Winnaars Amsterdam Food Pitch bekend

27 juni 2018 | Thijs Jacobs

Op maandag 25 juni werden de winnaars van de Amsterdam Food Pitch bekendgemaakt. Maar liefst twee winnaars scoorden de felbegeerde titel van ‘Lekkerste product van 2018’. Mama Madina's glutenvrij zuurdesembrood van Madina Mamedova en het ambachtelijke deeg Dough-to-go van Meike Schaling worden allebei professioneel begeleid en liggen binnenkort in de schappen bij De Kweker, dé Amsterdamse groothandel voor professionals in food. Met als doel de horeca én de consument blij te maken.

“Deze producten vullen een gat in de markt op. Ze maken het voor de horeca een stuk gemakkelijker en zijn daarnaast ook nog eens ontzettend lekker”, aldus de jury. De prijs voor het Meest Duurzame Product werd uitgereikt aan de Bokken Bouillon van AnneliesHermsen. Het niveau lag heel hoog, iets dat juryvoorzitter en directeur van De Kweker Gert Blaauw benadrukte nadat de winnaars bekend waren gemaakt. Hij drukte de overige finalisten op het hart vooral door te gaan. “We gaan zeker ook met jullie verder praten!”

Amsterdam Food Pitch

Amsterdam Food Pitch is een verkiezing op initiatief van De Kweker voor (hobby)koks, foodies, lekkerbekken en smulpapen die ervan dromen om hun food product professioneel onder de aandacht en op de markt te brengen. De Kweker maakt zich al 50 jaar sterk voor innovatieve producten van startende producenten. Om dit jubileum te vieren, boden ze deelnemers van Amsterdam Food Pitch de kans om hun product ook daadwerkelijk in productie te nemen. Na een intense voorronde met meer dan 80 deelnemers, gingen er tien finalisten door naar de finale op maandag 25 juni 2018. Zij presenteerden hun product aan de jury in de zelfbedieningsvestiging van De Kweker in Amsterdam onder toeziend oog van pers, familie en vrienden.

De winnaars

Na een kort maar intensief juryberaad werd besloten om twee hoofdprijzen uit te reiken. Publiekswinnaar Madina Mamedova met Mama Madina's glutenvrij zuurdesembrood biedt volgens de jury een gat in de markt. Een oplossing voor de horeca die hiermee kan inspelen op de toenemende vraag naar glutenvrij brood zonder in te leveren op kwaliteit. Het brood is leverbaar in verschillende varianten en wordt gemaakt van onder andere maismeel, rijstmeel, boekweitmeel en maïzena. Madina heeft zelf een glutenallergie en was op zoek naar een smakelijke zuurdesembrood dat niet zo zwaar is als de meeste glutenvrije broden. En dat is haar volgens de jury uitstekend gelukt.

Patissier Meike Schaling scoorde met haar Dough-to-go eveneens de titel van ‘Lekkerste product van 2018. Dit ambachtelijke deeg is gekoeld, kant-en-klaar, geportioneerd en een maand houdbaar. Het wordt geleverd in verschillende soorten, zoals chocolate chip cookie, oatmeal, speculaas, zandkoekjes, kruidnootjesdeeg en gingerbread. Het deeg hoeft alleen in de oven te worden gezet en binnen enkele minuten staat een ambachtelijk vers koekje op tafel. “Dit product biedt ook voor de kleine horecaondernemers de mogelijkheid om gedurende de hele dag verse koekjes te kunnen serveren. Gemak en ook nog eens ontzettend lekker”, aldus een enthousiaste jury.

Meest Duurzame Product

Food designer Annelies Hermsen kijkt met andere ogen naar de wereld van eten en drinken en komt op voor de bok. Haar Bokken Bouillon won de prijs van ‘Meest Duurzame Product’. Deze krachtige bouillon speelt in op de bone broth-trend én wordt gemaakt van de botten van bokjes, waarvan we het vlees ook steeds vaker terugzien in restaurants. “Een prachtig initiatief om met een relatief ondergewaardeerd product iets smakelijks te maken. Heel erg lekker en heel duurzaam”, roemt de jury.

De vakjury

In de vakjury zaten Gert Blaauw, algemeen directeur De Kweker, en juryvoorzitter mevrouw Hamersma, eigenaar van kookboekwinkel Mevrouw Hamersma, foodtrendwatcher Marjan Ippel van Talkin’ Food, lifestyle editor Maartje Diepstraten van Barts Boekje en vooraanstaande chef-kok Tjitze van der Dam, chef van restaurants Persijn en Juniper & Kin in Hotel QO Amsterdam.

De prijzen

Mama Madina's glutenvrij zuurdesembrood en Dough-to-go kregen de titel ‘Lekkerste product van 2018’ en de makers ontvingen een geldbedrag van € 1.500. De winnende producten worden gepresenteerd tijdens de Horecava 2019 en opgenomen in het schap van De Kweker. Daarnaast krijgen de winnaars ondersteuning bij de ontwikkeling, branding en lancering van het product op basis van consultancy uren van verschillende adviesbureaus, waaronder PR- & marketingbureau MissPublicity, ontwerpbureau Dedato en community platform Amsterdam Made.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Wet- en regelgeving Corona
Kabinet breidt steun- en herstelpakketten uit

Door het verlengen van de lockdown en de invoering van de avondklok heeft het demissionair kabinet besloten de steun- en herstelpakketten uit te breiden. Met deze uitbreiding van het pakket is een totaalbedrag gemoeid van 7,6 miljard euro. De verruimingen gelden voor het eerste en tweede kwartaal va ...

Corona
Download hier de werkgeversverklaring avondklok

In heel Nederland geldt vanaf zaterdag 23 januari een avondklok. Dat betekent dat iedereen tussen 21.00 uur ’s avonds en 04.30 uur ’s ochtends binnen blijft. Voor het werk mogen mensen wel de straat op. Het bezorgen van maaltijden is toegestaan mits de bezorger zowel een 'Werkgev ...

Wet- en regelgeving Corona
Avondklok 23 januari van kracht

Het demissionair kabinet wil de verwachte avondklok in gaan voeren. Dat maakte premier Rutte op de persconferentie van woensdag 20 januari bekend. Donderdag 21 januari debatteerde het kabinet over de invoering met de Tweede Kamer. De Kamer steunde het het besluit, waardoor de avondklok vanaf zaterda ...

Wet- en regelgeving Interview
Let op: wijzigingen in de wetgeving voor de horeca

Op het kantoor van Catch Legal werken juristen aan allerhande kwesties die betrekking hebben op bestuursrecht en omgevingsrecht. Binnen dit domein vallen veel zaken die voor horecaondernemers van belang zijn, want bijna alles waarbij je te maken krijgt met de overheid, valt hierbinnen. Van verbouwin ...

Financieel Horeca & Belasting
De 3 meest gebruikte ondernemingsvormen in de horeca

In het artikel ‘'Hoe wordt de winst van uw café belast? Leer het hier!’ vertellen wij u alles over de belasting die u betaalt over de winst van uw horecaonderneming. Of u vennootschapsbelasting of inkomstenbelasting moet betalen, is afhankelijk van de rechtsvorm waarmee u uw o ...

Columns Drinks
Column Richard Moerkerk: Daten met een bier

Bij ons, in Proeflokaal De Boom, wordt veel gedate. Normaal gesproken dan, uiteraard. Maar dat we nu gesloten zijn, wil natuurlijk niet zeggen dat er op het moment helemaal niet gedate wordt natuurlijk. Wandelen is helemaal hot en ik denk dat aankomende stelletjes sneller thuis afspreken, waar ze an ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: