80 procent van de cafés heeft geen eigen website

27 juni 2017 | Thijs Jacobs

Het gaat goed met de horeca, maar cafés blijven achter. Dat blijkt uit cijfers van het CBS. Terwijl vooral hotels en restaurants sterker uit de economische crisis zijn gekomen, blijft er bij cafés een dalende lijn zichtbaar in de omzet. Om zichzelf uit het financiële slop te helpen, doen kroegbazen er goed aan hun cafés goed te promoten. Een goed werkende website is daar een belangrijk onderdeel van. Maar weten café-eigenaren dit wel? Telefoonboek.nl zocht uit hoeveel cafés er een eigen, werkende website bezitten.

Onderzoek

In totaal werden er 12.668 cafés uit de database van Telefoonboek.nl onderzocht. In deze categorie vallen bruine kroegjes, maar ook enkele grand cafés en lunchrooms. Bij deze zaken werd gekeken hoeveel er een werkende website bezitten; URL’s zonder werkende pagina worden niet meegeteld als werkend. Bij 2439 cafés werd er een werkende website gevonden, hetgeen neerkomt op 19,3%. Dat wil zeggen dat 80,7% van de onderzochte kroegen, zo’n 10.229 gevallen, geen werkende website heeft. Hierbij wordt er soms wel een URL gevonden, maar werkt de site niet naar behoren.

Responsive

De 2439 zaken die wél een website hebben, zijn vervolgens getest op responsiveness. Responsiveness houdt in dat de website meebeweegt met het apparaat waarop deze getoond wordt. Zo is deze dus altijd goed leesbaar en bruikbaar ongeacht het apparaat waarop deze bekeken wordt, zoals op de smartphone. Bij 66,4% van de onderzochte cafés werd een responsive website gevonden. Dat betekent dat bij 33,6% van de zaken de website aan bruikbaarheid en leesbaarheid inboet als deze bekeken wordt op mobiel of tablet.

Gemis

Volgens Ronny Oonk, manager van Places Websites en onderzoeker van Telefoonboek.nl, laten café-eigenaren hiermee een grote kans onbenut: “Een simpele website kan als online uithangbord van je café dienen. Daarmee vergroot je meteen je publiek en je online vindbaarheid. Wel is het goed om te zien dat een groot deel van de horecaondernemers die wél een website hebben inzien dat een responsive website voordelen biedt: wanneer potentiële gasten onderweg zijn kunnen zij altijd terecht op de website.”

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Bier Events
Week van het Nederlandse Bier van start met bierproeffestival

6500 bezoekers hebben afgelopen weekend de achtste editie van het Nederlands Bierproeffestival bezocht, dat van 16 tot en met 18 mei plaatsvond in de Grote Kerk in Den Haag. Het Nederlands Bierproeffestival is jaarlijks hét startsein van de Week van het Nederlandse Bier en stond dit jaar nog ...

Bier Events
Achtste editie Week van het Nederlandse Bier laat groei en diversiteit biersector zien

De biersector groeit en bloeit en consumenten kunnen dat ervaren tijdens de 8e editie van de Week van het Nederlandse Bier. In de Grote Kerk in Den Haag is vandaag met het Nederlands Bierproeffestival deze 8e editie van start gegaan. Onder toeziend oog van de kersverse voorzitter van de Week van ...

Achtergronden Sluiting
Bekend muziekcafé in Zwolle verkocht vanwege klagende buurman

Café The Livingroom is in Zwolle een begrip onder liefhebbers van livemuziek. Het tijdperk van dit mooie café is echter abrupt tot een einde gekomen, aangezien een buurman keer op keer klaagde over het geluidsniveau en de eigenaren daardoor hebben moeten besluiten om de muziekactivitei...

Opening
Rooftopbar en kunstdoolhof Doloris opent in Tilburg

Op vrijdag 17 mei opent Doloris na vier jaar ontwikkelen eindelijk haar deuren in Tilburg. Het voormalige postkantoor is omgebouwd tot één van de meest ambitieuze nieuwe hotspots van de stad: een immense rooftopbar met een bijpassend surrealistisch kunstdoolhof genaamd Doloris’ M...

Bier Brouwerijen
Nederlands eerste witbier Witte Raaf komt terug

Aanstaande donderdag 16 mei gaat de week van het Nederlandse bier van start. Ter gelegenheid daarvan brengen bierbrouwers Hertog Jan en Bronckhorster Brewing Company het eerste witbier van eigen bodem weer terug op de markt. Witte Raaf was van 1982 tot halverwege de jaren negentig een populair witbi...

Columns Starten in de horeca
De ideale locatie voor jouw nieuwe horecazaak

Waar sta je over 1 jaar, 3 jaar of 10 jaar met jouw horecabedrijf? En wat heb jij voor ogen met jouw toekomst? Iedereen droomt, wenst of verlangt wel naar iets. Ook op zakelijk gebied. Ambities die je graag werkelijkheid ziet worden. Het bepalen van de toekomst en koers daarnaartoe gaat de ene on...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: