Zoek een andere bierleverancier. Het loont!

16 december 2015
Zoek een andere bierleverancier. Het loont!

Als caféondernemer zoek je graag naar mogelijkheden om de inkoop te stroomlijnen en het kostenniveau zo laag mogelijk te houden. Daarbij
wordt vaak de leverancier onder de loep genomen. We verdiepen ons in de bierleveranciers. Een kroeg zonder bier trekt immers geen volk. Daarbij moeten we opmerken dat veel cafés gebonden zijn aan een brouwerij, dus overstappen is dan niet mogelijk. De cafés die niet gebonden zijn aan een contract, stappen echter niet vaak over. Hoe zou dat komen?

*Aan brouwerijen gebonden*
Uit cijfers van SEO Economisch onderzoek (2013) blijkt dat 75 procent van de bierafzet wordt verkocht door aan brouwerijen gebonden drankverstrekkende horecabedrijven. Daarbij mag dus alleen tapbier van de betreffende brouwerij geschonken worden. Een flinke belemmering voor kroegbazen die mee willen met de trend: het aanbieden van een mooi palet aan smaken (vaak ook van regionale en kleine brouwerijen) op tap. Let wel: gemiddeld wordt 50 procent van de omzet van een café behaald uit de verkoop van bier. Pandbinding, borgstelling door de brouwerij en andere randvoorwaarden maken het overstappen van brouwer in de praktijk vaak lastig. Als je ‘vrij’ bent, zijn er diverse mogelijkheden.

*Groothandels goedkoper*
De reguliere groothandels hebben, naast de A-merken, vaak een eigen merk. Makro heeft Felsgold, Sligro heeft Keizerskroon. Het verschil in prijs kan enorm oplopen. Een fust ‘merkloos’ pils van 50 liter kun je al vinden voor 55 tot 60 euro. De prijzen van de huismerken van horecagroothandels variëren behoorlijk. Op het moment van schrijven kost een 50-literfust Felsgold (Makro) nog geen 70 euro, terwijl Keizerskroon (Sligro) voor een even zo groot fust bijna 100 euro vraagt. Daarentegen zijn beide aanbieders daarmee nog steeds stukken goedkoper dan Heineken (bijna 130 euro), Amstel (ruim 126 euro) en Brand (meer dan 138 euro) per 50-literfust.

*Ongebonden cafés meest tevreden*
Ongebonden cafés zijn meer tevreden (79 procent) met de huidige brouwerij dan de pandgebonden cafés (slechts 32 procent). Dit blijkt uit onderzoek van KHN (2012). De pandgebonden cafés kunnen dan ook moeilijk een overstap maken; in 67 procent van de gevallen laat het contract geen overstap toe. Opmerkelijk is dat bij een overstap naar een andere brouwerij de binding meestal sterker wordt.

*Brouwerijen laks?*
Gezien de geluiden van ontevredenheid binnen de cafébranche over de prijs van de brouwerij, zou je denken dat brouwerijen actief zijn in het benaderen van café-eigenaren om een overstap te maken. Uit het onderzoek van KHN blijkt echter, dat slechts 68,7 procent van de café-eigenaren in het afgelopen jaar door een andere brouwerij is benaderd om over te stappen. Slechts 15 procent van de cafés met kelder- of fustbier is na 2005 overgestapt naar een andere brouwerij. Hier valt voor de brouwerijen winst te behalen; café-eigenaren stappen, ondanks geluiden van ontevredenheid, blijkbaar niet zomaar over, terwijl veel contracten dat wel toelaten.

~Thijs Jacobs~

Overig nieuws