Deze café-eigenaar verkoopt nu tapasboxen, bierpakketten en chocolade

Auteur: Thijs Jacobs
14 april 2021
Deze café-eigenaar verkoopt nu tapasboxen, bierpakketten en chocolade

Roy Spekhorst is eigenaar van Pelle’s in Deurningen, een dorp dat ligt onder de rook van Hengelo. Spekhorst houdt de moed erin tijdens deze coronacrisis en heeft allerlei initiatieven ontplooid om de boel draaiende te houden: “E-commerce wordt voor ons nu steeds belangrijker; wie had dat een jaar geleden gedacht?”

De wereld staat op zijn kop, maar de eigenaar van Pelle’s heeft de afgelopen twaalf jaar al veel veranderd aan het bedrijf, wat nu een voordeel blijkt te zijn. “Twaalf jaar geleden was dit nog een dorpscafeetje met twee dartboards, een biljart en een klein terras. Ieder jaar hebben we wat bijgebouwd en inmiddels hebben we een dining room, een cafetaria en een mooie binnenplaats en zijn we uitgegroeid tot een serieus bier- en eetcafé. En sinds 21 maart hebben we in het naastgelegen pand Pelle’s IJs & Chocolade geopend, waardoor er nog meer mogelijkheden zijn.”

Kijken naar wat er wél mogelijk is

Het laatstgenoemde pand werd in 2019 gekocht van de buurman en is, met behoud van de karakteristieke elementen, prachtig verbouwd. “De kracht van ons bedrijf is de samenwerking tussen de disciplines”, vertelt de eigenaar, “maar helaas is samenwerking vanwege de lockdown nu even niet mogelijk en mooi weer is het ook al niet. Nu ben ik niet iemand die bij de pakken neer gaat zitten en zodoende hebben we gekeken naar wat er allemaal wél mogelijk is. Aan het begin van de pandemie zagen we deze periode als een tijd die we konden gebruiken als ‘één grote marketingcampagne’, maar nu het al zo lang duurt, hebben we verschillende ideeën doorontwikkeld.”

Van bierpakket tot tapasbox

Veel van die ideeën zie je terug op de website, waar de webshop een prominente plaats inneemt. “Van chocolade tot bierpakket en tapasbox, we hebben het allemaal. Omdat we een gespecialiseerd biercafé zijn, was de verkoop van speciaalbier voor ons een logische stap. We zien ook dat andere speciaalbierencafés dit zijn gaan doen en we zijn bovendien in prijs zeer concurrerend met de slijter en de supermarkt. Daar hoef je het niet voor te laten. En natuurlijk verkopen we de chocolade ook online; dat is een kleine moeite. Uiteindelijk is het niet moeilijker is om twaalf biertjes in een pakket te stoppen wanneer er een online bestelling binnenkomt, dan om ze op een dienblad te zetten. Daarom denk ik ook dat online verkoop ook na corona blijft nu de webshop eenmaal goed is ingericht.”

De tapasboxen zijn ook behoorlijk succesvol, mede door de plaatselijke supermarkten. “In onze zaak deden we wel wat aan tapas hoor, maar niet op deze schaal en zeker niet op deze manier. We hadden het in de markt kunnen zetten als ‘shared dining box’, maar dan weten de mensen in onze regio niet zo goed wat dat inhoudt. Het woord tapas komt ze bekender voor, dus daarom hebben we de tapasboxen geïntroduceerd. In samenwerking met acht regionale Jumbo-supermarkten is er een actie opgezet, waarbij de klanten van de supermarkt konden sparen voor korting bij verschillende horecabedrijven. Onze tapasbox kost normaal 42,50 euro, maar met een volle spaarkaart kon je die voor 35 euro bestellen. Hoeveel we er op die manier verkocht hebben? Zo’n 1100 in totaal; een zeer welkome omzet in deze tijd.” 1100 boxen. Dat is een groot aantal op een inwonertal van slechts 1900 mensen. “Dat klopt, maar ons dorp is omsloten door buitenwijken van Hengelo en aan de andere kant groeit Borne hard naar ons toe. Al die mensen weten ons inmiddels goed te vinden.”

Quite draaien is al heel mooi

Nu het restaurant en het café gesloten zijn, is de vaste inkomstenbron van het cafetaria ook van belang. “Ons cafetaria kent een vaste kern van bezoekers die regelmatig terugkomen. Daar is niets in veranderd, waardoor die inkomstenbron niet is opgedroogd. Uiteindelijk lukt het ons, mede door de overheidssteun, om de cashflow op peil te houden en zo de rekeningen te kunnen betalen. Quitte draaien is in deze tijd al een hele prestatie en we hopen het zo vol te kunnen houden.” De persconferentie van gisteren kende weinig verrassingen, maar is voor de horeca toch teleurstellend. Zo ook voor Roy: “Natuurlijk, ik roep al maanden dat we als horeca vast en zeker niet voor 1 juni opengaan, maar het blijft toch elke keer weer een klap voor je kop als de sluiting van de horeca weer wordt verlengd. En als de terrassen open mogen, dan heeft lang niet iedereen met een terras daar wat aan. Bij ons hebben we bijvoorbeeld geen winkelend publiek, we zijn geen stad. Wanneer horecaondernemers gaan rekenen, dan weten ze dat ze beter dicht kunnen blijven als alleen het terras open mag, alhoewel ik niet denk dat velen gesloten zullen blijven. Iedereen wil namelijk zo graag weer open en weer kunnen ondernemen.”

Spekhorst blijft het van de zonnige kant bekijken: “We moeten met zijn allen vooruitkijken. Gelukkig is april slecht qua weer, dus dan doet de verlengde sluiting ons niet zo’n zeer. Als het nu heerlijk weer was, dan was het gemor binnen de samenleving en bij horecaondernemers veel groter. Nu is het zaak om jezelf en je medewerkers positief te houden. En als we het terras mogen openen, dan hebben wij aan ruimte gelukkig geen gebrek. We hebben berekend dat we, met inachtneming van de anderhalve meter afstand, zeker honderd zitplekken hebben. Als er deze zomer weer meer kan, vergelijkbaar met afgelopen zomer, dan redden we het wel en komen we zonder kleerscheuren dit jaar uit.”

De ondernemer heeft mensen in loondienst. Hoe houden zij zich nu bezig? “Natuurlijk hebben we de webshop en de afhaalmogelijkheden, maar op de achtergrond zijn we behoorlijk bezig met professionalisering, zoals op het gebied van trainingsmodules en de doorontwikkeling van e-commerce. Uiteindelijk heb ik 13 man op de vaste loonlijst staan, dus de steun is van harte welkom. Iedereen klaagt erover, maar wij zijn er blij mee. Uiteindelijk is het straks een kwestie van de balans opmaken en zien waar we staan. Tja, ik verwacht wel dat ik een paar jaar langer moet doorwerken dan ik eerder had voorzien, maar ik ben gelukkig nog jong.” Een positief slot door een positief ingestelde ondernemer.

Blijf je graag op de hoogte?

Eén keer per week het actuele en relevante cafénieuws in je mailbox? Schrijf je hier in voor onze digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.

Overig nieuws