Column Richard Moerkerk: een blikje meerwaarde

23 december 2020 | redactie

De laatste coronamaatregelen brengen niet echt veranderingen voor de cafés met zich mee. Het afgelopen jaar was dramatisch, maar veel erger dan dat de cafés gesloten zijn kan het toch niet worden. Met de vaccins op komst wordt het tijd om voorzichtig vooruit te gaan kijken. Blik op vooruit. Een beetje flauw bruggetje naar bier in blik misschien, maar bier in blik is wel de toekomst. In de discussie over bier in blik mis ik alleen een belangrijk element. Hoe zit het met de beleving van de gast als er een bier in blik geserveerd wordt in het café?

Zolang de cafés gesloten moeten blijven is overleven prioriteit nummer één natuurlijk. Zonder uw financiële zorgen te kort te willen doen denk ik dat het toch belangrijk is om nu al over het bierassortiment na te denken. Bij veel cafés komt de meeste omzet uit bier. Verbazingwekkend hoe relatief weinig bieren in blik in het café verkocht worden, helemaal als je de voordelen van bier in blik bekijkt. Blik is kwalitatief de beste kleinverpakking voor bier, maar heeft nog steeds een imago probleem.

Eerst een klein stukje geschiedenis… Ik was zestien jaar oud en had nog haar. Ik zat in het tweede leerjaar van de hotelschool en moest stage lopen. De stages werden verzorgd door het stagebureau van school, je mocht niet zomaar bij elk willekeurig bedrijf aan de slag. Het was de eerste buitenschoolse praktijkstage en die werd altijd in de keuken en het restaurant gevolgd. Ik mocht in de leer bij een luxe restaurant in Schoorl.

Ik leerde klassieke tafelbereidingen als zalm snijden, Irish coffee maken op een koperen brander en flessen wijn decanteren. Bier werd wel geschonken, maar er was maar één soort. Het zal u niet verbazen dat het pils van de tap was. Heerlijk als aperitief en bij enkele uitzondering als frisse afsluiter na een zware maaltijd. Bij het eten dronk men wijn. De schroefdop op de fles wijn bestond nog niet, dus het openen van een fles aan tafel verliep altijd met de nodige egards. De loden capsule van de fles halen, het ontkurken, eventueel boven een kaars overschenken in een karaf, het laten keuren van de wijn… Voordat het glas gevuld was verkeerde de gast gegarandeerd in dorstige toestand. Hoe dan ook gaf de uitgebreide behandeling altijd een meerwaarde.

Het ritueel is een stukje beleving die bij een blik bier deels achterwege blijft, want blikbier heeft uiteraard geen omhulsel aan de bovenkant en hoeft ook niet gedecanteerd te worden. Aan de ene kant is dat jammer, omdat we weten welke meerwaarde aandacht geeft. Aan de andere kant heeft een gast in een café al reeds dorst…

Maar helaas blijven wel essentiële handelingen ook vaak achterwege. Zoals het blikbier met een schone doek af te nemen, alvorens het lipje naar binnen te drukken. Open het blik in het bijzijn van de gast, schenk het rustig uit - dus zonder te ‘klokken’ - en wijs de gast daarbij gerust op de verse smaak van het bier. Daarmee creëert u vanzelf een meerwaarde voor bier in blik en verkrijgt het blikje uiteindelijk de status die het verdient. Inderdaad, nu is het alleen nog zaak dat we weer gasten mogen ontvangen.

Richard is de vaste columnist van De Cafékrant, Internationaal biersommelier en eigenaar van De BierBasiliek en bereikbaar via richard@debierbasiliek.nl. Iedere derde maandag van de maand publiceert Richard een inspirerende column. Lees ze hier

Blijf je graag op de hoogte?

Eén keer per week het actuele en relevante cafénieuws in je mailbox? Schrijf je hier in voor onze digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Columns
Column: licht aan het einde van de tunnel…

Het lijkt het nieuwe mantra te zijn van Mark en Hugo, maar volgens mij hebben we nog heel veel bochten te nemen voordat we het licht aan het verre einde kunnen zien. Tot nu toe ga ik nog op de tast door het leven en duurt het heel lang voordat we ‘we zijn er bijna’ mogen zingen. De du ...

Achtergronden Gastronomie
Horecaondernemer Han Ji over de horecatrends in 2021

2020 was voor horecaondernemers een onstuimig jaar, om het zacht uit te drukken. De komst van het coronavirus zorgde ervoor dat de horeca meerdere malen de deuren moest sluiten, ondernemers inkomsten misliepen, en creativiteit en support van de (lokale) consument een must was om te overleven. Wat st ...

Drinks Corona
2020 was ook voor bierbrouwers een rampjaar

De bierverkoop is in Nederland in 2020 met 14% gedaald ten opzichte van 2019. In de horeca en evenementenbranche was de daling zelfs ruim 58%. Dit is uiteraard het gevolg van de COVID-19-maatregelen. Sinds het (opnieuw) sluiten van de horeca in oktober zien we dat de verkoop van bier daar met 89% is ...

Wet- en regelgeving Corona
NOW 3: helft toekenningen naar horeca en detailhandel

UWV heeft in totaal ruim 77.000 aanvragen toegekend voor de derde periode van de Tijdelijke Noodmaatregel Overbrugging Werkgelegenheid (NOW). Deze werkgevers hebben samen zo’n 1,3 miljoen mensen in dienst. Inmiddels heeft UWV 1,7 miljard euro aan voorschotten overgemaakt aan deze werkgevers. D ...

Wet- en regelgeving Corona
Horeca zeker tot 9 februari gesloten, hotels wel open

De horeca blijft nog zeker tot 9 februari gesloten, hotels mogen wel 'gewoon' open blijven. Dat maakte premier Mark Rutte zojuist bekend tijdens de persconferentie. Hotels mogen naast zakelijke gasten, ook recreatieve gasten ontvangen. Eerder meldde De Telegraaf dat hotels de dupe zouden ...

Columns Ondernemen
Column Monique van Gevelt: Bivakkeren in onze eigen bubbel

‘The Future is private’ was een uitspraak van de Facebook-eindbaas Mark Zuckerberg in 2019. Achteraf gezien een waarheid als een koe als je het mij vraagt. Want al bijna een jaar is ons privédomein ons enige leefgebied. En vooral in deze winterse lockdown verkeren wij enkel in hui ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: