Social media moet!

14 november 2014
Social media moet!

Virtuele cafés zijn in opmars. Naast hun ‘stenen’ versie, zijn veel Nederlandse cafés namelijk ook online aanwezig in de vorm van een
website of op social media als Facebook, Twitter en Instagram. Ik sprak met ons cafékrantpanel over het online ondernemerschap. De panelleden zijn Robbert Roggeband van café De Gekroonde Suikerbiet uit Zierikzee, Marcel Oosterling van café Oosterling uit Amsterdam, Mikel de Jong van café De Beyerd uit Breda en Arnoud Pijpker van bierencafé De Heks in Deventer.

*Website = online visitekaartje*
Alle ondernemers uit het panel zien de website als dé manier om zich online te presenteren. Robbert: “Ik ben in 2002 begonnen met ‘de Biet’ en ik heb vanaf 2004 een website. De site was in eerste instantie nog erg primitief; gasten konden toen op de site enkel de contactgegevens, de historie, de drankjes en foto’s terugvinden. Nu is de site uitgebreider, al ben ik nog in gesprek om de site nog stoerder neer te zetten. Ik zie de site als een platform: gasten kunnen vanaf de website makkelijk doorklikken naar onze Facebookpagina of ons Twitteraccount. Ook wil ik dat op de nieuwe site de agenda, promoties en activiteiten er meer uitspringen. Vanaf Hemelvaart zijn we gestart met het serveren van eten, dus dat moet ook meer nadruk krijgen op de site. Ik vind dat als je bedrijf verandert, je ook je site moet aanpassen.”

*Website heeft meerwaarde*
Ook Mikel heeft meer dan tien jaar een website. “We hopen met de site bestaande gasten te informeren en nieuwe gasten aan te trekken. Verder kunnen we via de website mensen bekend maken met de mogelijkheden. Ons e-mailadres staat op de site vermeld en via dat adres krijgen we veel aanvragen voor bijvoorbeeld bierarrangementen.” Café Oosterling is bewust pas een half jaar online. Marcel: “We hebben eerst de kat uit de boom gekeken en nagedacht over wat we wilden. Ik vind dat sfeer, niet teveel tekst en cruciale informatie de belangrijkste zaken op je website moeten zijn.” Ook Arnoud vindt dat een site absoluut meerwaarde heeft. “Gasten kunnen informatie vinden over het café, evenementen en in ons geval het bierassortiment. Zeker op de vaste evenementen die we elk jaar organiseren, wordt veel geklikt.” De sites van de caféhouders zijn ten slotte allemaal responsive. Dit wil zeggen dat de websites goed leesbaar zijn op smartphones of tablets.

Lees het volledige artikel in de laatste "editie":http://www.decafekrant.nl/blad/130/ van De Cafekrant.

~Christel Tuin~

Overig nieuws