Tijdelijk horecaconcept in Amsterdam

17 augustus 2015 |
Tijdelijk horecaconcept in Amsterdam<

Partners in Hospitality en East Village Concepts mogen de tijdelijke invulling van de ruimte in de plint van het oude stadsdeelkantoor van
Westerpark in Amsterdam vormgeven. Beide partijen hebben elkaar in dit pop-up project, genaamd Gustafson, gevonden. De verschillende expertises zijn gebundeld en gaan leiden tot een designplatform waar op een innovatieve manier een tijdelijk horecabedrijf wordt opgezet en gerund.

Spannend concept
In het oude stadsdeelkantoor op de Westergasfabriek opent in 2017 een hotel, de verbouwing hiervoor start echter pas op 1 oktober 2016. Een deel van het pand kwam daardoor ruim een jaar vrij. Deze periode van 1 jaar wil de Westergasfabriek-directie niet onopgemerkt laten: Westergasfabriek viert de ingebruikname van het gebouw door een spannend concept de ruimte te geven om ruim twaalf maanden een onvergetelijk concept neer te zetten. Gustafson gaat 7 september open als 12 maanden ‘work in progress’, de bar en restaurant zijn begin oktober volledig klaar.

Gewoon direct beginnen
Gustafson wordt het schoolvoorbeeld van een onconventionele manier om een horecaruimte te exploiteren. Er zal uiteindelijk gegeten, gedronken en geslapen worden in een inspirerende omgeving met opvallend design. Elvira Wilthagen, één van de initiatiefnemers, licht toe: “Om te beginnen gaan we draaien vanaf het moment dat we de sleutel krijgen. Natuurlijk kun je van te voren alles plannen, bouwen en met een perfect product openen, dat is ook helemaal goed. Wij hebben echter besloten dat we in een pop-up project anno 2015 zo niet meer hoeven te werken. De wereld is gewend aan zaken die nog niet perfect zijn.” De renovatie van Hotel The Neighbour's Magnolia hebben zij ook op die manier gedaan en zo zijn er nog steeds gasten van toen die alles wat in het hotel gebeurt op de voet volgen en steunen.

Frithjof de Waard van Partners in Hospitality vult aan: “Belangrijk is wel dat een aantal basiszaken vanaf dag 1 kloppen zoals goede koffie, beperkte, maar kwalitatieve menukaart, de juiste dranken en cocktails en natuurlijk enthousiast personeel. Daarnaast is het voor ons enorm spannend om samen met gasten, de aannemer en leveranciers te werken aan de opbouw van het project met een echte opening een maand later.”

Verrassend interieurconcept
Vanuit de directie van de Westergasfabriek lagen een aantal hele duidelijke eisen waaraan het project moet voldoen. Frank ter Horst, de andere eigenaar van East Village Concepts, somt op: “Het moest een vernieuwend concept worden dat reuring, beweging en publiciteit veroorzaakt en er moest een mogelijkheid zijn om te slapen. Ook mag de 24-uursvergunning van het terrein gebruikt worden.” Veel voorwaarden, maar die wakkeren de creativiteit alleen maar verder aan. Ter Horst licht toe: “De kunst is om ons interieurontwerp vooral anders te laten voelen dan de overige concepten op het park. We willen op alle vlakken complementair zijn binnen de Westergasfabriek. Men gaat spreken over iets wat zelfs in het verwende Amsterdam bijzonder vooruitstrevend gaat zijn. Interieur en alles wat daarin en omheen gebeurt wordt een uitvergroting van wat wij al jaren testen op ons eigen kantoor”. De eerste resultaten van de gewaagde aanpak en verbouwing zijn in de week van 7 september te zien.

Westergasfabriek Amsterdam
De Westergasfabriek heeft zich in de afgelopen 10 jaar ontwikkeld tot een plek waar cultuur en creativiteit ruimte krijgen. Een belangrijke toevoeging aan het geheel is het hotel dat er wordt gevestigd. Voordat met de verbouwing wordt gestart werkt de Westergasfabriek samen met East Village Concepts en Partners in Hospitality aan een tijdelijk invulling van dit monumentale gebouw. Mark de Kruijk, directeur van de Westergasfabriek: ”Gegeven het track record van deze beide partijen is onze overtuiging dat met de tijdelijke invulling als designpodium, bar, restaurant en pop-up hotel daarmee een nieuwe dynamiek ontstaat bij de Westergasfabriek. Interessant en aantrekkelijk voor de buurt, maar ook voor mensen die voor het eerst kennismaken met de Westergasfabriek.”

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Awards Café
Drachtster Kafee 8 uitgeroepen tot het Café van het jaar 2020 

Het Drachtster café Kafee 8 is maandag 20 januari 2020 uitgeroepen tot het Café van het jaar 2020. De uitreiking was in Studio’s Aalsmeer. Eind vorig jaar was het café al uitgeroepen tot beste café van Smallingerland en Friesland, daar kwam maandag de landelijke pri...

Opening Internationaal
Deus Ex Machina brengt uniek retail- en restaurantconcept naar Nederland

Deus Ex Machina is meer dan alleen een merk. Het brengt een lifestyle voor alle riders, bikers, creatieven, foodfanaten en artistiekelingen tot leven. Met hun recent geopende ‘tempel’ genaamd The Wat of Why aan de Amsterdamse Herengracht start ook in de lage landen de jacht naar plezier....

Bier Rotterdam
Stadshaven Brouwerij Rotterdam opent eind 2020

Stedelijke herontwikkeling in Merwe-Vierhavens (M4H Rotterdam) maakt de komst van Stadshaven Brouwerij Rotterdam met restaurant mogelijk. De brouwerij wordt gerealiseerd in een voormalige havenloods aan de Merwehaven. De horeca op locatie wordt geëxploiteerd door de Bierfabriek. Gemeente Rot...

Koffie & thee Achtergronden
Het Grote Koffiebar Onderzoek: zo drinkt Nederland koffie in een koffiebar

Specialty coffee is in de afgelopen jaren steeds populairder geworden in Nederland. Uit onderzoek van Koffietje.nl blijkt dat ongeveer de helft van de koffiedrinkers één of meerdere keren per week een koffiebar bezoekt. Per bezoek bestellen we gemiddeld 2 drankjes, met een sterke voor...

Bier
Horecaconcern IQ Creative stapt over op Bud

IQ Creative, een van de belangrijkste spelers in de Amsterdamse horeca, maakt vandaag bekend te kiezen voor Bierbrouwerij AB InBev. Het bedrijf van Bert van der Leden en ’s werelds grootste brouwer zijn al sinds de introductie van Bud in Nederland in gesprek. De samenwerking wordt vandaag door...

Ondernemen
Mis geen extra omzet: download de HorecaMarketingKalender

Hij is er weer! Je kunt de HorecaMarketingKalender 2020 nu gratis downloaden via deze link! De HorecaMarketingKalender is hét overzicht van feestdagen, vakanties en evenementen in Nederland en omgeving. Heb je je ooit weleens afgevraagd wat al die Duitsers ineens in je zaak deden? Dat kwam...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: