30 procent meer omzet tijdens WK

4 juni 2014 |
30 procent meer omzet tijdens WK<

Bijna zeventig procent van de Nederlandse horeca gaat tijdens het WK Voetbal controleren of bezoekers onder de 18 alcohol drinken. Dat blijkt uit onderzoek van horecaplatform
Foodbrigade.nl onder 350 horecaprofessionals. Een op de zeven zaken controleert niet.

Controle niet sluitend
Veel horecaprofessionals verwachten dat de controle niet sluitend is. 18 procent geeft bijvoorbeeld aan dat in de drukte rond het WK er best wel eens iemand tussendoor kan glippen. Bij bedienend personeel is dit percentage 25 procent. Opvallend is dat van de zaken die nu al zeggen niet te gaan controleren, ongeveer een kwart dit niet doet omdat het WK volgens hen een feest moet zijn.

Ruim 30 procent meer omzet
De horeca kan een aardige omzetstijging tegemoet zien door het WK. Al in een eerder onderzoek concludeerde Foodbrigade dat het aantal kroegbezoekers met ruim een half miljoen mensen kan toenemen tijdens het WK. Patrick Severein van het horecaplatform Foodbrigade.nl: ‘Ongeveer één op de drie horecazaken verwacht een hogere omzet, gemiddeld 31 procent meer tijdens het WK. Meer horeca-bezoekers dragen bij aan de WK-sfeer en zijn goed voor de portemonnee van de sector.’ Bij eerdere sportevenementen, zoals het EK 2012 en het WK 2010, zagen zaken naar eigen zeggen een soortgelijke verhoging van de omzet.

Ketens presteren minder
Toch verwacht ook bijna twintig procent van de ondervraagde horecaprofessionals een omzetdaling. Severein: ‘Dat zullen vooral horecaketens zijn die even afscheid moeten nemen van hun vaste klantenkring, omdat die elders het WK gaan volgen. Of van bijvoorbeeld restaurants die minder goed bezocht worden tijdens de wedstrijden. Een goedrestaurant bezoeken vinden veel Nederlanders leuk, maar Sneijder zien scoren onder het genot van een bitterbal en een biertje vinden velen toch een leukere ervaring.’

Mobiliteit
Het WK zorgt ook voor mobiliteit op de arbeidsmarkt. Eén derde van de horecazaken doet een beroep op extra personeel, waarvan ruim 20 procent personeel in de bediening.

Thijs Jacobs

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Video
Op reportage: Eetcafé De Poort

Net buiten het centrum van Utrecht staat het gezellige eetcafé De Poort. Iedereen die in Utrecht woont kent dit café en komen er ook regelmatig. De Poort zorgt voor een uniek huiskamergevoel waar je kan uitrusten, bijkletsen en lekker eten en drinken. "Onze naam komt doordat ...

Bier Brouwerijen
Vier brouwerijen sluiten zich aan bij Nederlandse Brouwers

Brouwerij Two Chefs Brewing, Kompaan Dutch Craft Beer Company, Brouwerij Noordt en Brouwerij Duvel Moortgat Nederland zijn per februari 2020 lid bij Nederlandse Brouwers. Hiermee telt de vereniging Nederlandse Brouwers voortaan veertien leden, die samen ruim 95 procent van de bierproductie in Nederl...

PUZO bar opent haar deuren in Amsterdam

PUZO maakt uitsluitend gebruik van duurzame producten van hoogstaande kwaliteit. Geen junkfood, maar fusion recepten bereid met natuurlijke ingrediënten. Zo puur mogelijk, zonder onnodige extra’s. Goed voor jou en de wereld om je heen. PUZO’s zijn driehoekige rijstpakketjes met daa...

Columns Bier
Column Richard Moerkerk: Vader Jacob ...

Het mooie aan bier is dat het verweven zit in veel van ons dagelijks leven. Bijvoorbeeld in (straat)namen, kinderliedjes of uitdrukkingen in de Nederlandse taal. Metten zijn ochtendgebeden van monniken. Het woord stamt af van het Latijnse matutinus, dat ‘ochtend’ betekend. De metten z...

Opening Rotterdam
Maritiem museum gooit het roer om met eigen horeca

Het Maritiem Museum Rotterdam opent een gloednieuw café op zaterdag 22 februari. Vanaf dat moment baat het museum zijn horeca zelf uit om de bezoekerservaring nog beter te maken, nadat eind vorig jaar ook de museumwinkel in eigen beheer is genomen. Het café draagt de naam ‘Het La...

Events Brouwerijen
Heineken terug als hoofdsponsor van SAIL

Heineken verbindt zich als hoofdsponsor aan de jubileumeditie van SAIL, van 12 tot en met 16 augustus voor de 10e keer in Amsterdam. De brouwer was in 1975 al betrokken bij de start van SAIL, toen vanwege het 700-jarig bestaan van Amsterdam. Als Nederlands icoon met de wortels in Amsterdam wil Heine...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: