300 cafés openen op bijzondere wijze het bockbierseizoen

2 oktober 2017 | Thijs Jacobs

De toppen van de bomen kleuren donkerrood en het weer begint nu echt te veranderen. Nederland kan zich opmaken voor de warme, robuuste smaak van de herfstbieren. Op vrijdagavond 29 september vierde Brand “De eerste slok van de herfst”. In 300 Brand Proeflokalen werd feestelijk een vat Brand Dubbelbock aangeslagen. Ook de andere speciaalbieren, Imperator en Porter, zijn vanaf nu weer volop verkrijgbaar.

In 300 Brand Proeflokalen werd op feestelijke wijze – onder andere met gedichten, bandjes en proeverijen – het herfstbieren seizoen afgetrapt. Zo ook in het 140 jaar oude Brand Proeflokaal Oosterling in Amsterdam, waar Brouwer Nils Reichhardt het eerste vat Brand Dubbelbock aansloeg met Oscar en Marcel Oosterling en Julius Jaspers.

Amsterdam

Oscar Oosterling, samen met zijn broer eigenaar van Café Oosterling: “Bockbier werd in Nederland voor het eerst gebrouwen in Amsterdam, dat was 150 jaar geleden. Ons café bestaat dit jaar 140 jaar en is al meerdere generaties van onze familie. Een mooie gelegenheid dus voor een feestje! Het is een mooi en bijzonder initiatief om samen met zo’n 300 andere zaken het herfstbierenseizoen op deze manier af te trappen. Deze traditie gaan we zeker in stand houden.”

Robuuste smaak

Nils Reichhardt, Brand Brouwmeester: “Brand Dubbel Bock dankt haar naam aan de Dubbele rijping. Door gebruik te maken van gebrande gerst krijgt bockbier de typische robijnrode kleur en de kenmerkende rijke en robuuste smaak. Het bier heeft een krachtig karakter, met een licht zoetje. Als het guur, koud en nat is op een typische herfstavond is er niets lekkerder dan het weer trotseren om samen met vrienden te genieten in een warm gezellig café. Daar hoort dit bier bij. Ook Brand Imperator, het oudste speciaalbier van Nederland met een rijke smaak, en Brand Porter, een bier met milde karameltonen en een hint van verse koffie, zijn bieren die perfect passen bij de herfst.”

Julius Jaspers

Julius Jaspers, bekende Nederlandse kok en schrijver van kookboeken: “Het weer wordt koud en nat, daar horen uiteraard seizoensproducten bij zoals paddenstoelen, pompoen of een mooie wildschotel, ook passend bij de kleuren van de herfst. Daarnaast zijn er de verwarmende zoete smaken van appel, stoofpeer, gember en kaneel. Dat geeft je gerecht die typerende herfstsmaak.”

Piet Paulusma deelde zijn herfstachtige weersvoorspellingen met de aanwezigen in Café Oosterling. Bekijk het fragment hier terug: http://www.pietsweer.nl/videos/2017/29-september-2017-piets-weerbericht-2/.

Brand Dubbelbock, Porter en Imperator zijn vanaf nu weer verkrijgbaar in supermarkten en cafés.

 

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Awards Cocktails
Wordt Tess Posthumus beste bartender ter wereld?

Voor het derde achtereenvolgende jaar maakt Tess Posthumus kans op de titel ‘International Bartender of the Year’. Daarnaast is de bar Flying Dutchmen Cocktails, die ze begin dit jaar samen met Timo Janse opende genomineerd in de categorie 'Best New International Cocktail Bar'. V...

Achtergronden Tech
Kok op vakantie dankzij keukenmanagementsysteem

De kok kan eindelijk weer eens op vakantie. Niet omdat hij de keuken sluit, maar vanwege de vlekkeloze keukenoperatie, mogelijk gemaakt door een systeem dat het keukenmanagement stroomlijnt. De meeste chefs die ermee werken willen niet anders meer, merkt Arjan Mul op. Arjan is dealer van unTill K...

Advertorial
Fonte Frappés: veganistisch, minder zoet en razend populair

Als horeca ondernemer ben je steeds op zoek naar een hogere omzet en rendementmakers. Frappé is zo’n rendementmaker. Profiteer van de bekendheid en populariteit die de Frappuccino van Starbucks door de jaren heen heeft opgebouwd. De Frappuccino is een espresso, ijsklontjes, melk, suiker...

Achtergronden Wijn
Vrouwen genieten meer van wijn dan mannen

Vrouwen genieten meer van wijn dan mannen, zo blijkt uit onderzoek van wetenschappers van de Polytechnische Universiteit van Madrid. Zij kwamen tot deze conclusie nadat 280 vrijwilligers een blinde smaaktest hadden gedaan. Hierbij moesten zes wijnen geproefd worden, zo lezen we op hln.be. Gelukza...

Columns Achtergronden
Column: maak van het WK gewoon een ander feestje

Het WK Voetbal is binnen de horeca taditioneel het domein van de cafés. Jammer dat onze mannen er dit keer niet bij zijn, maar dat is natuurlijk geen reden om het feest aan ons voorbij te laten gaan. En met al die mensen met buitenlandse roots in Nederland zijn er genoeg mogelijkheden om toch...

Koffie & thee Internationaal
Mondiale koffiesector gebouwd op drijfzand

Terwijl grote fusies en overnames de toon zetten in de koffie-industrie en investeerders miljarden euro’s steken in het eindproduct, verkeert de koffieproductie in zwaar weer. Dit raakt de waarde en economische perspectieven in de hele keten, van koffieboer tot consument. Als het inkomen van b...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: