Premiumisatie, toegankelijkheid en bewust consumeren: dé trends van 2019

11 december 2018 | David Bakker

Diageo, wereldleider op het vlak van gedistilleerde dranken met een buitengewone portfolio waaronder de whisky's van Johnnie Walker, ziet voor 2019 drie grote trends. De eerste, premiumization, waarbij de consument voor het nuttigen van betaalbare luxe kiest. Deze trend werd al enkele jaren geleden ingezet, maar wordt zeker ook in 2019 voortgezet. Bovendien consumeren we bewuster: een consument kiest niet enkel voor luxeproducten, maar ook voor gezondere alternatieven.

Premiumisatie

Olivier Percy, Senior Innovation Commercialization Manager Northern Europe bij Diageo, vertelt: “Deze wereldwijde trend zorgt ervoor dat consumenten meer en meer kiezen voor betaalbare luxeproducten. Dat zien we ook in de verkoop van onze zogenaamde Reserve Brands: de premiummerken zoals Johnnie Walker, Cîroc en Tanqueray doen het zeer goed.”

Daarbij worden deze luxemerken ook meer en meer thuis genuttigd samen met vrienden en familie. De omzet van sterkedranken bij cafés of restaurants is kleiner: de consument kiest ervoor om drinken en rijden niet te combineren. 

Toegankelijkheid

Diageo lanceerde vorig jaar de Gordon’s premium Pink Gin. “Pink gin is al een absolute hit in Spanje en werd ontwikkeld om nieuwe consumenten in de gin categorie te trekken. De frambozen geven de gin een fruitig en zacht karakter in vergelijking met hun kruidige varianten en dat spreekt nieuwe consumenten aan om gin te proeven”, licht Olivier toe.

Bewuste consumptie

Naast premiumization, is ook gezondheidsbewustzijn ontzettend belangrijk vandaag de dag. Mensen willen de controle hebben over wat ze eten en drinken. Ook Diageo komt tegemoet aan deze trend. Zo lanceerde het eerder dit jaar de Baileys Almande, een lactose- en glutenvrije veganistische variant van Baileys, gebaseerd op amandelmelk. De Baileys Almande heeft een lager alcoholpercentage dan normale Baileys; 13% in de plaats van 20%.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Video
Op reportage: Eetcafé De Poort

Net buiten het centrum van Utrecht staat het gezellige eetcafé De Poort. Iedereen die in Utrecht woont kent dit café en komen er ook regelmatig. De Poort zorgt voor een uniek huiskamergevoel waar je kan uitrusten, bijkletsen en lekker eten en drinken. "Onze naam komt doordat ...

Bier Brouwerijen
Vier brouwerijen sluiten zich aan bij Nederlandse Brouwers

Brouwerij Two Chefs Brewing, Kompaan Dutch Craft Beer Company, Brouwerij Noordt en Brouwerij Duvel Moortgat Nederland zijn per februari 2020 lid bij Nederlandse Brouwers. Hiermee telt de vereniging Nederlandse Brouwers voortaan veertien leden, die samen ruim 95 procent van de bierproductie in Nederl...

PUZO bar opent haar deuren in Amsterdam

PUZO maakt uitsluitend gebruik van duurzame producten van hoogstaande kwaliteit. Geen junkfood, maar fusion recepten bereid met natuurlijke ingrediënten. Zo puur mogelijk, zonder onnodige extra’s. Goed voor jou en de wereld om je heen. PUZO’s zijn driehoekige rijstpakketjes met daa...

Columns Bier
Column Richard Moerkerk: Vader Jacob ...

Het mooie aan bier is dat het verweven zit in veel van ons dagelijks leven. Bijvoorbeeld in (straat)namen, kinderliedjes of uitdrukkingen in de Nederlandse taal. Metten zijn ochtendgebeden van monniken. Het woord stamt af van het Latijnse matutinus, dat ‘ochtend’ betekend. De metten z...

Opening Rotterdam
Maritiem museum gooit het roer om met eigen horeca

Het Maritiem Museum Rotterdam opent een gloednieuw café op zaterdag 22 februari. Vanaf dat moment baat het museum zijn horeca zelf uit om de bezoekerservaring nog beter te maken, nadat eind vorig jaar ook de museumwinkel in eigen beheer is genomen. Het café draagt de naam ‘Het La...

Events Brouwerijen
Heineken terug als hoofdsponsor van SAIL

Heineken verbindt zich als hoofdsponsor aan de jubileumeditie van SAIL, van 12 tot en met 16 augustus voor de 10e keer in Amsterdam. De brouwer was in 1975 al betrokken bij de start van SAIL, toen vanwege het 700-jarig bestaan van Amsterdam. Als Nederlands icoon met de wortels in Amsterdam wil Heine...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: