The Food Department haalt Amsterdamse horeca naar Magna Plaza

6 december 2018 | Thijs Jacobs

Jarenlang zaten de ramen dichtgeplakt. "Dat snap je toch niet?", gnuift Laurens van Rooijen. Al is het toekomstige The Food Department nog meer bouwplaats dan foodhal, het herwonnen uitzicht op de Nieuwe Kerk, de Nieuwezijds Voorburgwal en de Spuistraat is nu al onweerstaanbaar. Minstens zo onweerstaanbaar moeten de gerechten en drankjes zijn die vanaf begin 2019 geserveerd worden op de tweede verdieping van het Magna Plaza. Met zo’n 15+ foodstands, 3 bars en een coffee corner haalt The Food Department veelal Amsterdamse smaakmakers naar een vergeten warenhuis. 

Amsterdamse smaakmakers

Vergeten? Toch niet helemaal. Laurens: "Er lopen hier nog altijd 3 miljoen mensen per jaar langs. Van de Dam naar de Westerkerk. En de helft daarvan komt nog altijd naar binnen. Het Magna Plaza heeft zoveel meer potentie dan we haar nu toebedelen." Robert Bukvic, de CEO van coworking- (flexwerkkantoren) en coliving-initiatief Rent24, kon zich vinden in die gedachte. Hij gaf Amsterdammers Laurens van Rooijen en Edwin Spier de mogelijkheid iets met de potentie van het warenhuis te doen. Samen zijn ze verantwoordelijk voor de ontwikkeling van Amsterdams nieuwste foodhal. 

Edwin: "We willen onszelf onderscheiden met concepten die de smaken van onze hoofdstad bepalen. Een zorgvuldig gekozen selectie. Amsterdamse glorie en innovatieve foodconcepten. Als hoofdpostkantoor wist dit pand ooit mensen over de hele wereld met elkaar te verbinden. Dat proberen we hier anno 2018 opnieuw te doen. Met lekker eten en drinken."

1100m2 eten en drinken

Naast zo’n 15+ foodstands trekken er 3 bars in op de 1100m2 van het monumentale postkantoor: Een biergarten met hoge tafels en speciaal bieren, een cocktailbar met uitzicht over het Paleis en een immense centrale bar omringd door meters hoge ramen waar barhangers uitkijken over ‘t krioelende komen en gaan van de Spuistraat en Raadhuisstraat. Edwin: "Er ligt nu alleen een stapel gipsplaten en de ruimte is al prachtig. Deze unieke plek zat gewoon altijd verborgen in het Magna Plaza."

Het interieurontwerp balanceert de architectuur van het pand en diens nieuwe functie als foodhal, waarbij klassieke materialen op een moderne manier terugkeren. Zitplaatsen zijn vrij door de ruimte verspreid en door iedereen te gebruiken. Daarnaast hebben verschillende foodstands ook plekken aan de keuken. Edwin: "Dat is op feestjes immers ook altijd de beste plek om rond te hangen." De aparte coffee corner maakt van The Food Department een all day foodhal die zeven dagen per week van 10 uur ’s ochtends tot 10 uur ’s avonds geopend is. 

Aanmelden

In samenwerking met Colliers International zijn Edwin en Laurens al in gesprek met potentiële horecaondernemers. Aanmelden kan nog. The Food Department is niet het enige nieuwe initiatief in Magna Plaza. Ook de onderliggende retailafdelingen krijgen grotendeels een nieuwe invulling. Edwin: ‘Het Magna Plaza verdient dat.’

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Brouwerijen
Bedrijfsresultaat Swinkels stijgt met bijna een kwart

Royal Swinkels Family Brewers heeft voor het vierde jaar op rij een recordomzet geboekt, waarbij wederom werd geïnvesteerd in overnames en strategische samenwerkingen. De netto-omzet kwam uit op 713,1 miljoen euro, een stijging van 8,2 procent ten opzichte van 2017. De 26 merken van het bedrijf...

Events KHN
SVH officieel partner eerste editie Nationale Horecadag

Dinsdag 21 mei vindt voor het eerst de Nationale Horecadag plaats. Stichting Vakbekwaamheid Horeca is officieel partner geworden van dit evenement. Samen met initiatiefnemer Lennart Maas, manager van hotel Park Plaza Victoria Amsterdam, organiseren Koninklijke Horeca Nederland en SVH deze grootste o...

Bezorgen Interview Longread
Interview Jitse Groen, oprichter Takeaway.com: "Wij zijn een goudmijn voor restaurants"

Lunchbezorging groeit. Eigenlijk groeit de hele bezorgsector van food. Takeaway.com liet onlangs dan ook imposante groeicijfers zien: een toename van 51 procent van het aantal bezorgingen. Jitse Groen (41 jaar oud), oprichter en CEO van het bedrijf, nam de tijd om ons bij te praten over het reilen e...

Bier
Alcoholvrij bier steeds populairder

Sinds 2010 is de consumptie van alcoholvrij bier vervijfvoudigd. In 2018 steeg de verkoop met meer dan 30 procent, dat blijkt uit cijfers van de Vereniging Nederlandse Brouwers. Ook de consumptie van speciaalbier is met maar liefst tien procent gestegen, zo lezen we op dutchcowboys.nl. Als gevol...

Financieel
De belastingdienst geeft vier belastingtips voor horecaondernemers

Veel startende ondernemers en ZZP’ers doen hun belastingaangifte zelf. Om dit zo makkelijk mogelijk te maken, heeft de Belastingdienst al privégegevens voor hen ingevuld. Het zakelijke deel van de aangifte moet je als ondernemer zelf invullen. Om ondernemers uit de horeca voor de inkoms...

KHN
KHN maakt zich zorgen over horeca groei Groningen

Volgens de Groningse afdeling van KHN wordt leegstand in Groningen te veel opgevuld met horecazaken, zo lezen we op rtvnoord.nl. "Er moet wat gebeuren, als we zo doorgaan dan hebben we over drie jaar echt een probleem." aldus Irene van der Velde, afdelingsvoorzitter van de stad Groningen, ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: