The Food Department haalt Amsterdamse horeca naar Magna Plaza

6 december 2018 | Thijs Jacobs

Jarenlang zaten de ramen dichtgeplakt. "Dat snap je toch niet?", gnuift Laurens van Rooijen. Al is het toekomstige The Food Department nog meer bouwplaats dan foodhal, het herwonnen uitzicht op de Nieuwe Kerk, de Nieuwezijds Voorburgwal en de Spuistraat is nu al onweerstaanbaar. Minstens zo onweerstaanbaar moeten de gerechten en drankjes zijn die vanaf begin 2019 geserveerd worden op de tweede verdieping van het Magna Plaza. Met zo’n 15+ foodstands, 3 bars en een coffee corner haalt The Food Department veelal Amsterdamse smaakmakers naar een vergeten warenhuis. 

Amsterdamse smaakmakers

Vergeten? Toch niet helemaal. Laurens: "Er lopen hier nog altijd 3 miljoen mensen per jaar langs. Van de Dam naar de Westerkerk. En de helft daarvan komt nog altijd naar binnen. Het Magna Plaza heeft zoveel meer potentie dan we haar nu toebedelen." Robert Bukvic, de CEO van coworking- (flexwerkkantoren) en coliving-initiatief Rent24, kon zich vinden in die gedachte. Hij gaf Amsterdammers Laurens van Rooijen en Edwin Spier de mogelijkheid iets met de potentie van het warenhuis te doen. Samen zijn ze verantwoordelijk voor de ontwikkeling van Amsterdams nieuwste foodhal. 

Edwin: "We willen onszelf onderscheiden met concepten die de smaken van onze hoofdstad bepalen. Een zorgvuldig gekozen selectie. Amsterdamse glorie en innovatieve foodconcepten. Als hoofdpostkantoor wist dit pand ooit mensen over de hele wereld met elkaar te verbinden. Dat proberen we hier anno 2018 opnieuw te doen. Met lekker eten en drinken."

1100m2 eten en drinken

Naast zo’n 15+ foodstands trekken er 3 bars in op de 1100m2 van het monumentale postkantoor: Een biergarten met hoge tafels en speciaal bieren, een cocktailbar met uitzicht over het Paleis en een immense centrale bar omringd door meters hoge ramen waar barhangers uitkijken over ‘t krioelende komen en gaan van de Spuistraat en Raadhuisstraat. Edwin: "Er ligt nu alleen een stapel gipsplaten en de ruimte is al prachtig. Deze unieke plek zat gewoon altijd verborgen in het Magna Plaza."

Het interieurontwerp balanceert de architectuur van het pand en diens nieuwe functie als foodhal, waarbij klassieke materialen op een moderne manier terugkeren. Zitplaatsen zijn vrij door de ruimte verspreid en door iedereen te gebruiken. Daarnaast hebben verschillende foodstands ook plekken aan de keuken. Edwin: "Dat is op feestjes immers ook altijd de beste plek om rond te hangen." De aparte coffee corner maakt van The Food Department een all day foodhal die zeven dagen per week van 10 uur ’s ochtends tot 10 uur ’s avonds geopend is. 

Aanmelden

In samenwerking met Colliers International zijn Edwin en Laurens al in gesprek met potentiële horecaondernemers. Aanmelden kan nog. The Food Department is niet het enige nieuwe initiatief in Magna Plaza. Ook de onderliggende retailafdelingen krijgen grotendeels een nieuwe invulling. Edwin: ‘Het Magna Plaza verdient dat.’

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Wet- en regelgeving Horeca & Recht
Blurring 2.0: goed geregeld?

Consumenten winkelen steeds vaker online en zijn minder vaak in winkelstraten te vinden. Tijdens een dagje uit is het winkelend publiek op zoek naar een 'totaalbeleving' en wordt de keuze voor een horecagelegenheid in toenemende mate bepaald door de sfeer, de beleving en het aanbod. Als hore...

Economie Wijn
2018 uitzonderlijk wijnjaar

Wijnmakers hadden niets te klagen in 2018, het was een prachtjaar. De wijnprijs zal hierdoor omlaag gaan in Spanje en Italië, zo lezen we op NU.nl. Maar geldt dit ook voor Nederlandse wijn? De zomer van 2018 was de warmste zomer sinds minimaal 1706, dit kwam goed uit voor wijnbouwers, temper...

Bier Personalia Brouwerijen
Peer Swinkels directievoorzitter Swinkels Family Brewers

Swinkels Family Brewers kondigt vandaag het vertrek aan van Jan-Renier Swinkels, die na ruim twaalf jaar het directievoorzitterschap overdraagt aan zijn neef, Peer Swinkels. Jan-Renier geeft de familiebrouwerij hiermee ruimte voor doorstroming en vernieuwing. Onder zijn leiding is invulling gegev...

Personeel Video
Horecazaak maakt soap om personeel te vinden

Goed personeel vinden is binnen de horeca een levensgroot probleem. Restaurant De Drie Koningen in Groede maakte daarom een heuse 'soap'. Het filmpje is op Facebook inmiddels goed bekeken en er is de nodige media-aandacht. Misschien ook voor jouw zaak een leuk idee? ...

Achtergronden Tech
E-mailmarketing: gouden marketinginstrument voor de horeca

Geslaagde e-mailmarketingcampagnes vragen om kennis over het samenstellen van goed verzorgde e-mails, het proces eromheen en de mogelijkheden. Hoe je als horecaprofessional hierin succesrijk kunt zijn, leer je in de training die HM Academy aanbiedt op 11 maart aanstaande (in Bunnik, centraal gelegen...

Economie Bier Brouwerijen
Alcoholvrije bier boost Heineken-verkopen

In 2018 heeft met name het eigen merk van bierbrouwer Heineken het goed gedaan. De groei van bijna 8 procent betekent volgens topman Jean-François van Boxmeer de beste prestatie van het merk Heineken in het afgelopen decennium. De inmiddels in 38 landen beschikbare 0.0-variant heeft hierbij f...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: