80 procent van de cafés heeft geen eigen website

27 juni 2017 | Thijs Jacobs

Het gaat goed met de horeca, maar cafés blijven achter. Dat blijkt uit cijfers van het CBS. Terwijl vooral hotels en restaurants sterker uit de economische crisis zijn gekomen, blijft er bij cafés een dalende lijn zichtbaar in de omzet. Om zichzelf uit het financiële slop te helpen, doen kroegbazen er goed aan hun cafés goed te promoten. Een goed werkende website is daar een belangrijk onderdeel van. Maar weten café-eigenaren dit wel? Telefoonboek.nl zocht uit hoeveel cafés er een eigen, werkende website bezitten.

Onderzoek

In totaal werden er 12.668 cafés uit de database van Telefoonboek.nl onderzocht. In deze categorie vallen bruine kroegjes, maar ook enkele grand cafés en lunchrooms. Bij deze zaken werd gekeken hoeveel er een werkende website bezitten; URL’s zonder werkende pagina worden niet meegeteld als werkend. Bij 2439 cafés werd er een werkende website gevonden, hetgeen neerkomt op 19,3%. Dat wil zeggen dat 80,7% van de onderzochte kroegen, zo’n 10.229 gevallen, geen werkende website heeft. Hierbij wordt er soms wel een URL gevonden, maar werkt de site niet naar behoren.

Responsive

De 2439 zaken die wél een website hebben, zijn vervolgens getest op responsiveness. Responsiveness houdt in dat de website meebeweegt met het apparaat waarop deze getoond wordt. Zo is deze dus altijd goed leesbaar en bruikbaar ongeacht het apparaat waarop deze bekeken wordt, zoals op de smartphone. Bij 66,4% van de onderzochte cafés werd een responsive website gevonden. Dat betekent dat bij 33,6% van de zaken de website aan bruikbaarheid en leesbaarheid inboet als deze bekeken wordt op mobiel of tablet.

Gemis

Volgens Ronny Oonk, manager van Places Websites en onderzoeker van Telefoonboek.nl, laten café-eigenaren hiermee een grote kans onbenut: “Een simpele website kan als online uithangbord van je café dienen. Daarmee vergroot je meteen je publiek en je online vindbaarheid. Wel is het goed om te zien dat een groot deel van de horecaondernemers die wél een website hebben inzien dat een responsive website voordelen biedt: wanneer potentiële gasten onderweg zijn kunnen zij altijd terecht op de website.”

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Drinks Events
Jeneverfestival keert terug in jeneverhoofdstad Schiedam

De kogel is door de kerk: het Nederlands Jeneverfestival is terug van weggeweest. Op zaterdag 14 en zondag 15 september organiseert het Nationaal Jenevermuseum Schiedam het Nederlands Jeneverfestival. Na de spontane terugkeer van jenever op de menukaart van geprezen bartenders in Nederland, verwacht...

Ondernemen
Je eigen foodtruck beginnen? Dit moet je weten!

Een buurtfeest of festival is tegenwoordig niet meer compleet zonder foodtruck. Leuk om er af en toe een burger te bestellen, maar nóg leuker om er zelf één te beginnen. Gaat jouw ondernemershart er sneller van kloppen? Lees dan dit artikel vol handige tips voor het beginnen ...

Lunch Diner Opening
Nieuwe hotspot in Amsterdam-Noord [Foto's]

Bar-restaurant IJver heeft haar deuren voor gasten geopend op de NDSM-werf in Amsterdam Noord. Ruim een jaar lang liepen hier werklieden in en uit nadat er vijf jaar geleden de eerste plannen werden gemaakt. Het team, bestaande uit 5 jonge ambitieuze ondernemers, kan niet wachten om van deze feno...

Mensen
Bavaria viert 300-jarig bestaan

Brouwerij Bavaria bestaat dit jaar 300 jaar en viert dat het hele jaar met verschillende festiviteiten. Afgelopen weekend werd het jubileum gevierd samen met ruim 200 prijswinnaars en relaties – tijdens het ultieme Bavaria feestweekend in Nederland. Hiervoor startten eerder dit jaar winacties ...

Awards Bier
Het beste bier ter wereld komt uit Nederland!

Hertog Jan Grand Prestige Vatgerijpt Rutte is tijdens de prestigieuze World Beer Awards – het WK voor bier – verkozen tot het beste bier ter wereld in de categorie ‘World's Best Flavoured Wood Aged’. Daarnaast heeft een ander bier uit de Vatgerijpt serie, Vatgerijpt Hoogh...

trends Koffie & thee
Dit zijn de actuele koffietrends en -ontwikkelingen

Technologische ontwikkelingen van koffiemachines Koffiemachines worden steeds geavanceerder. Door de automatisering en technologische ontwikkelingen wordt koffie alsmaar naar een hoger niveau getild zowel thuis, in de horeca als op de werkvloer. Aan de hand van recente voorbeelden laten we zien w...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: