Alcoholvrij bier en speciaalbier voor tiende jaar op rij in de lift

28 februari 2020 | Thijs Jacobs

De consumptie van speciaalbier en alcoholvrij bier laat voor het tiende jaar op rij groei zien. Pils blijft veruit de grootste biercategorie en is net zoals de totale markt stabiel ten opzichte van 2018. Consumenten variëren tegenwoordig veel meer in hun bierkeuze. Speciaalbier is in vele smaken verkrijgbaar en in de horeca kiezen consumenten steeds vaker voor een alcoholvrij bier. Dit blijkt uit de vandaag gepubliceerde bierconsumptiecijfers van Nederlandse Brouwers.

De cijfers laten tevens zien dat Nederland een echt bierland is. In totaal wordt ruim 24 miljoen hectoliter bier gebrouwen in Nederland. Hiervan wordt meer dan de helft geëxporteerd. 85 procent van het bier dat in Nederland wordt geconsumeerd wordt ook daadwerkelijk in Nederland gebrouwen. Ruim 12 miljoen hectoliter bier wordt verkocht op de Nederlandse markt.

Speciaalbieren blijven populair

Consumenten drinken vaker een glas speciaalbier. De jaarlijkse biercijfers laten wederom in 2019 een groei van 3,6 procent zien binnen deze categorie. De keuze die brouwers bieden aan speciaalbieren is tegenwoordig groot. “Er is voor elke smaak wel een geschikt bier te koop”, licht Lucie Wigboldus, directeur Nederlandse Brouwers, toe. “Van hele frisse speciaalbieren tot aan donkere en rijke speciaalbieren. En niet alleen de variëteit aan smaken is groot, ook zie je steeds meer speciaalbieren met een lager alcoholpercentage van rond de drie procent. Brouwers spelen met deze innovaties in op de behoefte van de consument om keuze te hebben uit verschillende soorten speciaalbieren met meer of minder alcohol.”

Alcoholvrij bier tien jaar achter elkaar gestegen

Alcoholvrij bier is niet meer weg te denken uit de Nederlandse markt. In 2019 laat deze categorie wederom een groei zien van 6,5 procent en stijgt nu al tien jaar achtereenvolgend. Wigboldus vervolgt: ”Waar jaren geleden alleen pils en witbier in een alcoholvrije variant werden gebrouwen, zien we nu ook steeds meer 0.0 speciaalbieren op de markt. Deze ontwikkelingen hebben er voor gezorgd dat inmiddels één op de twintig bieren een alcoholvrij bier is. Alcoholvrij bier behoort daarmee tot het standaard aanbod in de horeca, in de supermarkt of op een verjaardagsfeestje thuis. We verwachten dat deze categorie ook de komende jaren nog verder zal groeien.”

Groei alcoholvrij bier in horeca meest opvallend

In de horeca liet alcoholvrij bier een zeer duidelijke groei zien van 24 procent ten opzichte van 2018. “Dit betekent dat consumenten in een restaurant of café ook vaker een alcoholvrije variant bestellen”, aldus Wigboldus. “Opvallend is daarbij dat alcoholvrije bieren steeds vaker op de tap worden aangeboden. We kunnen wel stellen dat alcoholvrij bier echt is ingeburgerd in de samenleving.”

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

KHN
KHN: Demonstratie op de Dam klap in het gezicht voor horecaondernemers

De algemeen directeur van KHN, Dirk Beljaarts, noemt de demonstratie gisteren op de Dam in Amsterdam een klap in het gezicht voor horecaondernemers. Gisteravond kwamen duizenden mensen op de Dam bijeen om te demonstreren tegen racisme. “Het valt niet te rijmen met het beleid dat de afgelopen m...

Opening Coronacrisis
Liveblog 2: Yessss! Wij gaan weer open!!

Niet alleen in Utrecht hoorde je een zucht van verlichting. Maar ook in en op andere plaatsen in Nederland slaakte de horeca een vreugdekreet(je). We mogen weer. We zijn er klaar voor en nu maar hopen dat de gasten komen. Want ook onder horecaondernemers is er de zorg of gasten niet eerst even de ka...

Coronacrisis
Liveblog 1: Yesss!! Wij gaan weer open!!

Liveblog. Wij hebben er zin! Wij zijn er klaar voor! Dat is wat Utrechtse horecaondernemers ons vanochtend vol enthousiasme vertelden. De redactie van Lunchroom, De RestaurantKrant en de CaféKrant is vandaag in het land en doet verslag van de eerste dag dat de horeca na maanden weer open mag. Ti...

Coronacrisis
Laat ons jouw horecazaak zien: 1,5 meter-economie in de horeca

Maandag 1 juni, tweede pinksterdag 2020, stroomde de terassen in Nederland weer vol. Na een verplichte sluiting van tien weken, slaakte de horeca een zucht van verlichting. 'We mogen weer', was de tendens in een zonovergoten Nederland. Blij ondernemers verwelkomden hun gasten met een bre...

Opening Coronacrisis
Grootste terras van Hoofddorp klaar voor heropening

Het grootste terras van Hoofddorp bij het Novotel Amsterdam Schiphol Airport opent op 1 juni weer haar deuren. General Manager Floris Licht hoopt vooral dat locals het terras vanaf deze dag weer weten te vinden. Novotel Amsterdam Schiphol Airport heeft een prachtig terras, waar tot wel zeventig m...

Koffie & thee Utrecht
30ml Coffee & Food maakt een feestje van de heropening op 1 juni

De afgelopen maanden was het rustig in de ‘huiskamers’ van 30ml. Alle vestigingen waren open voor TO GO, maar de gezelligheid die de zaken normaliter zo typeert hebben de medewerkers echt gemist. Gelukkig openen ook zij vanaf 1 juni om 12:00 uur weer de deuren voor het nuttigen ter plaat...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: