Startende horecaondernemers onbekend met aftrekposten

10 oktober 2018 | Thijs Jacobs

Veel startende ondernemers zijn niet op de hoogte van de aftrekposten waarvan zij gebruik kunnen maken. Zo weet 1 op de 3 startende ondernemers niet welke autokosten zij zakelijk kunnen aftrekken. Ook heeft 4 op de 10 ondernemers niet gecheckt op welke aftrekposten zij recht hebben. Dit blijkt uit onderzoek in opdracht van de Belastingdienst onder startende ondernemers die zelf hun belastingaangifte doen. 

In de campagne die de Belastingdienst voert, is er speciale aandacht voor startende ondernemers in de horeca. Via de website belastingdienst.nl/starters biedt de Belastingdienst concrete tips en hulpmiddelen voor starters, zoals de OndernemersCheck en een overzicht van autokosten die ondernemers kunnen aftrekken.

Bonnetjes zoeken

Het blijkt dat 1 op de 3 ondernemers elk kwartaal weer alle bonnetjes en facturen bij elkaar moet zoeken om hun belastingaangifte te doen. Slechts de helft gebruikt een softwareprogramma voor hun administratie. De rest houdt de inkomsten en uitgaven handmatig bij. Voor starters is de administratie bijhouden niet in alle gevallen de eerste prioriteit. Een kwart zegt het invullen van de btw-aangifte moeilijk te vinden. “Het is daarom belangrijk dat je je als starter bij je eerste aangifte goed voorbereidt,” zegt Driek Kamps, landelijk directeur MKB bij de Belastingdienst.
“Hierdoor kun je vanaf het begin af aan de juiste aftrekposten gebruiken, kom je niet voor verrassingen te staan en ben je minder tijd kwijt aan de volgende aangiftes. Door te kiezen voor online administreren kan het nog makkelijker: je kunt bijvoorbeeld je tankbonnetjes direct inscannen en je hebt je administratie – via je smartphone – altijd bij de hand.” Specifiek voor startende ondernemers in de horeca kan een goed kassasysteem al uitkomst bieden voor de administratie. De Belastingdienst moet namelijk na kunnen gaan hoe de omzet tot stand is gekomen.

Ondersteuning voor startende ondernemers

Om de btw-aangifte makkelijker te maken, biedt de Belastingdienst speciaal voor startende ondernemers een aantal gerichte hulpmiddelen en tips. Op belastingdienst.nl/starters staan onder andere de OndernemersCheck, administratie- en aangiftetips, webinars en een rekenhulp, net als informatie over ondernemersregelingen voor starters waaronder de kleineondernemersregeling.

Ook zet de Belastingdienst speciale Startersvoorlichters in die startende ondernemers informeren over belastingzaken. Dit helpt de starters hun zaken goed en tijdig te regelen. Zo houden zij meer tijd over om zich vol passie te richten op de ontwikkeling van hun bedrijf. De Startersvoorlichters zijn op 3 november live te ontmoeten op de KvK Startersdagen in Groningen, Eindhoven en Utrecht.

Vijf tips voor startende ondernemers in de horeca:

Stel je kassasysteem juist in zodat de (detail)gegevens lang genoeg bewaard blijven en niet worden overschreven. Verder hoor je de administratie minimaal 7 jaar te bewaren.

In de horeca worden verschillende soorten dranken geschonken waaronder gemixte dranken met alcohol. Hiervoor gelden verschillende btw-tarieven btw-tarieven die je apart dient bij te houden in de administratie.

Check via de OndernemersCheck of je voor de inkomstenbelasting als ondernemer wordt gezien en krijg direct inzicht in welke aftrekposten voor jou gelden.

Gebruik een boekhoudprogramma om je boekhouding, de btw-aangifte en betaling makkelijk te kunnen doen. Ondernemers kunnen zich op de site van de Belastingdienst aanmelden voor een proef met een boekhoudprogramma in samenwerking met Keurmerk Zeker OnLine.

Ga na welke autokosten je zakelijk kunt aftrekken.

Ga voor meer tips, aanvullende informatie en hulpmiddelen naar belastingdienst.nl/starters

Over het onderzoek


De flitspeiling is van 19 september tot en met 1 oktober 2018 uitgevoerd door PanelWizard in opdracht van de Belastingdienst. Aan het onderzoek namen 1.227 ondernemers deel, van wie 322 de afgelopen drie jaar een bedrijf gestart zijn. De helft van de startende ondernemers doet zélf zijn btw-aangifte, zonder hulp van een professional

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

De oplossingen voor lastige medewerkers

Met regelmaat krijg ik een vraag van een werkgever wat hij kan doen met een medewerker als er iets niet meer lekker loopt in de arbeidsrelatie. Dat kan van alles zijn: de werknemer gaat zijn eigen gang, trekt zich weinig van werkafspraken of collega’s aan, maakt fouten, meldt zich te pas en te...

Bier Longread
Achtergrond: de kracht van de wisseltap

Voor veel gasten gaat er niets boven een vers getapt biertje. Hoewel pils nog altijd favoriet is, zijn seizoensbieren niet meer weg te denken. Maar waarom zou je daarin altijd het aanbod van de brouwerij volgen? Ook lokaal zijn er leuke biertjes te krijgen, waarmee je een onderscheidend aanbod neer ...

Awards Achtergronden
Directeur Horeca Stichting Nederland in de race voor succesvolste vrouwelijke ondernemer

Gabriëlla Café, directeur van Horeca Stichting Nederland (HSN), is doorgedrongen tot de finale van de Aithra-Award* 2018. Deze Award wordt toegekend aan een vrouwelijk rolmodel dat bekend staat voor succesvol ondernemerschap. Als oprichter van het grootste horeca opleidingsinstituut van...

Awards
Het best getapte bier in Nijmegen komt van Giulio Severijnen

De best getapte biertjes van regio Nijmegen zijn vanaf dit moment te vinden in Café Biessels. Barman Giulio Severijnen won afgelopen maandag 15 oktober de regionale tapwedstrijd van Nijmegen in het NEC-Goffertstadion. Van de 72 deelnemers wist Giulio Severijnen met een score van 171 punten...

Drinks Longread
Achtergrond: alcoholarm bier in opkomst, alcoholvrije wijn nog niet populair

Overdag een ijskoud glas bier of een goed glas wijn. Hoewel in Nederland die cultuur niet heerst, verandert de behoefte van de consument. De mogelijkheid om een glas wijn of een biertje bij de lunch te bestellen groeit. Alcoholvrije wijnen zijn (nog) niet populair in de horeca, maar bieren die weini...

Personeel Achtergronden
Onderzoek personeel & horeca: 'De horecaondernemer heeft geen plan'

‘’Het moet een familie zijn’’, ‘’ludieke wervingsfilmpjes helpen’’ en ‘’duidelijke communicatie is alles’’. Bovenstaande uitspraken komen van horecamanagers en -ondernemers. Kortom: elke ondernemer of manager die ik spreek heeft...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: