Winnaars Amsterdam Food Pitch bekend

27 juni 2018 | Thijs Jacobs

Op maandag 25 juni werden de winnaars van de Amsterdam Food Pitch bekendgemaakt. Maar liefst twee winnaars scoorden de felbegeerde titel van ‘Lekkerste product van 2018’. Mama Madina's glutenvrij zuurdesembrood van Madina Mamedova en het ambachtelijke deeg Dough-to-go van Meike Schaling worden allebei professioneel begeleid en liggen binnenkort in de schappen bij De Kweker, dé Amsterdamse groothandel voor professionals in food. Met als doel de horeca én de consument blij te maken.

“Deze producten vullen een gat in de markt op. Ze maken het voor de horeca een stuk gemakkelijker en zijn daarnaast ook nog eens ontzettend lekker”, aldus de jury. De prijs voor het Meest Duurzame Product werd uitgereikt aan de Bokken Bouillon van AnneliesHermsen. Het niveau lag heel hoog, iets dat juryvoorzitter en directeur van De Kweker Gert Blaauw benadrukte nadat de winnaars bekend waren gemaakt. Hij drukte de overige finalisten op het hart vooral door te gaan. “We gaan zeker ook met jullie verder praten!”

Amsterdam Food Pitch

Amsterdam Food Pitch is een verkiezing op initiatief van De Kweker voor (hobby)koks, foodies, lekkerbekken en smulpapen die ervan dromen om hun food product professioneel onder de aandacht en op de markt te brengen. De Kweker maakt zich al 50 jaar sterk voor innovatieve producten van startende producenten. Om dit jubileum te vieren, boden ze deelnemers van Amsterdam Food Pitch de kans om hun product ook daadwerkelijk in productie te nemen. Na een intense voorronde met meer dan 80 deelnemers, gingen er tien finalisten door naar de finale op maandag 25 juni 2018. Zij presenteerden hun product aan de jury in de zelfbedieningsvestiging van De Kweker in Amsterdam onder toeziend oog van pers, familie en vrienden.

De winnaars

Na een kort maar intensief juryberaad werd besloten om twee hoofdprijzen uit te reiken. Publiekswinnaar Madina Mamedova met Mama Madina's glutenvrij zuurdesembrood biedt volgens de jury een gat in de markt. Een oplossing voor de horeca die hiermee kan inspelen op de toenemende vraag naar glutenvrij brood zonder in te leveren op kwaliteit. Het brood is leverbaar in verschillende varianten en wordt gemaakt van onder andere maismeel, rijstmeel, boekweitmeel en maïzena. Madina heeft zelf een glutenallergie en was op zoek naar een smakelijke zuurdesembrood dat niet zo zwaar is als de meeste glutenvrije broden. En dat is haar volgens de jury uitstekend gelukt.

Patissier Meike Schaling scoorde met haar Dough-to-go eveneens de titel van ‘Lekkerste product van 2018. Dit ambachtelijke deeg is gekoeld, kant-en-klaar, geportioneerd en een maand houdbaar. Het wordt geleverd in verschillende soorten, zoals chocolate chip cookie, oatmeal, speculaas, zandkoekjes, kruidnootjesdeeg en gingerbread. Het deeg hoeft alleen in de oven te worden gezet en binnen enkele minuten staat een ambachtelijk vers koekje op tafel. “Dit product biedt ook voor de kleine horecaondernemers de mogelijkheid om gedurende de hele dag verse koekjes te kunnen serveren. Gemak en ook nog eens ontzettend lekker”, aldus een enthousiaste jury.

Meest Duurzame Product

Food designer Annelies Hermsen kijkt met andere ogen naar de wereld van eten en drinken en komt op voor de bok. Haar Bokken Bouillon won de prijs van ‘Meest Duurzame Product’. Deze krachtige bouillon speelt in op de bone broth-trend én wordt gemaakt van de botten van bokjes, waarvan we het vlees ook steeds vaker terugzien in restaurants. “Een prachtig initiatief om met een relatief ondergewaardeerd product iets smakelijks te maken. Heel erg lekker en heel duurzaam”, roemt de jury.

De vakjury

In de vakjury zaten Gert Blaauw, algemeen directeur De Kweker, en juryvoorzitter mevrouw Hamersma, eigenaar van kookboekwinkel Mevrouw Hamersma, foodtrendwatcher Marjan Ippel van Talkin’ Food, lifestyle editor Maartje Diepstraten van Barts Boekje en vooraanstaande chef-kok Tjitze van der Dam, chef van restaurants Persijn en Juniper & Kin in Hotel QO Amsterdam.

De prijzen

Mama Madina's glutenvrij zuurdesembrood en Dough-to-go kregen de titel ‘Lekkerste product van 2018’ en de makers ontvingen een geldbedrag van € 1.500. De winnende producten worden gepresenteerd tijdens de Horecava 2019 en opgenomen in het schap van De Kweker. Daarnaast krijgen de winnaars ondersteuning bij de ontwikkeling, branding en lancering van het product op basis van consultancy uren van verschillende adviesbureaus, waaronder PR- & marketingbureau MissPublicity, ontwerpbureau Dedato en community platform Amsterdam Made.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Achtergronden
Café organiseert 'heliumkaraoke', zodat iedereen Gerard Joling kan imiteren

Het Noordhollands Dagblad komt met een wel heel speciaal nieuwsitem: in eetcafé Van Dam in Sint Maartensvlotbrug gaan ze zaterdag van start met heliumkaraoke. Er is niet meer voor nodig dan een beeldscherm, een flinke teug helium, een geluidsinstallatie en sloten bier. Want iedereen moet natu...

trends Bier
Onderzoek: Dit zijn de huidige biertrends

De Nederlandse consument staat open voor het groeiende aantal nieuwe biersoorten dat verkrijgbaar is in de horeca en supermarkt. Maar als men dan kiest, zijn een bekende smaak en een al eerder gedronken merk doorslaggevend. De bierdrinker zoekt vanuit die zekerheid naar nieuwe ervaringen. Dit en ...

Opening
Opening Franklin: Zeeuwse charme in Middelburg [foto's]

In een monumentaal pand uit 1752 in de oude binnenstad van Middelburg heeft Brasserie Franklin recentelijk haar deuren geopend. De brasserie is onderdeel van Boutique Hotel Franklin die samen met de eerste cocktailbar van Zeeland, Sir Franklin, op 10 augustus 2019 wordt geopend. In dit nieuwe bou...

Columns Blog
Horecaondernemer, kijk uit voor stress!

Het is hollen of stilstaan. Het ene moment is het loei druk en kun je het niet bijbenen en het volgende moment kun je een kanon afschieten. De horeca in een bedrijfstak waar de vraag naar diensten fluctueert. Mensen gaan rond dezelfde periode op vakantie, eten op vaste tijden en gaan het liefst uit ...

Interview Longread
Interview: de mooiste strandtent van Nederland

Strandpaviljoen De Staat viert deze zomer haar tienjarig bestaan. Jeroen Kuiper is de trotse eigenaar van deze ultieme ‘strandhotspot’ op Scheveningen, die vooral door locals wordt bezocht. Toeristen bezoeken de boulevard, wie de drukte wil vermijden en wil genieten van één...

Wet- en regelgeving Horeca & Recht
Restaurants proppen zich vol

Niet alleen in Amsterdam, maar ook in bijna alle andere drukke toeristensteden zijn ze niet te missen: proppers. Medewerkers van de horecagelegenheid benaderen voorbijgangers en proberen hen te verleiden om hun zaak binnen te gaan. Een gratis drankje of een 3-gangen deal, de proppers halen alles uit...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: