80 procent van de cafés heeft geen eigen website

27 juni 2017 | Thijs Jacobs

Het gaat goed met de horeca, maar cafés blijven achter. Dat blijkt uit cijfers van het CBS. Terwijl vooral hotels en restaurants sterker uit de economische crisis zijn gekomen, blijft er bij cafés een dalende lijn zichtbaar in de omzet. Om zichzelf uit het financiële slop te helpen, doen kroegbazen er goed aan hun cafés goed te promoten. Een goed werkende website is daar een belangrijk onderdeel van. Maar weten café-eigenaren dit wel? Telefoonboek.nl zocht uit hoeveel cafés er een eigen, werkende website bezitten.

Onderzoek

In totaal werden er 12.668 cafés uit de database van Telefoonboek.nl onderzocht. In deze categorie vallen bruine kroegjes, maar ook enkele grand cafés en lunchrooms. Bij deze zaken werd gekeken hoeveel er een werkende website bezitten; URL’s zonder werkende pagina worden niet meegeteld als werkend. Bij 2439 cafés werd er een werkende website gevonden, hetgeen neerkomt op 19,3%. Dat wil zeggen dat 80,7% van de onderzochte kroegen, zo’n 10.229 gevallen, geen werkende website heeft. Hierbij wordt er soms wel een URL gevonden, maar werkt de site niet naar behoren.

Responsive

De 2439 zaken die wél een website hebben, zijn vervolgens getest op responsiveness. Responsiveness houdt in dat de website meebeweegt met het apparaat waarop deze getoond wordt. Zo is deze dus altijd goed leesbaar en bruikbaar ongeacht het apparaat waarop deze bekeken wordt, zoals op de smartphone. Bij 66,4% van de onderzochte cafés werd een responsive website gevonden. Dat betekent dat bij 33,6% van de zaken de website aan bruikbaarheid en leesbaarheid inboet als deze bekeken wordt op mobiel of tablet.

Gemis

Volgens Ronny Oonk, manager van Places Websites en onderzoeker van Telefoonboek.nl, laten café-eigenaren hiermee een grote kans onbenut: “Een simpele website kan als online uithangbord van je café dienen. Daarmee vergroot je meteen je publiek en je online vindbaarheid. Wel is het goed om te zien dat een groot deel van de horecaondernemers die wél een website hebben inzien dat een responsive website voordelen biedt: wanneer potentiële gasten onderweg zijn kunnen zij altijd terecht op de website.”

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Awards Café
Drachtster Kafee 8 uitgeroepen tot het Café van het jaar 2020 

Het Drachtster café Kafee 8 is maandag 20 januari 2020 uitgeroepen tot het Café van het jaar 2020. De uitreiking was in Studio’s Aalsmeer. Eind vorig jaar was het café al uitgeroepen tot beste café van Smallingerland en Friesland, daar kwam maandag de landelijke pri...

Opening Internationaal
Deus Ex Machina brengt uniek retail- en restaurantconcept naar Nederland

Deus Ex Machina is meer dan alleen een merk. Het brengt een lifestyle voor alle riders, bikers, creatieven, foodfanaten en artistiekelingen tot leven. Met hun recent geopende ‘tempel’ genaamd The Wat of Why aan de Amsterdamse Herengracht start ook in de lage landen de jacht naar plezier....

Bier Rotterdam
Stadshaven Brouwerij Rotterdam opent eind 2020

Stedelijke herontwikkeling in Merwe-Vierhavens (M4H Rotterdam) maakt de komst van Stadshaven Brouwerij Rotterdam met restaurant mogelijk. De brouwerij wordt gerealiseerd in een voormalige havenloods aan de Merwehaven. De horeca op locatie wordt geëxploiteerd door de Bierfabriek. Gemeente Rot...

Koffie & thee Achtergronden
Het Grote Koffiebar Onderzoek: zo drinkt Nederland koffie in een koffiebar

Specialty coffee is in de afgelopen jaren steeds populairder geworden in Nederland. Uit onderzoek van Koffietje.nl blijkt dat ongeveer de helft van de koffiedrinkers één of meerdere keren per week een koffiebar bezoekt. Per bezoek bestellen we gemiddeld 2 drankjes, met een sterke voor...

Bier
Horecaconcern IQ Creative stapt over op Bud

IQ Creative, een van de belangrijkste spelers in de Amsterdamse horeca, maakt vandaag bekend te kiezen voor Bierbrouwerij AB InBev. Het bedrijf van Bert van der Leden en ’s werelds grootste brouwer zijn al sinds de introductie van Bud in Nederland in gesprek. De samenwerking wordt vandaag door...

Ondernemen
Mis geen extra omzet: download de HorecaMarketingKalender

Hij is er weer! Je kunt de HorecaMarketingKalender 2020 nu gratis downloaden via deze link! De HorecaMarketingKalender is hét overzicht van feestdagen, vakanties en evenementen in Nederland en omgeving. Heb je je ooit weleens afgevraagd wat al die Duitsers ineens in je zaak deden? Dat kwam...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: