Vier gratis tips voor omzetverhoging

31 augustus 2012 |
Vier gratis tips voor omzetverhoging<

Wenda Kielstra van Consumatics beschrijft vier verkooptips om de omzet in uw zaak te verhogen. Zij geeft advies in het inspelen op (onbewust) gedrag van uw gast.

Stimuleer combinatieverkopen
In de retail is een riem naast een broek presenteren de normaalste zaak van de wereld. Het setje koffie-appeltaart is een gebruikelijke combinatie in de horeca. Heeft u hier een gezamenlijke prijs voor en staat deze op meerdere prominente plekken gepresenteerd? Is uw locatie meer een borrelplek? Staat er ergens een borrelmenu gepresenteerd? Wat dacht u van twee wijntjes en een borrelplateau voor één prijs?

Laat zien dat de gast de juiste keuze maakt
Gasten zijn gevoelig. De gast wil zeker weten hij een goede keuze heeft gemaakt. Dit is een van de redenen waarom een nieuwe Hema het zo goed doet. De gast ziet de naam en weet dat het daar goed is. Als er een rij staat, of het terras vol zit, is dit voor gasten ook voldoende bewijs.

Bekendheid generen
• Laat zien dat u mee heeft gedaan aan een wedstrijd zoals het Lekkerste Lunchroombroodje 2012 of de Beste Barhap van 2013?
• Laat zien dat u met biologische of regionale producten werkt
• Laat zien dat u (bijvoorbeeld) al meer dan duizend broodjes carpaccio heeft verkocht.
• Nodig de winkel naast u uit om op terrasdagen het ‘terras te openen’ voor ze aan het werk gaan. Zij vormen de eerste gasten wat vervolgens betalende gasten aantrekt. Als ruil sponsoren zij bijvoorbeeld nieuwe bedrijfskleding.

Bewijs
De gast heeft ‘bewijs’ nodig. Dit bevestigt dat hij of zij goed zit bij u. U kunt ook samen met horecaondernemers een wedstrijd uitschrijven. Zo kunt u de gast bijvoorbeeld het lekkerste gerecht van de stad laten kiezen.

Verkoop emotie in plaats van product
Bij H&M staan naast de prijs vrolijke kinderen op het prijskaartje vermeld. Onze hersenen denken dan: ‘Dus als mijn dochter deze kleren aantrekt, wordt ze ook vrolijk’. Dit gebeurt onbewust, maar door de foto van vrolijke kinderen is de klant sneller geneigd om dit product te pakken. Welke beeld trekt uw gasten naar binnen? Wat trekt uw gast over de streep om een paar uur te tafelen? Maakt u daarbij weleens gebruik van foto’s die een vrolijke tafel laten zien, van gasten die samen spare ribs eten? Nieuwe gasten willen zich met deze vrolijke tafel kunnen identificeren en zijn sneller geneigd dit te bestellen. De beleving er omheen verkoopt beter dan de tekst (of het plaatje) van het product zelf.

Bedenk wat de gast mee naar buiten kan nemen
In de retail worden hele studies gedaan wat voor tas de klant meekrijgt als hij naar buiten loopt. De tas is zichtbaar in de straat, het is de plek waar het cadeau voor de klant in zit en het is eigenlijk een mini-reclamebord. Wat is de ‘tas’ van uw zaak? Kunt u iets meegeven wat de volgende dag nonchalant op de keukentafel bij de gast thuis kan liggen als er visite komt?
Is het een idee om aan het einde een tasje mee te geven met een folder en een paar chocolaatjes voor thuis? Het is verrassend, de gast voelt zich verwend en neemt daarnaast gratis uw reclamebord onder de arm!

Tipgever
Wenda Kielstra is een jonge en bevlogen onderneemster uit Haarlem en eigenaar van Consumatics. Ze adviseert organisaties binnen en buiten de hospitality in het commerciëler maken van de omgeving. Ze doet daarnaast onderzoek naar shoppergedrag binnen de retail, neuromarketing, en psychologie en heeft dit vertaald naar hospitality. Ze studeert binnenkort af in onbewust consumentengedrag in de gastvrijheidsbranche voor haar parttime MBA-studie op Nyenrode Business Universiteit.

Myrtille Vromans

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Opening Rotterdam
Nieuwe Rotterdamse hotspot Williams Canteen biedt gast all day concept

Sinds vorige week heeft het Witte de With kwartier in Rotterdam er met Williams Canteen een uitstekende publiekstrekker bij. Dit all day concept van Kim Riekwel, Jamil Sancha en zijn vrouw Stefanie - bekend van Supermercado - biedt niet alleen een uitstekende dinerkaart met culinaire hoogstandjes en...

Amsterdam Opening
Michiel van der Eerde opent Bar BAUT op permanente plek

Op 13 januari 2020 opent Michiel van der Eerde permanent 'Bar BAUT' aan de stadionweg in Amsterdam Zuid. Ruim 7 jaar geleden maakte Michiel van der Eerde naam als pop-up goeroe van Amsterdam. Na zes succesvolle rondreizende edities is het tijd voor een nieuwe dimensie binnen het horeca conce...

Bier Achtergronden
Koninklijke Grolsch stimuleert verantwoord alcoholgebruik

?Koninklijke Grolsch gaat al haar klanten met een focus op sport- en studentenverenigingen én evenementen helpen om een gezonder alcoholbeleid te voeren. Barvrijwilligers kunnen sinds deze maand via de Enschedese brouwer een face-to-face Instructie Verantwoord Alcohol schenken (IVA) training ...

Columns Blog
Hoe makkelijk maak je het de gast om voor jou te kiezen?

Heb je je weleens afgevraagd waarom gasten überhaupt bij je reserveren of binnenstappen? Het kan niet zijn omdat je de enige plek bent waar ze wat kunnen eten of drinken. Zoals heel vroeger toen je als reiziger blij was dat je een dak boven je hoofd had en een warme maaltijd kreeg. De 'herb...

Wet- en regelgeving Horeca & Recht
Een groter terras op een warme dag? Soms mag het!

De herfst is inmiddels in volle gang, de winter is in zicht en zelfs de jaarwisseling laat niet lang meer op zich wachten. De zomer lijkt alweer lang geleden. Dat betekent niet dat we niet kunnen terugblikken. Graag zelfs! De afgelopen zomer kende de warmste dagen ooit gemeten. Ook de terrassen prof...

Amsterdam Opening
Pop-up lunchcafé volledig gerund door vrouwen met vluchtelingenachtergrond

A Beautiful Mess opent op donderdag 12 december een pop-up lunchcafé in het 17-eeuwse Cromhouthuis aan de Herengracht in Amsterdam. Vrouwen tussen de 35 en 65 jaar met een vluchtelingenachtergrond gaan de nieuwe locatie volledig runnen. Ook het menu is door de vrouwen ontwikkeld en geïns...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: