Training horeca-concepting: "Ik geef je de ultieme checklist mee!"

14 december 2018 | Thijs Jacobs

Op 21 januari 2019 vindt de eerstvolgende trainingsdag over 'concepting' plaats in Bunnik. Onderscheidend zijn met je zaak is immers lastig, zeker met de hoeveelheid trends die je om de oren vliegen en al die zaken om je heen die ook vernieuwend (denken te) zijn. Hoe val jij dan juist op? De training wordt gegeven door Monique van Gevelt, de vrouw die met haar enorme kennis van zaken en ongebreidelde enthousiasme iedere cursist met een rugzak vol kennis en inspiratie huiswaarts laat keren. 

Monique: "De eerste training in deze vorm gaf ik vorig jaar, dat was ook voor HM Academy. De training werd door de deelnemers met een 9 beoordeeld, maar toch denk ik dat de volgende editie nóg beter wordt. Ik wil namelijk altijd blijven leren, mijzelf altijd blijven ontwikkelen. Eigenlijk net als de cursisten, want anders zouden ze zich niet aanmelden, lijkt me."

Deelnemers krijgen de 'ultieme checklijst' mee naar huis

Onderscheidend zijn, opvallen tussen de wirwar aan horeca in de buurt... Hoe doe je dat? "Dat kan op veel manieren, maar ik help de deelnemers behoorlijk op weg door ze een 'ultieme checklijst' mee te geven. Ik ga namelijk dieper op bepaalde dingen in dan anderen, en zodoende heb je als ondernemer houvast en doe je alles volgens het juiste tijdspad. Een voorbeeld? Nou ja, ik zie vaak dat ondernemers een logo laten ontwerpen, nog voordat het hele concept is uitgedacht en vaststaat. Zoiets simpels geef ik de deelnemers mee, een logo ontwerp je pas aan het eind, het moet immers passen bij het eindproduct en bij je identiteit."

Lederen schorten? Dan ben je mooi te laat!

Veel horecaondernemers schatten hun onderscheidend vermogen blijkbaar ook te hoog in? "Klopt", zegt de goedlachse marketingexpert. "Zij denken dat ze onderscheidend en vernieuwend zijn, maar wat zij aanbieden is op dat moment al gemeengoed geworden. Je moet op zoek naar je unieke USP's, graaf daarvoor dieper in jezelf als ondernemer en kijk beter en grondiger naar je organisatie. Leg dat vast in een missie en visie voor de toekomst, zodat je houvast hebt. Je ziet zo waanzinnig veel van hetzelfde tegenwoordig in de horeca. Als je nu nog met een lederen schort en een industrieel interieur het verschil denkt te gaan maken, dan zit je er ver naast."

Ga niet 'trendhoppen', blijf bij jezelf

Het is natuurlijk wel verleidelijk om met alle trends mee te willen gaan, nietwaar? "Trendhoppen zou ik niet doen", vertelt Monique. "Dat geeft al aan dat je je doelgroep niet helder voor ogen hebt en je gast eigenlijk niet goed kent. Leer eerst je doelgroep kennen, ken hun behoefte en speel in op hun emotie. Waar worden ze nu echt warm van? Uiteindelijk moet het totaalplaatje kloppen en een groot deel daarvan zit in personeel, dus ook in leiderschap. Als ondernemer moet je een goede coach zijn, je werknemers moeten ook willen wat jij wil en je moet jezelf bloot durven te geven. Wees niet bang voor kritiek als je vraagt om een mening; je leert er juist van! Ondernemers die hun personeel niet mee krijgen, zijn vaak mensen die voor zichzelf wel een soort van missie en visie voor ogen hebben, maar die niet kunnen overbrengen en moeite hebben met communicatie. Zij durven vaak ook niet verantwoordelijkheden over te dragen aan personeel dat het juist veel beter kan dan zij. Je kunt het niet alleen, niemand kan dat. Schakel altijd anderen in; vaak vind je die binnen je werknemersbestand, maar je kunt ook je partner betrekken in het proces of een adviseur inschakelen. Je moet bereid zijn te investeren in kennis, niet alleen kennis van je eigen vakgebied, maar ook inde breedte, zodat je weet wat er in de wereld speelt, welke ontwikkelingen en trends er zijn... Persoonlijke ontwikkeling is cruciaal voor ondernemers die verder willen."

Personeel is geen personeel

Volgens Monique is personeel geen personeel en is marketing niet direct verbonden aan sales. "Personeel is inderdaad geen personeel, maar het is je interne doelgroep. 'Community building' doe je niet alleen met je klantendoelgroep en leveranciers, maar ook met je eigen interne doelgroep. En marketing wordt inderdaad te vaak gezien als 'salesmiddel'. Niets is echter minder waar, marketing is er om je te presenteren aan de buitenwacht en zet het in om überhaupt leuk gevonden te worden. Dát is het doel. De verkoop komt pas daarna. Uiteindelijk moet je natuurlijk wel je visuele aantrekkelijkheid voor elkaar hebben. Waarom denk je dat zaken zoals MaMa Kelly en Zoku het zo goed doen? Die hebben de marketing en presentatie prima op orde! Marketing staat en valt met een goede planning; daarom presenteer ik de acties die je moet ondernemen in een tijdlijn. Daar hebben de cursisten echt wat aan, het dwingt je ook om dingen écht te doen. Posten op social media doe je ook niet zomaar, je moet weten wát je doet en wannéér je het doet. Uiteindelijk is hetgeen jouw zaak onderscheidend maakt, niet te kopiëren. Ga dus op zoek naar jouw USP's, zoals een unieke locatie of meesterlijke bediening, en stem daar je campagne op af. Hopelijk zie ik de lezers van dit stukje terug op 21 januari in Bunnik, of anders op één van de andere trainingsdata. Dan gaan we veel en veel dieper op de materie en jouw persoonlijke situatie in."

Klik hier om je aan te melden voor de training op 21 januari, het belooft weer een bijzonder leerzame en inspirerende dag te worden!

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Food Achtergronden
Prijs voeding fors gestegen, vooral vlees en vis veel duurder

De prijzen van voedingsmiddelen stegen in mei 3,8 procent, nagenoeg de hoogste prijsstijging van voedsel in de afgelopen tien jaar. De prijzen voor vlees en vis stegen het sterkst. Dit meldt het CBS op basis van nadere analyse van de consumentenprijsindex. Na de eerste maanden van 2009 stegen de ...

Opening Utrecht
Familiezaak KARAF Food & Drinks opent haar deuren

Utrecht heeft er een nieuwe horecagelegenheid bij: KARAF Food & Drinks aan de Korte Jansstraat. Na meerdere succesvolle restaurants, beginnen eigenaren Fatma en Mustafa Kara deze nieuwe zaak met terras op een prachtige locatie in de Domstad. Voor Utrechtse horecaliefhebbers is KARAF geen onbe...

Columns
Column: roken verbieden is juist gastvrij!

Ik blijf het opmerkelijk vinden. Dat alle berichten die betrekking hebben op ‘roken’ op onze caféwebsite de grootste bezoekersaantallen krijgen, vrijwel zonder uitzondering. Wat is dat toch, die fascinatie voor het rookverbod in de horeca? Inmiddels is het rookverbod ruim tien jaa...

Onderzoek: aantal nieuwe foodfestivals drastisch gedaald

Het aantal festivals is in twee jaar tijd met ruim 10% teruggelopen. Dat blijkt uit onderzoek van de Hogeschool van Amsterdam naar het festivallandschap in Nederland. Verantwoordelijk lector Harry van Vliet (Crossmedia): "De daling in het aantal muziekfestivals was al zichtbaar in 2017, maar de...

Amsterdam Opening
Nieuwe pop-up keuken Luca's Pizza opent in de Kopstootbar

Vanaf zaterdag 15 juni opent er een nieuwe pop-up keuken in de Amsterdamse Kopstootbar. Om de paar maanden werkt er een nieuwe chef in de pop-up keuken van de bar. Dit keer is het de beurt aan Luc Geertzen, die er Luca's Pizza opent. De pizzeria is gedurende de zomer te bewonderen. De pizzeri...

Achtergronden
Mag een café lachgas verkopen?

Lachgas is een middel dat wordt gebruikt als verdovingsmiddel bij operaties en recreatief als roesmiddel. Sinds juli 2016 valt lachgas dat verkocht wordt in ballonnen onder de Warenwet, dus niet meer onder de Geneesmiddelenwet. Hierdoor is de NVWA de partij die toeziet op de verkoop van lachgasballo...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: