Softwarebedrijf 'berekent' recept nieuw biertje

19 oktober 2016 | Jorien Slager

Aan de hand van een aantal aan Groningen en de Groningers toegeschreven eigenschappen hebben medewerkers van het IBM Client Innovation Center in Groningen het recept voor het ultieme Groningse stadsbiertje 'berekend'. Dit meldt het Dagblad van het Noorden. IBM in Londen is dermate positief over het project dat het ook voor de Britse hoofdstad op dergelijke wijze een recept voor een eigen biertje wil laten bepalen. Het nieuwe biertje wordt in november op het toekomstfestival Let’s Gro onthuld.

Medewerkers van IBM Groningen voorzagen hun computersysteem Watson van een groot aantal teksten over Groningen, zowel over de historie als beleidsplannen voor de toekomst. Daaruit kwamen 42 karaktereigenschappen naar voren. Watson heeft op basis van honderdduizenden online bierrecensies voor elk van die karaktereigenschappen de 5 best passende bieren geselecteerd. Vervolgens zijn de ingrediënten van die bieren vergeleken, waardoor een recept ontstond.

In het nieuwe IBM-biertje gaan extra havervlokken (passend nij de karaktereigenschap zelfdiscipline), crystalmout (vertrouwen), karamelmout (resultaatgerichtheid), Simcoe hop (rebels), Chinook hop (interesse in kunst en cultuur) en Cascade hop (helpen van anderen). Het hieruit voortkomende bier werd door medewerkers van IBM gebrouwen in een thuisbrouwerij op het balkon van het Client Innovation Center in Groningen. Na een geslaagde proefversie werd het recept overgedragen aan stadsbrouwerij Martinus.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Columns
Alles heeft een einde en een worst wel twee

De avondschemering is ingevallen. De sfeer in het café is als een glas bockbier. Verwarmend en rijk, maar tegelijkertijd ook fris en monter. Er ligt niets zwaar op de maag. Hoewel dat makkelijk ook anders zou kunnen, maar dat past niet bij ons team. We zijn types van handen uit de mouwen, bli ...

Internationaal Coronacrisis
Ook België sluit de horeca

Ook in België moeten cafés en restaurants vanaf vandaag (maandag) vier weken de deuren sluiten. De Belgen gaan zelfs iets verder dan wij, want er gaat een avondklok gelden van middernacht tot 05.00 uur 's ochtends. In België is thuiswerken weer de standaard en worden ook de soci ...

Wet- en regelgeving Coronacrisis
Horecaondernemers vechten sluiting van de horeca aan bij de rechter

De door het kabinet opgelegde sluiting van de horeca wordt door de Haagse bodega De Posthoorn aangevochten middels een een kort geding aan tegen de Nederlandse staat. Dinsdag komt de zaak voor de rechter en inmiddels hebben zich veel horecazaken bij het intiatief aangesloten, zo verklaart horecaonde ...

KHN Coronacrisis
Robèr Willemsen (KHN) reageert op video die hij maakte in zijn café

Robèr Willemsen is niet alleen voorzitter van KHN, maar ook caféondernemer. Dat is in deze tijden soms lastig te verenigen. Willemsen deelde zelf een video vanuit zijn café (de Rotterdamse horecazaak Proeflokaal De Pui), waarin veel gezelligheid te zien is op de avond voor de ge ...

Branded Content Nice 'n Easy
''Brood dat je wilt ontdekken''

Met PUR PAIN brengt de Vlaamse Biobakkerij De Trog ambachtelijke, pure en 100% biologische broodproducten tot bij de Food professional. De bakkerij uit Ieper in België heeft zich weten uit te bouwen tot een ware trendsetter in de Belgische voedingssector. Eten verbindt mensen en culturen, broo ...

Bier
Reclamecode voor alcoholvrij en –arm bier ingevoerd

Vandaag is de Reclamecode voor Alcoholvrij en -Arm Bier (RvAAB) in werking getreden. In de code is o.a. vastgelegd dat reclame voor alcoholvrij en -arm bier niet gericht mag worden op jongeren onder de 18 jaar en dat reclame voor alcoholarm bier niet gericht mag worden op zwangere vrouwen en op acti ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: