Vier gratis tips voor omzetverhoging

31 augustus 2012 |
Vier gratis tips voor omzetverhoging<

Wenda Kielstra van Consumatics beschrijft vier verkooptips om de omzet in uw zaak te verhogen. Zij geeft advies in het inspelen op (onbewust) gedrag van uw gast.

Stimuleer combinatieverkopen
In de retail is een riem naast een broek presenteren de normaalste zaak van de wereld. Het setje koffie-appeltaart is een gebruikelijke combinatie in de horeca. Heeft u hier een gezamenlijke prijs voor en staat deze op meerdere prominente plekken gepresenteerd? Is uw locatie meer een borrelplek? Staat er ergens een borrelmenu gepresenteerd? Wat dacht u van twee wijntjes en een borrelplateau voor één prijs?

Laat zien dat de gast de juiste keuze maakt
Gasten zijn gevoelig. De gast wil zeker weten hij een goede keuze heeft gemaakt. Dit is een van de redenen waarom een nieuwe Hema het zo goed doet. De gast ziet de naam en weet dat het daar goed is. Als er een rij staat, of het terras vol zit, is dit voor gasten ook voldoende bewijs.

Bekendheid generen
• Laat zien dat u mee heeft gedaan aan een wedstrijd zoals het Lekkerste Lunchroombroodje 2012 of de Beste Barhap van 2013?
• Laat zien dat u met biologische of regionale producten werkt
• Laat zien dat u (bijvoorbeeld) al meer dan duizend broodjes carpaccio heeft verkocht.
• Nodig de winkel naast u uit om op terrasdagen het ‘terras te openen’ voor ze aan het werk gaan. Zij vormen de eerste gasten wat vervolgens betalende gasten aantrekt. Als ruil sponsoren zij bijvoorbeeld nieuwe bedrijfskleding.

Bewijs
De gast heeft ‘bewijs’ nodig. Dit bevestigt dat hij of zij goed zit bij u. U kunt ook samen met horecaondernemers een wedstrijd uitschrijven. Zo kunt u de gast bijvoorbeeld het lekkerste gerecht van de stad laten kiezen.

Verkoop emotie in plaats van product
Bij H&M staan naast de prijs vrolijke kinderen op het prijskaartje vermeld. Onze hersenen denken dan: ‘Dus als mijn dochter deze kleren aantrekt, wordt ze ook vrolijk’. Dit gebeurt onbewust, maar door de foto van vrolijke kinderen is de klant sneller geneigd om dit product te pakken. Welke beeld trekt uw gasten naar binnen? Wat trekt uw gast over de streep om een paar uur te tafelen? Maakt u daarbij weleens gebruik van foto’s die een vrolijke tafel laten zien, van gasten die samen spare ribs eten? Nieuwe gasten willen zich met deze vrolijke tafel kunnen identificeren en zijn sneller geneigd dit te bestellen. De beleving er omheen verkoopt beter dan de tekst (of het plaatje) van het product zelf.

Bedenk wat de gast mee naar buiten kan nemen
In de retail worden hele studies gedaan wat voor tas de klant meekrijgt als hij naar buiten loopt. De tas is zichtbaar in de straat, het is de plek waar het cadeau voor de klant in zit en het is eigenlijk een mini-reclamebord. Wat is de ‘tas’ van uw zaak? Kunt u iets meegeven wat de volgende dag nonchalant op de keukentafel bij de gast thuis kan liggen als er visite komt?
Is het een idee om aan het einde een tasje mee te geven met een folder en een paar chocolaatjes voor thuis? Het is verrassend, de gast voelt zich verwend en neemt daarnaast gratis uw reclamebord onder de arm!

Tipgever
Wenda Kielstra is een jonge en bevlogen onderneemster uit Haarlem en eigenaar van Consumatics. Ze adviseert organisaties binnen en buiten de hospitality in het commerciëler maken van de omgeving. Ze doet daarnaast onderzoek naar shoppergedrag binnen de retail, neuromarketing, en psychologie en heeft dit vertaald naar hospitality. Ze studeert binnenkort af in onbewust consumentengedrag in de gastvrijheidsbranche voor haar parttime MBA-studie op Nyenrode Business Universiteit.

Myrtille Vromans

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Amsterdam Café
Nedstede koopt vastgoed en exploitatie café De Vergulde Gaper in de Jordaan

Nedstede heeft het vastgoed en de exploitatie van café De Vergulde Gaper gekocht. Het beroemde café ligt middenin de Jordaan, aan de Prinsenstraat 30, op de hoek van de Prinsengracht. De Vergulde Gaper is geliefd onder zowel Amsterdamse locals als toeristen, niet alleen vanwege zijn...

Tech Coronacrisis
Horecaplatform Nocto biedt oplossing voor de anderhalvemetersamenleving

De horeca behoort tot één van de industrieën die zwaar getroffen is door COVID-19. Na 81 dagen gesloten te zijn geweest, mocht de horeca 1 juni weer open. Verschillende regels moeten dan wel worden nageleefd. Terwijl ongeduldig wordt gewacht op versoepelingen, komt Rotterdamse sta...

KHN Coronacrisis
Clubs & Nightlife bedrijven pleiten voor heropening per 1 augustus

De versoepelingen die vanaf vandaag ingaan, bieden voor veel sectoren weer enige ruimte om te ondernemen, maar voor de Clubs & Nightlife bedrijven is er nog steeds geen perspectief; zij moeten tot tenminste 1 september de deuren gesloten houden. Dit is niet langer uit te leggen. In Den Haag word...

Wet- en regelgeving Coronacrisis
Bezorgen van drankpakketten door horeca mag niet meer

Vanaf woensdag 1 juli mogen horecaondernemers in de Veiligheidsregio Gelderland-Zuid geen drankpakketten, met daarin licht alcoholische dranken, meer bezorgen, zo lezen we op de website van De Gelderlander. Tijdens het hoogtepunt van de coronacrisis werd er voor de horeca een uitzondering gemaakt, m...

Drinks Achtergronden
Nederlanders drinken steeds vaker caloriearme frisdranken

Uit de jaarlijkse monitoringscijfers van de Nederlandse vereniging Frisdranken, Waters, Sappen (FWS) blijkt dat frisdrankproducenten voorlopen op de afspraken uit het Nationaal Preventieakkoord. Staatssecretaris Paul Blokhuis meldde vorige week in een brief aan de Tweede Kamer dat de industrie al in...

Economie Coronacrisis
Horeca positief over omzetverwachting, vooral logiesverstrekkers positief gestemd

In juni waren er voor de tweede maand op rij minder ondernemers in de op consumenten gerichte branches pessimistisch over de verwachte omzet, personeelssterkte en het economisch klimaat dan een maand eerder. Na het afkondigen van ingrijpende maatregelen tegen het coronavirus, werd in april per saldo...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: