Softwarebedrijf 'berekent' recept nieuw biertje

19 oktober 2016 | Jorien Slager

Aan de hand van een aantal aan Groningen en de Groningers toegeschreven eigenschappen hebben medewerkers van het IBM Client Innovation Center in Groningen het recept voor het ultieme Groningse stadsbiertje 'berekend'. Dit meldt het Dagblad van het Noorden. IBM in Londen is dermate positief over het project dat het ook voor de Britse hoofdstad op dergelijke wijze een recept voor een eigen biertje wil laten bepalen. Het nieuwe biertje wordt in november op het toekomstfestival Let’s Gro onthuld.

Medewerkers van IBM Groningen voorzagen hun computersysteem Watson van een groot aantal teksten over Groningen, zowel over de historie als beleidsplannen voor de toekomst. Daaruit kwamen 42 karaktereigenschappen naar voren. Watson heeft op basis van honderdduizenden online bierrecensies voor elk van die karaktereigenschappen de 5 best passende bieren geselecteerd. Vervolgens zijn de ingrediënten van die bieren vergeleken, waardoor een recept ontstond.

In het nieuwe IBM-biertje gaan extra havervlokken (passend nij de karaktereigenschap zelfdiscipline), crystalmout (vertrouwen), karamelmout (resultaatgerichtheid), Simcoe hop (rebels), Chinook hop (interesse in kunst en cultuur) en Cascade hop (helpen van anderen). Het hieruit voortkomende bier werd door medewerkers van IBM gebrouwen in een thuisbrouwerij op het balkon van het Client Innovation Center in Groningen. Na een geslaagde proefversie werd het recept overgedragen aan stadsbrouwerij Martinus.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Columns
Column: licht aan het einde van de tunnel…

Het lijkt het nieuwe mantra te zijn van Mark en Hugo, maar volgens mij hebben we nog heel veel bochten te nemen voordat we het licht aan het verre einde kunnen zien. Tot nu toe ga ik nog op de tast door het leven en duurt het heel lang voordat we ‘we zijn er bijna’ mogen zingen. De du ...

Achtergronden Gastronomie
Horecaondernemer Han Ji over de horecatrends in 2021

2020 was voor horecaondernemers een onstuimig jaar, om het zacht uit te drukken. De komst van het coronavirus zorgde ervoor dat de horeca meerdere malen de deuren moest sluiten, ondernemers inkomsten misliepen, en creativiteit en support van de (lokale) consument een must was om te overleven. Wat st ...

Drinks Corona
2020 was ook voor bierbrouwers een rampjaar

De bierverkoop is in Nederland in 2020 met 14% gedaald ten opzichte van 2019. In de horeca en evenementenbranche was de daling zelfs ruim 58%. Dit is uiteraard het gevolg van de COVID-19-maatregelen. Sinds het (opnieuw) sluiten van de horeca in oktober zien we dat de verkoop van bier daar met 89% is ...

Wet- en regelgeving Corona
NOW 3: helft toekenningen naar horeca en detailhandel

UWV heeft in totaal ruim 77.000 aanvragen toegekend voor de derde periode van de Tijdelijke Noodmaatregel Overbrugging Werkgelegenheid (NOW). Deze werkgevers hebben samen zo’n 1,3 miljoen mensen in dienst. Inmiddels heeft UWV 1,7 miljard euro aan voorschotten overgemaakt aan deze werkgevers. D ...

Wet- en regelgeving Corona
Horeca zeker tot 9 februari gesloten, hotels wel open

De horeca blijft nog zeker tot 9 februari gesloten, hotels mogen wel 'gewoon' open blijven. Dat maakte premier Mark Rutte zojuist bekend tijdens de persconferentie. Hotels mogen naast zakelijke gasten, ook recreatieve gasten ontvangen. Eerder meldde De Telegraaf dat hotels de dupe zouden ...

Columns Ondernemen
Column Monique van Gevelt: Bivakkeren in onze eigen bubbel

‘The Future is private’ was een uitspraak van de Facebook-eindbaas Mark Zuckerberg in 2019. Achteraf gezien een waarheid als een koe als je het mij vraagt. Want al bijna een jaar is ons privédomein ons enige leefgebied. En vooral in deze winterse lockdown verkeren wij enkel in hui ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: