80 procent van de cafés heeft geen eigen website

Auteur: Thijs Jacobs
27 juni 2017
80 procent van de cafés heeft geen eigen website

Het gaat goed met de horeca, maar cafés blijven achter. Dat blijkt uit cijfers van het CBS. Terwijl vooral hotels en restaurants sterker uit de economische crisis zijn gekomen, blijft er bij cafés een dalende lijn zichtbaar in de omzet. Om zichzelf uit het financiële slop te helpen, doen kroegbazen er goed aan hun cafés goed te promoten. Een goed werkende website is daar een belangrijk onderdeel van. Maar weten café-eigenaren dit wel? Telefoonboek.nl zocht uit hoeveel cafés er een eigen, werkende website bezitten.

Onderzoek

In totaal werden er 12.668 cafés uit de database van Telefoonboek.nl onderzocht. In deze categorie vallen bruine kroegjes, maar ook enkele grand cafés en lunchrooms. Bij deze zaken werd gekeken hoeveel er een werkende website bezitten; URL’s zonder werkende pagina worden niet meegeteld als werkend. Bij 2439 cafés werd er een werkende website gevonden, hetgeen neerkomt op 19,3%. Dat wil zeggen dat 80,7% van de onderzochte kroegen, zo’n 10.229 gevallen, geen werkende website heeft. Hierbij wordt er soms wel een URL gevonden, maar werkt de site niet naar behoren.

Responsive

De 2439 zaken die wél een website hebben, zijn vervolgens getest op responsiveness. Responsiveness houdt in dat de website meebeweegt met het apparaat waarop deze getoond wordt. Zo is deze dus altijd goed leesbaar en bruikbaar ongeacht het apparaat waarop deze bekeken wordt, zoals op de smartphone. Bij 66,4% van de onderzochte cafés werd een responsive website gevonden. Dat betekent dat bij 33,6% van de zaken de website aan bruikbaarheid en leesbaarheid inboet als deze bekeken wordt op mobiel of tablet.

Gemis

Volgens Ronny Oonk, manager van Places Websites en onderzoeker van Telefoonboek.nl, laten café-eigenaren hiermee een grote kans onbenut: “Een simpele website kan als online uithangbord van je café dienen. Daarmee vergroot je meteen je publiek en je online vindbaarheid. Wel is het goed om te zien dat een groot deel van de horecaondernemers die wél een website hebben inzien dat een responsive website voordelen biedt: wanneer potentiële gasten onderweg zijn kunnen zij altijd terecht op de website.”

Overig nieuws