvels, de gastvrije mensen en het heerlijke eten.

Doppio Awards uitreiking

Een bijzonder moment was de Doppio Awards uitreiking. De Doppio Awards zijn een nieuw thema binnen de formule. Barista SCA gecertificeerd, focus op kwaliteit van koffie, gasten een onuitwisbare ervaring meegeven, alles onder controle door cijfers op orde; Al deze aspecten maken een Doppio vestiging kanshebber op een award.

Awards zijn er te winnen in de categorie Gastvrij (mystery visit scores, actief op social media), Professioneel (hygiëne, toekomstgericht), Focus (koffiekwaliteit, personeelstraining) en Beste Nieuwkomer. Daarbij is er een overall winnaar: De beste Doppio van het jaar. Het zijn niet zomaar categorieën, maar de kernwaarden van Doppio Espresso. Het idee is toppers in het zonnetje zetten en goede prestaties belonen. En het geeft de ondernemers de kans te laten zien waar zij met hun team in uitblinken.

Aan het idyllische Lago Maggiore werden de Awards uitgereikt. Doppio Drachten (Focus), Doppio Amsterdam Kinkerstraat (Professioneel), Doppio Utrecht Nobelstraat (Gastvrij) en Doppio Den Haag (Beste Nieuwkomer) zijn de trotse winnaars van de eerste Doppio Awards. De overall winnaar is Doppio Nijmegen, de zaak die in alles uitblinkt. Ondernemer Marcel en zijn team scoren in alle categorieën het beste en hebben hiermee een Doppio Takeover gewonnen. Dit houdt in dat het hoofdkantoor van Doppio Espresso een dag zijn vestiging overneemt, zodat Marcel en zijn team kunnen genieten van een dagje weg.

Met de reis naar Italië willen Doppio Espresso haar passie voor koffie en ambacht overbrengen op zijn ondernemers. Het genieten van een heerlijke cappuccino of espresso op een terras in Italië, maar dan in je eigen woonplaats; dat willen ze bij Doppio iedereen laten beleven. Een momentje in Milaan.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Video
Op reportage: Eetcafé De Poort

Net buiten het centrum van Utrecht staat het gezellige eetcafé De Poort. Iedereen die in Utrecht woont kent dit café en komen er ook regelmatig. De Poort zorgt voor een uniek huiskamergevoel waar je kan uitrusten, bijkletsen en lekker eten en drinken. "Onze naam komt doordat ...

Bier Brouwerijen
Vier brouwerijen sluiten zich aan bij Nederlandse Brouwers

Brouwerij Two Chefs Brewing, Kompaan Dutch Craft Beer Company, Brouwerij Noordt en Brouwerij Duvel Moortgat Nederland zijn per februari 2020 lid bij Nederlandse Brouwers. Hiermee telt de vereniging Nederlandse Brouwers voortaan veertien leden, die samen ruim 95 procent van de bierproductie in Nederl...

PUZO bar opent haar deuren in Amsterdam

PUZO maakt uitsluitend gebruik van duurzame producten van hoogstaande kwaliteit. Geen junkfood, maar fusion recepten bereid met natuurlijke ingrediënten. Zo puur mogelijk, zonder onnodige extra’s. Goed voor jou en de wereld om je heen. PUZO’s zijn driehoekige rijstpakketjes met daa...

Columns Bier
Column Richard Moerkerk: Vader Jacob ...

Het mooie aan bier is dat het verweven zit in veel van ons dagelijks leven. Bijvoorbeeld in (straat)namen, kinderliedjes of uitdrukkingen in de Nederlandse taal. Metten zijn ochtendgebeden van monniken. Het woord stamt af van het Latijnse matutinus, dat ‘ochtend’ betekend. De metten z...

Opening Rotterdam
Maritiem museum gooit het roer om met eigen horeca

Het Maritiem Museum Rotterdam opent een gloednieuw café op zaterdag 22 februari. Vanaf dat moment baat het museum zijn horeca zelf uit om de bezoekerservaring nog beter te maken, nadat eind vorig jaar ook de museumwinkel in eigen beheer is genomen. Het café draagt de naam ‘Het La...

Events Brouwerijen
Heineken terug als hoofdsponsor van SAIL

Heineken verbindt zich als hoofdsponsor aan de jubileumeditie van SAIL, van 12 tot en met 16 augustus voor de 10e keer in Amsterdam. De brouwer was in 1975 al betrokken bij de start van SAIL, toen vanwege het 700-jarig bestaan van Amsterdam. Als Nederlands icoon met de wortels in Amsterdam wil Heine...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: