Limburgse carnavalsvierder dineert uitgebreid, Brabander gaat voor gemak

4 maart 2019 | Yonne van Geene

Limburgse restaurants bedienen tijdens carnaval een bont verkleed publiek. Tijdens carnaval brengt 44,1 procent van de Limburgse feestvierders wel eens een bezoek aan een restaurant. In Brabant kiezen de carnavallers vaker voor een snelle hap in een snackbar of dönerzaak. Dit blijkt uit onderzoek van Feestkleding 365, op basis van een enquête onder 2.000 carnavalsvierders.

Waar de Limburger duidelijk de voorkeur geeft aan samen tafelen, is de Brabantse feestvierder meer in voor een snelle snack voor onderweg. Van alle Brabanders probeert 43 procent een snelle hap te vinden, tegenover 39,4 procent van de Limburgers.

Oudere carnavalsvierders zoeken vaker een restaurant op dan jongeren. Van de vijftigplussers schuift 21,7 procent tijdens carnaval regelmatig aan in een restaurant, terwijl slechts 9 procent van de jongere carnavalsvierders daarvoor kiest.

Snelle hap

Het grootste deel van alle feestvierders, zo’n 42 procent, gaat overigens voor een snelle hap meestal naar de snackbar. Onze zuiderburen zijn nog grotere fans van hun frietkot, want maar liefst 64,2 procent van de Belgen komt hier voor een snelle hap.

Ook een andere eetgelegenheid kan op veel klanten rekenen tijdens carnaval: de shoarmatent. Met name jongeren gaan steeds vaker voor een broodje döner of shoarma als maaltijd, namelijk 23,8 procent. De voorkeur voor döner kebab lijkt vooral bij Brabanders te leven (13,9%) en nog niet zozeer bij Limburgers (6,3%).

Plaatsgebonden snacks zijn vooral onder de locals erg geliefd. In Limburg scoren lokale gerechten als zoervleisj en nonnevotten hoog (29,1%), terwijl Brabanders zich graag tegoed doen aan de Brabantse worstenbroodjes (18,8%).

Brabanders gaan voor sterke drank

Carnaval en bier zijn onlosmakelijk aan elkaar verbonden. Het is dan ook niet verrassend dat het merendeel van de feestvierders bier drinkt (61,7%), gevolgd door shotjes als Flügel en Feigling (41,9%). Ook mixdrankjes, zoals wodka-Red Bull en rum-cola, vinden veel aftrek tijdens carnaval (34%).

Noord-Brabanders gaan vaker dan andere feestvierders aan de sterke drank (16%) en de mixdrankjes (30%). Limburgers houden het liever hoofdzakelijk bij bier (65%), maar lijken ook regelmatig te kiezen voor alcoholvrije drankjes als fris en water (56%).
Meer informatie over dit onderzoek is te vinden op https://www.feestkleding365.nl/carnavalonderzoek

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

KHN Coronacrisis
KHN wil de Nederlandse Staat dagvaarden vanwege coronaregelgeving

KHN wil dat de Staat wordt veroordeeld om zo snel mogelijk versoepelingen van de coronamaatregelen door te voeren voor de Nederlandse horeca, zo lezen we op de website van de werkgeversorganisatie. In het bijzonder als het gaat om het aantal mensen dat binnen anderhalve meter van elkaar aan een tafe...

Opening Utrecht
Gloednieuwe horecalocatie De Snip zoekt eigentijds concept

Om de bewoners van het snelst groeiende gebied van Nederland te faciliteren in een goede horeca- en werkomgeving, wordt er een horecaruimte aan het Berlijnplein (Utrecht) eind dit jaar opgeleverd door de Gemeente Utrecht. Vanaf nu kunnen ondernemers met een aantrekkelijk en eigentijds horecaconcept ...

Economie Coronacrisis
Overheid presenteert randvoorwaarden overwinteren strandpaviljoens

Veel strandpaviljoens langs de Nederlandse kust zijn hard geraakt door het coronavirus. Terwijl de meeste strandpaviljoens begin maart net klaar waren met de opbouw voor het nieuwe seizoen, moesten ze vanaf 15 maart voor ruim tweeëneenhalve maand noodgedwongen hun deuren sluiten. Om de gemiste ...

Economie Coronacrisis
Rabobank: blijvende omzetdaling door coronacrisis

De lagere omzetten voor bijna alle bedrijfssectoren in Nederland gaan nog zeker een jaar aanhouden. Met name in de horeca, industrie, automotive en delen van de retailsector blijft de omzetdaling groot. Dat blijkt uit de analyse van omzetprognoses voor alle sectoren die Rabobank vandaag heeft gepubl...

Columns Starten in de horeca
Column: wat is jouw toekomstperspectief?

Is het in jouw horecabedrijf weer 'business as usual'? Vermoedelijk niet. Ook al ziet de zomer er voor velen niet slecht uit, één derde van de horecaondernemers denkt het niet te redden dit jaar. Het is een tijd waar het neerkomt op uitzonderlijk ondernemerschap, een hele lange...

Economie Coronacrisis
Vooral horecaondernemers maken zich zorgen over voortbestaan onderneming

Het vertrouwen in het voortbestaan bij de huidige economische situatie is in juni in nagenoeg alle sectoren van het niet-financiële bedrijfsleven toegenomen. In de meeste sectoren dacht meer dan de helft van de bedrijven in juni minstens nog een jaar te bestaan. In mei was dit nog alleen in de ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: