Terrasonderzoek: Oslo het duurst, Amsterdam goedkoop

15 oktober 2018 | Thijs Jacobs

Oslo is de duurste stad van Europa om een terras te pakken. De gemiddelde prijs voor een rondje drank op het terras in de Noorse hoofdstad is € 53,71. Dit is ruim drie keer zo duur als Budapest, waar je € 15,94 kwijt bent voor een rondje (2 espresso, 2 fris, 2 halve liters bier en 2 rosé). Voor dit onderzoek onderzocht van Spronsen & Partners horeca-advies diverse restaurants en cafés op de bekendste terrasplekken in de Europese hoofdsteden. Van Place du Tetre in Parijs en de Promenade van Nyhavn in Kopenhagen tot aan het Stare Miasto in Warschau en Old Town Square in Praag.  

Nederlands terrasonderzoek

Het Europese rondje terras komt als antwoord op Nederlandse terrasonderzoek, dat jaarlijks wordt uitgevoerd door het horeca-adviesbureau uit Leiden. Na een prachtige zomer en met het laatste mooie terrasweekend voor de boeg, is dit een mooi moment om eens te kijken hoe Nederland scoort in vergelijking met andere Europese hoofdsteden. Amsterdam spant in Nederland al jarenlang de kroon wat betreft de prijzen, in vergelijking met andere Europese steden scoort het ‘slechts’ een plek in de middenmoot (11).

Scandinavië aan de prijs 

De hoofdsteden van drie Scandinavische landen scoren een plek in de top vijf. Kopenhagen eindigt op plek twee terwijl Stockholm plek vier in beslag neemt. Parijs (3) en Londen (5) complementeren de top vijf. Wat betreft non-alcoholische dranken, cola en espresso, is Kopenhagen de duurste stad. Een glas cola kost daar gemiddeld € 5,13 terwijl je voor een espresso € 4,02 kwijt bent. Alcohol is het duurst in Oslo, hier betaal je € 9,72 voor een glas rosé en € 9,51 voor een halve liter bier.

Naar Oost-Europa voor goedkoop rondje

Goedkopere bestemmingen om op het terras te gaan zitten vind je in het oosten van Europa. Budapest is met € 15,94 de goedkoopste stad, gevolgd door Warschau, Bratislava, Ljubljana en Praag. Budapest is de goedkoopste plek om een glaasje fris (€ 1,56) en glas wijn (€ 2,34) te bestellen. Voor bier (€ 2,08) en een goedkope kopje espresso (€ 1,39) is Warschau een betere bestemming.

Terraskoopkracht

Net als bij het Nederlands Terrasonderzoek is ook gekeken naar het aantal rondjes dat inwoners in de desbetreffende stad wekelijks kunnen geven, de zogeheten ‘terraskoopkracht’. Dit wordt berekent door het gemiddeld besteedbaar inkomen in het land af te zetten tegen de terrasprijzen. Zagreb is de stad met de laagste ‘terraskoopkracht’ met gemiddeld 6 rondjes per week. Bern heeft de hoogste ‘terraskoopkracht’, daar kan men gemiddeld 29 rondjes per week bestellen. In eigen land kunnen er 17 rondjes per week besteld worden. Daarmee staat Amsterdam op de vierde plek en is hiermee dus een relatief goedkope terrasstad. Gemiddeld gemeten is de ‘terraskoopkracht’ over alle steden 13 rondjes per week.  

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Bier Duurzaamheid
Heineken wil 15 procent minder water verbruiken

Heineken ambieert om zijn watergebruik in waterarme regio's zoals spanje en Ethiopië met 15 procent omlaag te brengen, voor minder waterschaarse regio's streven zij naar tien procent. Niet alleen dat maar ze willen ook duurzamer handelen door middel van het hergebruik van afvalwater, he...

Columns
Column: daarom neem ik mijn kinderen niet mee naar zo'n café

In de maartuitgave van De CaféKrant schreef ik in mijn voorwoord over kinderen in het café. Ik bezocht café De Twee Spieghels in Leiden, waar kinderen pas welkom zijn als ze zelfstandig op een barkruk kunnen klimmen. Dat is niet ingegeven door kinderhaat of iets dergelijks, maar...

trends Bier
Gaan algoritmes het bierassortiment bepalen?

Een team van 160 wetenschappers is bezig met het ontwikkelen van een algoritme wat klanten kan adviseren wat zij moeten bestellen. Brouwerijketen AB InBev kreeg de inspiratie voor dit idee vanuit de streamingwebsite Netflix. Netflix beveelt kijkers nieuwe series en films aan door middel van het verz...

Bier Events
Bijna 450 bieren in 5e Dutch Beer Challenge

Op woensdag 20 maart 2019 is Rotterdam weer een dag de bierhoofdstad van Nederland. Dan wordt in Arminius congres- en debatcentrum voor de vierde keer de ‘Dutch Beer Challenge’ georganiseerd. Alle ruim 650 Nederlandse brouwerijen en brouwerijhuurders zijn benaderd en velen hebben &eacut...

Economie KHN
Oproep KHN voor Provinciale Staten-verkiezingen: voorkom overaanbod horeca

De afgelopen tien jaar nam het aantal horecazaken in Nederland explosief toe. Het aantal groeide met 13 procent naar ruim 43000 zaken. KHN is blij met deze ontwikkeling en ziet ook voor de toekomst nog ruimte voor extra horeca. Maar in steeds meer binnensteden ontstaat overaanbod van horeca, vooral ...

Tech Interview
''Bij De Beren hebben we nu al twaalf marketingmedewerkers nodig''

Marjolein Mens is communicatieadviseur bij restaurantketen De Beren. De restaurantketen heeft de social media campagnes uitstekend op orde en pakt de marketingactiviteiten professioneel aan. Hoe gaat dat in zijn werk bij zo’n succesvolle keten? Marjolein: “We hebben hier op kantoor een h...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: