Waarmaken is dé trend voor 2011

6 november 2010 |
Waarmaken is dé trend voor 2011<

Het jaar 2011 gaat over waarmaken! Het is een alom aanwezig gevoel en een gevolg van alle ontwikkelingen binnen de maatschappij en de horeca. Enerzijds raakt de gast steeds beter op de hoogte van producten, ingrediënten, gerechten en bereidingswijzen. Anderzijds raakt men steeds verder verstrikt in een web van informatie en de wildgroei aan leefregels en keurmerken die is ontstaan. Wat is er echt belangrijk, wat is waar beschikbaar, hoe staat het één in verhouding tot het ander? En hoe vindt de gast er voor zichzelf een goed bruikbaar systeem in?

Maak het waar!
Het belang om verder te gaan op de eerder ingeslagen ‘duurzame’ en ‘bewuste’ weg is inmiddels tot iedereen doorgedrongen. Het waarmaken zit hem dan ook in de belofte en het geleverde resultaat. Dit kan de horecaondernemer realiseren. Gasten willen tijdens zware economische tijden graag een goed gevoel en een oprechte emotionele beleving ervaren. Maar niet alleen de gasten nemen deel aan het waarmaken (door op de hoogte te zijn en bewuste keuzes te maken), het zijn juist de horecaondernemers die zullen moeten werken aan het waarmaken. Het gaat daarbij eerder over kwaliteit dan over kwantiteit.

Daar zijn ze weer: ambassadeurs
De horeca kan makkelijk van een ‘mager zeventje’ naar een ‘dikke negen’ als rapportcijfer. Horecaondernemers die het waar weten te maken kweken ambassadeurs van hun zaak en realiseren mooie bedrijfsresultaten. Met de opkomst van social media zijn betrokken ambassadeurs nog nooit zo belangrijk geweest.

Loyaliteit Ă©n tevredenheid
Succesvolle horecaondernemers maken waar wat de gasten van ze vragen. Het gaat daarbij niet zozeer om gastentevredenheid, maar om gastenloyaliteit. Hoe zorgt u ervoor dat u het waarmaakt bij uw gasten? Werk aan hoffelijkheid, empathie en wees pro-actief. Veel horecaondernemers hebben hun rationele serviceniveau prima op orde. Voor 2011 is het zaak om te focussen op het emotionele serviceniveau. Maak het waar!

Frank Lindner
Hoofdredacteur De RestaurantKrant en vakblad Lunchroom, chef redactie Hospitality Management, De CaféKrant en Bed & Breakfast

Kom naar de Horecava 2011!
Waar gaat de horeca het komend jaar naar toe? En wat moet je er als horecaondernemer in de dagelijkse praktijk mee? Presentator Frank Lindner geeft op themawereld INNOVEER! dagelijks om 15.00 uur de presentatie ‘Trends in vogelvlucht’. Aan de hand van zes trends geeft hij zijn visie op de horecabranche. Geen toekomstmuziek maar praktische tips en heldere beelden. Zo kunnen toehoorders bij thuiskomst meteen met de trends aan de slag. Na de presentatie volgt de Nationale Horeca Quiz 2011, waarin op humorvolle wijze de kennis en kunde van het aanwezige publiek wordt getest. De dagwinnaars gaan naar huis met mooie prijzen.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Video
Op reportage: Eetcafé De Poort

Net buiten het centrum van Utrecht staat het gezellige eetcafé De Poort. Iedereen die in Utrecht woont kent dit café en komen er ook regelmatig. De Poort zorgt voor een uniek huiskamergevoel waar je kan uitrusten, bijkletsen en lekker eten en drinken. "Onze naam komt doordat ...

Bier Brouwerijen
Vier brouwerijen sluiten zich aan bij Nederlandse Brouwers

Brouwerij Two Chefs Brewing, Kompaan Dutch Craft Beer Company, Brouwerij Noordt en Brouwerij Duvel Moortgat Nederland zijn per februari 2020 lid bij Nederlandse Brouwers. Hiermee telt de vereniging Nederlandse Brouwers voortaan veertien leden, die samen ruim 95 procent van de bierproductie in Nederl...

PUZO bar opent haar deuren in Amsterdam

PUZO maakt uitsluitend gebruik van duurzame producten van hoogstaande kwaliteit. Geen junkfood, maar fusion recepten bereid met natuurlijke ingrediënten. Zo puur mogelijk, zonder onnodige extra’s. Goed voor jou en de wereld om je heen. PUZO’s zijn driehoekige rijstpakketjes met daa...

Columns Bier
Column Richard Moerkerk: Vader Jacob ...

Het mooie aan bier is dat het verweven zit in veel van ons dagelijks leven. Bijvoorbeeld in (straat)namen, kinderliedjes of uitdrukkingen in de Nederlandse taal. Metten zijn ochtendgebeden van monniken. Het woord stamt af van het Latijnse matutinus, dat ‘ochtend’ betekend. De metten z...

Opening Rotterdam
Maritiem museum gooit het roer om met eigen horeca

Het Maritiem Museum Rotterdam opent een gloednieuw café op zaterdag 22 februari. Vanaf dat moment baat het museum zijn horeca zelf uit om de bezoekerservaring nog beter te maken, nadat eind vorig jaar ook de museumwinkel in eigen beheer is genomen. Het café draagt de naam ‘Het La...

Events Brouwerijen
Heineken terug als hoofdsponsor van SAIL

Heineken verbindt zich als hoofdsponsor aan de jubileumeditie van SAIL, van 12 tot en met 16 augustus voor de 10e keer in Amsterdam. De brouwer was in 1975 al betrokken bij de start van SAIL, toen vanwege het 700-jarig bestaan van Amsterdam. Als Nederlands icoon met de wortels in Amsterdam wil Heine...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: