Limburgse carnavalsvierder dineert uitgebreid, Brabander gaat voor gemak

4 maart 2019 | Yonne van Geene

Limburgse restaurants bedienen tijdens carnaval een bont verkleed publiek. Tijdens carnaval brengt 44,1 procent van de Limburgse feestvierders wel eens een bezoek aan een restaurant. In Brabant kiezen de carnavallers vaker voor een snelle hap in een snackbar of dönerzaak. Dit blijkt uit onderzoek van Feestkleding 365, op basis van een enquête onder 2.000 carnavalsvierders.

Waar de Limburger duidelijk de voorkeur geeft aan samen tafelen, is de Brabantse feestvierder meer in voor een snelle snack voor onderweg. Van alle Brabanders probeert 43 procent een snelle hap te vinden, tegenover 39,4 procent van de Limburgers.

Oudere carnavalsvierders zoeken vaker een restaurant op dan jongeren. Van de vijftigplussers schuift 21,7 procent tijdens carnaval regelmatig aan in een restaurant, terwijl slechts 9 procent van de jongere carnavalsvierders daarvoor kiest.

Snelle hap

Het grootste deel van alle feestvierders, zo’n 42 procent, gaat overigens voor een snelle hap meestal naar de snackbar. Onze zuiderburen zijn nog grotere fans van hun frietkot, want maar liefst 64,2 procent van de Belgen komt hier voor een snelle hap.

Ook een andere eetgelegenheid kan op veel klanten rekenen tijdens carnaval: de shoarmatent. Met name jongeren gaan steeds vaker voor een broodje döner of shoarma als maaltijd, namelijk 23,8 procent. De voorkeur voor döner kebab lijkt vooral bij Brabanders te leven (13,9%) en nog niet zozeer bij Limburgers (6,3%).

Plaatsgebonden snacks zijn vooral onder de locals erg geliefd. In Limburg scoren lokale gerechten als zoervleisj en nonnevotten hoog (29,1%), terwijl Brabanders zich graag tegoed doen aan de Brabantse worstenbroodjes (18,8%).

Brabanders gaan voor sterke drank

Carnaval en bier zijn onlosmakelijk aan elkaar verbonden. Het is dan ook niet verrassend dat het merendeel van de feestvierders bier drinkt (61,7%), gevolgd door shotjes als Flügel en Feigling (41,9%). Ook mixdrankjes, zoals wodka-Red Bull en rum-cola, vinden veel aftrek tijdens carnaval (34%).

Noord-Brabanders gaan vaker dan andere feestvierders aan de sterke drank (16%) en de mixdrankjes (30%). Limburgers houden het liever hoofdzakelijk bij bier (65%), maar lijken ook regelmatig te kiezen voor alcoholvrije drankjes als fris en water (56%).
Meer informatie over dit onderzoek is te vinden op https://www.feestkleding365.nl/carnavalonderzoek

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Bier Duurzaamheid
Heineken wil 15 procent minder water verbruiken

Heineken ambieert om zijn watergebruik in waterarme regio's zoals spanje en Ethiopië met 15 procent omlaag te brengen, voor minder waterschaarse regio's streven zij naar tien procent. Niet alleen dat maar ze willen ook duurzamer handelen door middel van het hergebruik van afvalwater, he...

Columns
Column: daarom neem ik mijn kinderen niet mee naar zo'n café

In de maartuitgave van De CaféKrant schreef ik in mijn voorwoord over kinderen in het café. Ik bezocht café De Twee Spieghels in Leiden, waar kinderen pas welkom zijn als ze zelfstandig op een barkruk kunnen klimmen. Dat is niet ingegeven door kinderhaat of iets dergelijks, maar...

trends Bier
Gaan algoritmes het bierassortiment bepalen?

Een team van 160 wetenschappers is bezig met het ontwikkelen van een algoritme wat klanten kan adviseren wat zij moeten bestellen. Brouwerijketen AB InBev kreeg de inspiratie voor dit idee vanuit de streamingwebsite Netflix. Netflix beveelt kijkers nieuwe series en films aan door middel van het verz...

Bier Events
Bijna 450 bieren in 5e Dutch Beer Challenge

Op woensdag 20 maart 2019 is Rotterdam weer een dag de bierhoofdstad van Nederland. Dan wordt in Arminius congres- en debatcentrum voor de vierde keer de ‘Dutch Beer Challenge’ georganiseerd. Alle ruim 650 Nederlandse brouwerijen en brouwerijhuurders zijn benaderd en velen hebben &eacut...

Economie KHN
Oproep KHN voor Provinciale Staten-verkiezingen: voorkom overaanbod horeca

De afgelopen tien jaar nam het aantal horecazaken in Nederland explosief toe. Het aantal groeide met 13 procent naar ruim 43000 zaken. KHN is blij met deze ontwikkeling en ziet ook voor de toekomst nog ruimte voor extra horeca. Maar in steeds meer binnensteden ontstaat overaanbod van horeca, vooral ...

Tech Interview
''Bij De Beren hebben we nu al twaalf marketingmedewerkers nodig''

Marjolein Mens is communicatieadviseur bij restaurantketen De Beren. De restaurantketen heeft de social media campagnes uitstekend op orde en pakt de marketingactiviteiten professioneel aan. Hoe gaat dat in zijn werk bij zo’n succesvolle keten? Marjolein: “We hebben hier op kantoor een h...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: