Winnaars Amsterdam Food Pitch bekend

27 juni 2018 | Thijs Jacobs

Op maandag 25 juni werden de winnaars van de Amsterdam Food Pitch bekendgemaakt. Maar liefst twee winnaars scoorden de felbegeerde titel van ‘Lekkerste product van 2018’. Mama Madina's glutenvrij zuurdesembrood van Madina Mamedova en het ambachtelijke deeg Dough-to-go van Meike Schaling worden allebei professioneel begeleid en liggen binnenkort in de schappen bij De Kweker, dé Amsterdamse groothandel voor professionals in food. Met als doel de horeca én de consument blij te maken.

“Deze producten vullen een gat in de markt op. Ze maken het voor de horeca een stuk gemakkelijker en zijn daarnaast ook nog eens ontzettend lekker”, aldus de jury. De prijs voor het Meest Duurzame Product werd uitgereikt aan de Bokken Bouillon van AnneliesHermsen. Het niveau lag heel hoog, iets dat juryvoorzitter en directeur van De Kweker Gert Blaauw benadrukte nadat de winnaars bekend waren gemaakt. Hij drukte de overige finalisten op het hart vooral door te gaan. “We gaan zeker ook met jullie verder praten!”

Amsterdam Food Pitch

Amsterdam Food Pitch is een verkiezing op initiatief van De Kweker voor (hobby)koks, foodies, lekkerbekken en smulpapen die ervan dromen om hun food product professioneel onder de aandacht en op de markt te brengen. De Kweker maakt zich al 50 jaar sterk voor innovatieve producten van startende producenten. Om dit jubileum te vieren, boden ze deelnemers van Amsterdam Food Pitch de kans om hun product ook daadwerkelijk in productie te nemen. Na een intense voorronde met meer dan 80 deelnemers, gingen er tien finalisten door naar de finale op maandag 25 juni 2018. Zij presenteerden hun product aan de jury in de zelfbedieningsvestiging van De Kweker in Amsterdam onder toeziend oog van pers, familie en vrienden.

De winnaars

Na een kort maar intensief juryberaad werd besloten om twee hoofdprijzen uit te reiken. Publiekswinnaar Madina Mamedova met Mama Madina's glutenvrij zuurdesembrood biedt volgens de jury een gat in de markt. Een oplossing voor de horeca die hiermee kan inspelen op de toenemende vraag naar glutenvrij brood zonder in te leveren op kwaliteit. Het brood is leverbaar in verschillende varianten en wordt gemaakt van onder andere maismeel, rijstmeel, boekweitmeel en maïzena. Madina heeft zelf een glutenallergie en was op zoek naar een smakelijke zuurdesembrood dat niet zo zwaar is als de meeste glutenvrije broden. En dat is haar volgens de jury uitstekend gelukt.

Patissier Meike Schaling scoorde met haar Dough-to-go eveneens de titel van ‘Lekkerste product van 2018. Dit ambachtelijke deeg is gekoeld, kant-en-klaar, geportioneerd en een maand houdbaar. Het wordt geleverd in verschillende soorten, zoals chocolate chip cookie, oatmeal, speculaas, zandkoekjes, kruidnootjesdeeg en gingerbread. Het deeg hoeft alleen in de oven te worden gezet en binnen enkele minuten staat een ambachtelijk vers koekje op tafel. “Dit product biedt ook voor de kleine horecaondernemers de mogelijkheid om gedurende de hele dag verse koekjes te kunnen serveren. Gemak en ook nog eens ontzettend lekker”, aldus een enthousiaste jury.

Meest Duurzame Product

Food designer Annelies Hermsen kijkt met andere ogen naar de wereld van eten en drinken en komt op voor de bok. Haar Bokken Bouillon won de prijs van ‘Meest Duurzame Product’. Deze krachtige bouillon speelt in op de bone broth-trend én wordt gemaakt van de botten van bokjes, waarvan we het vlees ook steeds vaker terugzien in restaurants. “Een prachtig initiatief om met een relatief ondergewaardeerd product iets smakelijks te maken. Heel erg lekker en heel duurzaam”, roemt de jury.

De vakjury

In de vakjury zaten Gert Blaauw, algemeen directeur De Kweker, en juryvoorzitter mevrouw Hamersma, eigenaar van kookboekwinkel Mevrouw Hamersma, foodtrendwatcher Marjan Ippel van Talkin’ Food, lifestyle editor Maartje Diepstraten van Barts Boekje en vooraanstaande chef-kok Tjitze van der Dam, chef van restaurants Persijn en Juniper & Kin in Hotel QO Amsterdam.

De prijzen

Mama Madina's glutenvrij zuurdesembrood en Dough-to-go kregen de titel ‘Lekkerste product van 2018’ en de makers ontvingen een geldbedrag van € 1.500. De winnende producten worden gepresenteerd tijdens de Horecava 2019 en opgenomen in het schap van De Kweker. Daarnaast krijgen de winnaars ondersteuning bij de ontwikkeling, branding en lancering van het product op basis van consultancy uren van verschillende adviesbureaus, waaronder PR- & marketingbureau MissPublicity, ontwerpbureau Dedato en community platform Amsterdam Made.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Awards Café
Drachtster Kafee 8 uitgeroepen tot het Café van het jaar 2020 

Het Drachtster café Kafee 8 is maandag 20 januari 2020 uitgeroepen tot het Café van het jaar 2020. De uitreiking was in Studio’s Aalsmeer. Eind vorig jaar was het café al uitgeroepen tot beste café van Smallingerland en Friesland, daar kwam maandag de landelijke pri...

Opening Internationaal
Deus Ex Machina brengt uniek retail- en restaurantconcept naar Nederland

Deus Ex Machina is meer dan alleen een merk. Het brengt een lifestyle voor alle riders, bikers, creatieven, foodfanaten en artistiekelingen tot leven. Met hun recent geopende ‘tempel’ genaamd The Wat of Why aan de Amsterdamse Herengracht start ook in de lage landen de jacht naar plezier....

Bier Rotterdam
Stadshaven Brouwerij Rotterdam opent eind 2020

Stedelijke herontwikkeling in Merwe-Vierhavens (M4H Rotterdam) maakt de komst van Stadshaven Brouwerij Rotterdam met restaurant mogelijk. De brouwerij wordt gerealiseerd in een voormalige havenloods aan de Merwehaven. De horeca op locatie wordt geëxploiteerd door de Bierfabriek. Gemeente Rot...

Koffie & thee Achtergronden
Het Grote Koffiebar Onderzoek: zo drinkt Nederland koffie in een koffiebar

Specialty coffee is in de afgelopen jaren steeds populairder geworden in Nederland. Uit onderzoek van Koffietje.nl blijkt dat ongeveer de helft van de koffiedrinkers één of meerdere keren per week een koffiebar bezoekt. Per bezoek bestellen we gemiddeld 2 drankjes, met een sterke voor...

Bier
Horecaconcern IQ Creative stapt over op Bud

IQ Creative, een van de belangrijkste spelers in de Amsterdamse horeca, maakt vandaag bekend te kiezen voor Bierbrouwerij AB InBev. Het bedrijf van Bert van der Leden en ’s werelds grootste brouwer zijn al sinds de introductie van Bud in Nederland in gesprek. De samenwerking wordt vandaag door...

Ondernemen
Mis geen extra omzet: download de HorecaMarketingKalender

Hij is er weer! Je kunt de HorecaMarketingKalender 2020 nu gratis downloaden via deze link! De HorecaMarketingKalender is hét overzicht van feestdagen, vakanties en evenementen in Nederland en omgeving. Heb je je ooit weleens afgevraagd wat al die Duitsers ineens in je zaak deden? Dat kwam...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: