De kosten gaan voor de baten uit!

11 mei 2015 |
De kosten gaan voor de baten uit!

De afgelopen jaren heb ik in mijn columns veelal stilgestaan bij de mogelijkheden om (belasting)besparingen te realiseren. Die
oplossingen moeten de liquiditeitsdruk verlichten in tijden van crisis. De liquiditeitsdruk in de horecasector is de afgelopen jaren fors toegenomen. De banken zien graag hun geld terug en ik heb gezien dat bij veel ondernemingen de kredietfaciliteit fors wordt ingeperkt.

Door de teruglopende omzet de afgelopen jaren zijn veel ondernemingen bezig geweest met het terugdringen van de kosten. Overeenkomsten werden tegen het licht aangehouden en nieuwe afspraken met leveranciers werden gemaakt. Ook is bespaard op personeelskosten. Mede doordat de verhouding zoek was. Afgezet tegen de omzet waren de personeelskosten te hoog. Het gevolg was dat de diensten anders werden gepland en dat met minder mensen gewerkt ging worden.

Hoe moet het niet?
Onlangs ging ik met een collega ergens lunchen. We zochten een rustige tafel uit. De serveerster kwam bij een achterliggende tafel de bestelling brengen, maar zocht geen oogcontact met ons. Geen knikje van ‘ik heb u gezien, ik kom zo bij u’. Ze liep leeg terug naar de keuken. Dit herhaalde zich drie keer en we waren inmiddels tien minuten verder.

De lunchkaart lag op tafel, dus ondertussen hadden wij onze keuze gemaakt. De serveerster kwam nu naar ons toe en wij bestelden een broodje en een koffie. De koffie volgde vrij vlot daarna. Toen de broodjes kwamen had ik de koffie nog niet op, maar er werd ons niet gevraagd of wij nog wat anders wilde drinken.

De totale rekening van 21 euro had gemakkelijk 5 euro hoger kunnen zijn. Dit is bijna 24 procent. Door actief te verkopen en mensen te vragen naar hun wensen. Als die mevrouw een kleintje soep had aangeboden voor 1,50 euro dan was de brutowinst nog eens 2,40 euro (2 maal 1,20 euro) op deze bestelling hoger geweest.

Ik keek om mij heen en zag veel tafels met lege glazen. Iemand in deze onderneming die tussen de tafels doorloopt om die extra omzet te genereren, verdient zichzelf dus dubbel en dwars terug. Uiteraard weet je dit ook al lang, maar je personeel laat echt omzet liggen. Ga ermee aan de slag. Investeer in het personeel. Ga prestaties meten en selecteer door! Je personeel is niet de grootste kostenpost, maar het belangrijkste bedrijfsmiddel om een grote omzet te realiseren. Maar ook hier geldt dus: Eerst zaaien en dan oogsten!

Roland van Gessel Mazars Paardekooper Hoofman N.V. "Roland.vangessel@mazars.nl" 06 – 28125480
www.mazars.nl

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Achtergronden
11 jaar geleden in De CaféKrant: Wijnbar Viqh, Haarlem

De CaféKrant bestaat dit jaar 15 jaar. Om dit 'porseleinen jubileum' kracht bij te zetten, besteden we iedere week aandacht aan een interview of achtergrondverhaal uit de rijke historie van De CaféKrant. Dit keer reizen we terug naar 2010. We bezochten wijnbar Viqh in Haarle ...

Economie Achtergronden
Advies Belastingdienst aan horecaondernemers: verleng bijzonder uitstel van betaling

Is uw bijzonder uitstel van betaling afgelopen en kunt u nog niet aan uw nieuwe betalingsverplichtingen voldoen? Verleng dan uw bijzonder uitstel van betaling. Dat kan nog tot en met 30 juni. Afgelopen zaterdag ontvingen 60.000 ondernemers, waaronder uit de horecabranche, hierover een brief van de B ...

KHN Corona
KHN: uit eten met sneltest onbespreekbaar

De uitspraken van minister De Jonge over de rol van sneltesten in het openingsplan van het kabinet kunnen rekenen op stevige kritiek vanuit horecaondernemers. Zo wordt er mogelijk gesproken over versoepelingen, waarbij de horeca voor uit eten open mag met de inzet van sneltesten. Vooral het feit dat ...

Economie Achtergronden
CBS: relatief veel horecabedrijven opgeheven

In het eerste kwartaal van 2021 werden zo’n 30,2 duizend bedrijven opgeheven, ruim 9 duizend minder dan in hetzelfde kwartaal het jaar ervoor. Bij 85 procent van de opheffingen ging het om bedrijven met één werkzame persoon. Er werden 4,7 duizend bedrijven met meer dan é&e ...

Achtergronden Corona
Kan de horeca eigenlijk wel open als het weer mag?

Als de horeca op een gegeven moment weer open mag, dan is het nog maar de vraag of elke horecagelegenheid dat ook kan. BNR Nieuwsradio ging op onderzoek uit en deed daarbij ook navraag hij KHN. Bij veel ondernemers ontbreekt het op dit moment aan financiële middelen om personeel te betalen of v ...

Interview Longread
''Het terras openen heeft eigenlijk geen zin voor ons''

Andrea de Lange is eigenaresse van Brasserie Jansen in Zwolle. De terrassen mogen weliswaar weer gedeeltelijk open, maar zij koos ervoor haar terras gesloten te houden. Een weloverwogen keuze, zo blijkt. “Als je kijkt naar alle administratie en de opstartkosten die daarbij komen kijken, dan he ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: