The Food Department haalt Amsterdamse horeca naar Magna Plaza

6 december 2018 | Thijs Jacobs

Jarenlang zaten de ramen dichtgeplakt. "Dat snap je toch niet?", gnuift Laurens van Rooijen. Al is het toekomstige The Food Department nog meer bouwplaats dan foodhal, het herwonnen uitzicht op de Nieuwe Kerk, de Nieuwezijds Voorburgwal en de Spuistraat is nu al onweerstaanbaar. Minstens zo onweerstaanbaar moeten de gerechten en drankjes zijn die vanaf begin 2019 geserveerd worden op de tweede verdieping van het Magna Plaza. Met zo’n 15+ foodstands, 3 bars en een coffee corner haalt The Food Department veelal Amsterdamse smaakmakers naar een vergeten warenhuis. 

Amsterdamse smaakmakers

Vergeten? Toch niet helemaal. Laurens: "Er lopen hier nog altijd 3 miljoen mensen per jaar langs. Van de Dam naar de Westerkerk. En de helft daarvan komt nog altijd naar binnen. Het Magna Plaza heeft zoveel meer potentie dan we haar nu toebedelen." Robert Bukvic, de CEO van coworking- (flexwerkkantoren) en coliving-initiatief Rent24, kon zich vinden in die gedachte. Hij gaf Amsterdammers Laurens van Rooijen en Edwin Spier de mogelijkheid iets met de potentie van het warenhuis te doen. Samen zijn ze verantwoordelijk voor de ontwikkeling van Amsterdams nieuwste foodhal. 

Edwin: "We willen onszelf onderscheiden met concepten die de smaken van onze hoofdstad bepalen. Een zorgvuldig gekozen selectie. Amsterdamse glorie en innovatieve foodconcepten. Als hoofdpostkantoor wist dit pand ooit mensen over de hele wereld met elkaar te verbinden. Dat proberen we hier anno 2018 opnieuw te doen. Met lekker eten en drinken."

1100m2 eten en drinken

Naast zo’n 15+ foodstands trekken er 3 bars in op de 1100m2 van het monumentale postkantoor: Een biergarten met hoge tafels en speciaal bieren, een cocktailbar met uitzicht over het Paleis en een immense centrale bar omringd door meters hoge ramen waar barhangers uitkijken over ‘t krioelende komen en gaan van de Spuistraat en Raadhuisstraat. Edwin: "Er ligt nu alleen een stapel gipsplaten en de ruimte is al prachtig. Deze unieke plek zat gewoon altijd verborgen in het Magna Plaza."

Het interieurontwerp balanceert de architectuur van het pand en diens nieuwe functie als foodhal, waarbij klassieke materialen op een moderne manier terugkeren. Zitplaatsen zijn vrij door de ruimte verspreid en door iedereen te gebruiken. Daarnaast hebben verschillende foodstands ook plekken aan de keuken. Edwin: "Dat is op feestjes immers ook altijd de beste plek om rond te hangen." De aparte coffee corner maakt van The Food Department een all day foodhal die zeven dagen per week van 10 uur ’s ochtends tot 10 uur ’s avonds geopend is. 

Aanmelden

In samenwerking met Colliers International zijn Edwin en Laurens al in gesprek met potentiële horecaondernemers. Aanmelden kan nog. The Food Department is niet het enige nieuwe initiatief in Magna Plaza. Ook de onderliggende retailafdelingen krijgen grotendeels een nieuwe invulling. Edwin: ‘Het Magna Plaza verdient dat.’

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Economie KHN
Fors deel van de horeca staat op omvallen

Volgens de berichtgeving van de afgelopen dagen – waaronder het laatste OMT advies – en gesprekken die Koninklijke Horeca Nederland (KHN) voert met de overheid en MKB-Nederland lijkt de kans dat er op korte termijn versoepelingen voor (delen van) de horeca komen voor medio januari uiterm ...

KHN Coronacrisis
Gelderse horecaondernemers kunnen voucher met waarde tot 5000 euro aanvragen

De provincie Gelderland stelt 1 miljoen euro beschikbaar aan ondernemers in de horeca-, toerisme- en vrije tijdsector die door de coronacrisis in zwaar weer zijn gekomen. Dit ‘steuntje in de rug’ kunnen ondernemers in deze hard getroffen sectoren inzetten voor adviesdiensten en ondersteu ...

Wet- en regelgeving
Viswinkel of horeca?! Het slotstuk!

Een jaar geleden schreven wij over de handhavingszaak die door de gemeente Amsterdam was gestart tegen The Seafood Shop, een luxe viswinkel in het hart van Amsterdam, waar ook diverse vissnacks en maaltijden worden verkocht. In dit artikel staan wij nogmaals stil bij het verloop van deze zaak en kij ...

Digitaal Ondernemen
Digitaal ondernemen in het café

De horeca is dicht. Dat betekent niet dat er niets gebeurt. Afhalen, bezorgen, pakketten samenstellen, online kookcursussen en bierproeverijn organiseren: De horeca staat verre van stil. Het digitale landschap geeft de horeca op dit moment de tools in handen om omzet te genereren. Nu fysiek conta ...

Economie Coronacrisis
Horecapersoneel slachtoffer van coronacrisis

Horeca- en cateringbedrijven ervaren pittige tijden. Tegen de stroom in proberen ze omzet te draaien en bezoekers aan te trekken. Dit blijkt uit onderzoek van Foodservice Community en GROUP7 onder bijna 600 horeca-, fastservice- (dit zijn broodjeszaken en frituren) en cateringprofessionals, dat tuss ...

Achtergronden
Zonder horeca blijven er maar weinig openbare toiletten over

Op 19 november was het Wereld Toiletdag. Een dag waarop de app HogeNood samen met de Maag Lever Darm Stichting in kaart brengt wat de meest toiletvriendelijke gemeenten van Nederland zijn. De jaarlijkse ranking laat drastische verschillen zien met en zonder horeca, want zoals jullie weten is de hore ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: