300 cafés openen op bijzondere wijze het bockbierseizoen

2 oktober 2017 | Thijs Jacobs

De toppen van de bomen kleuren donkerrood en het weer begint nu echt te veranderen. Nederland kan zich opmaken voor de warme, robuuste smaak van de herfstbieren. Op vrijdagavond 29 september vierde Brand “De eerste slok van de herfst”. In 300 Brand Proeflokalen werd feestelijk een vat Brand Dubbelbock aangeslagen. Ook de andere speciaalbieren, Imperator en Porter, zijn vanaf nu weer volop verkrijgbaar.

In 300 Brand Proeflokalen werd op feestelijke wijze – onder andere met gedichten, bandjes en proeverijen – het herfstbieren seizoen afgetrapt. Zo ook in het 140 jaar oude Brand Proeflokaal Oosterling in Amsterdam, waar Brouwer Nils Reichhardt het eerste vat Brand Dubbelbock aansloeg met Oscar en Marcel Oosterling en Julius Jaspers.

Amsterdam

Oscar Oosterling, samen met zijn broer eigenaar van Café Oosterling: “Bockbier werd in Nederland voor het eerst gebrouwen in Amsterdam, dat was 150 jaar geleden. Ons café bestaat dit jaar 140 jaar en is al meerdere generaties van onze familie. Een mooie gelegenheid dus voor een feestje! Het is een mooi en bijzonder initiatief om samen met zo’n 300 andere zaken het herfstbierenseizoen op deze manier af te trappen. Deze traditie gaan we zeker in stand houden.”

Robuuste smaak

Nils Reichhardt, Brand Brouwmeester: “Brand Dubbel Bock dankt haar naam aan de Dubbele rijping. Door gebruik te maken van gebrande gerst krijgt bockbier de typische robijnrode kleur en de kenmerkende rijke en robuuste smaak. Het bier heeft een krachtig karakter, met een licht zoetje. Als het guur, koud en nat is op een typische herfstavond is er niets lekkerder dan het weer trotseren om samen met vrienden te genieten in een warm gezellig café. Daar hoort dit bier bij. Ook Brand Imperator, het oudste speciaalbier van Nederland met een rijke smaak, en Brand Porter, een bier met milde karameltonen en een hint van verse koffie, zijn bieren die perfect passen bij de herfst.”

Julius Jaspers

Julius Jaspers, bekende Nederlandse kok en schrijver van kookboeken: “Het weer wordt koud en nat, daar horen uiteraard seizoensproducten bij zoals paddenstoelen, pompoen of een mooie wildschotel, ook passend bij de kleuren van de herfst. Daarnaast zijn er de verwarmende zoete smaken van appel, stoofpeer, gember en kaneel. Dat geeft je gerecht die typerende herfstsmaak.”

Piet Paulusma deelde zijn herfstachtige weersvoorspellingen met de aanwezigen in Café Oosterling. Bekijk het fragment hier terug: http://www.pietsweer.nl/videos/2017/29-september-2017-piets-weerbericht-2/.

Brand Dubbelbock, Porter en Imperator zijn vanaf nu weer verkrijgbaar in supermarkten en cafés.

 

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Achtergronden
Grand Café Moeke Enschede flink verbouwd

Grand Café Moeke Enschede heeft de bovenste verdieping van het restaurant geopend, waardoor het aantal plaatsen is verdubbeld. Moeke is een gezellig en laagdrempelig, eigentijds grand café waar je komt voor een heerlijke kop koffie, lunch of diner. Een plek waar iedereen zich thuis voe...

Awards
De winnaars van Gaia Green Awards zijn...

Tijdens de horecavakbeurs Gastvrij Rotterdam zijn op dinsdag 18 september voor de derde keer de Gaia Green Awards uitgereikt. Op het inspiratiepaviljoen rondom duurzaam ondernemen in de horeca, het Dit Smaakt Naar Meer! Paviljoen heeft ambassadeur Leon Keekstra (Stadsbemoeial Rotterdam) in de catego...

Wijn
Eerste diploma’s SVH Vinoloog/Sommelier uitgereikt

Op woensdag 19 september 2018 hebben de eerste geslaagden tijdens de vakbeurs Gastvrij Rotterdam het officiële SVH Vinoloog/Sommelier diploma ontvangen. SVH Vinoloog/Sommelier is als examen ontwikkeld voor de horeca, zodat meer mensen met de wijnkennis van een vinoloog gasten kunnen adviseren o...

Events Marketing
Tip: Formule 1 kijken in jouw horecazaak

De Formule 1 is in Nederland ongekend populair, mede door de geweldige prestaties van Max Verstappen. Ook in jouw horecazaak kun je profiteren van dit succes door de races uit te zenden. Maak er een Formule 1-ochtend of -avond van en verzin een speciale actie, zoals het serveren van oranje bitterbal...

Achtergronden
Training: hoe maak je jouw horecazaak onderscheidend?

Wat maakt een horecaconcept succesvol? En hoe voorkom je dat je concept blijft steken in de middenmoot? In deze training (15 oktober, in Bunnik) gaan wij het hebben over de, voor velen ontastbare, aspecten die een concept tot een succes maken. Wij leggen uit hoe je het DNA en de werkelijke kernwaard...

Bier Achtergronden
Affligem introduceert Patersvat in Nederlandse horecazaken

Affligem introduceert Affligem Patersvat in Nederland. Voor het eerst zal er een gelimiteerde editie beschikbaar zijn tot het einde van het jaar, exclusief voor ongeveer 1000 horecazaken in Nederland. Het eerste glas zal 14 september worden getapt in de Foodhallen in Amsterdam. Smaak ‘Af...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: