Pop-up lunchcafé volledig gerund door vrouwen met vluchtelingenachtergrond

11 december 2019 | Thijs Jacobs

A Beautiful Mess opent op donderdag 12 december een pop-up lunchcafé in het 17-eeuwse Cromhouthuis aan de Herengracht in Amsterdam. Vrouwen tussen de 35 en 65 jaar met een vluchtelingenachtergrond gaan de nieuwe locatie volledig runnen. Ook het menu is door de vrouwen ontwikkeld en geïnspireerd op gerechten waar zij mee zijn opgegroeid, van Arabische high tea’s tot Fattet Hummus. Door het café te bezoeken steun je de vrouwen in het opdoen van werkervaring zodat zij zich verder kunnen ontplooien. De nieuwe locatie blijft tot in ieder geval tot juni 2020 open.

Bahija, werkzaam in het lunchcafé: ‘Ik woonde in Syrië en was verantwoordelijk voor het huishouden en financieel afhankelijk van mijn man. Toen ik naar Nederland kwam ging ik op zoek naar een baan. Dat was best lastig omdat ik geen werkervaring had. Je moet eerst de taal leren, de juiste diploma’s halen en de Nederlandse cultuur begrijpen. Dat ik dit nu samen met andere vrouwen kan doen die dit begrijpen, maakt het voor mij makkelijker en veel leuker.'

Versnellen van integratieproces

A Beautiful Mess is een initiatief van de Refugee Company. Deze stichting is opgericht in 2015 en stimuleert de economische en sociale zelfstandigheid van mensen met een vluchtelingenachtergrond, om op deze manier het integratieproces te versnellen. Het pop-up café is de derde horecagelegenheid die de stichting opent en wordt volledig gerund door vrouwen tussen de 35 en 65 jaar. De stichting heeft voor de nieuwe locatie specifiek voor deze groep gekozen omdat zij de afgelopen jaren merkten dat vrouwen in deze leeftijdscategorie moeilijker aan een baan komen. Via deze weg wil de stichting hen de mogelijkheid geven om zich verder te ontplooien.

Het menu

Het menu is door de vrouwen zelf ontwikkeld en is geïnspireerd op de gerechten waar zij mee zijn opgegroeid. De kaart staat vol traditioneel Midden-Oosterse, Afrikaanse, typisch Hollandse gerechten en een traditionele Arabische high tea. Ook worden er op verzoek traditionele koffieceremonies uit Ethiopië en Eritrea georganiseerd, waarbij het roosteren van rauwe koffiebonen centraal staat. De ruimte is ook beschikbaar voor het organiseren van evenementen.

De locaties van A Beautiful Mess

In 2016 opende restaurant A Beautiful Mess in de wasserette van de voormalige Bijlmerbajes, met als doel werkgelegenheid te creëren voor bewoners uit het naastgelegen azc. De locatie begon als kleine koffiebar en groeide uit tot een restaurant. Hier organiseert Refugee Company bijzondere ontmoetingen, events en netwerkbijeenkomsten om samenwerkingen met mensen met een vluchtelingenachtergrond te bevorderen. In het azc in Amsterdam-West opende de organisatie in 2018 de tweede locatie, een café. In de afgelopen vier jaar vonden al meer dan 165 medewerkers van A Beautiful Mess een betaalde baan. 

Café Cromhout en het Bijbels Museum

De pop-up is op uitnodiging van het Bijbels Museum. Het museum was op zoek naar een nieuwe invulling voor Café Cromhout, dat op 1 november zijn deuren sloot. 'Het Bijbels Museum hecht veel waarde aan inclusiviteit, verbinding en het uitwisselen van verhalen. Deze samenwerking met de Refugee Company past daarom heel goed en is een mooie invulling van de monumentale ruimte van Café Cromhout,' aldus Marjolein Marreveld van het Bijbels Museum.

Het Bijbels Museum is tot de zomer 2020 gevestigd in het Cromhouthuis in Amsterdam, samen met het Amsterdam Museum. Het museum organiseert tijdelijke tentoonstellingen rond Bijbelse verhalen en thema’s met in opdracht gemaakte kunst en/of bruiklenen. Jonge kunstenaars, ontwerpers en verhalenvertellers laten daarin zien welke betekenis de Bijbel voor hen heeft. 

De pop-up van A Beautiful Mess is gevestigd op de Herengracht 366 en zal in ieder geval voor zeven maanden op deze locatie openblijven. Het café is geopend van woensdag tot en met zondag van 10:00 uur tot 16:30 uur. 

Op de foto: Van links naar rechts: Parvin, Bahija en Jiena, drie vrouwen met een vluchtelingenachtergrond die de pop-up gaan runnen.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Opening Internationaal
Deus Ex Machina brengt uniek retail- en restaurantconcept naar Nederland

Deus Ex Machina is meer dan alleen een merk. Het brengt een lifestyle voor alle riders, bikers, creatieven, foodfanaten en artistiekelingen tot leven. Met hun recent geopende ‘tempel’ genaamd The Wat of Why aan de Amsterdamse Herengracht start ook in de lage landen de jacht naar plezier....

Bier Rotterdam
Stadshaven Brouwerij Rotterdam opent eind 2020

Stedelijke herontwikkeling in Merwe-Vierhavens (M4H Rotterdam) maakt de komst van Stadshaven Brouwerij Rotterdam met restaurant mogelijk. De brouwerij wordt gerealiseerd in een voormalige havenloods aan de Merwehaven. De horeca op locatie wordt geëxploiteerd door de Bierfabriek. Gemeente Rot...

Koffie & thee Achtergronden
Het Grote Koffiebar Onderzoek: zo drinkt Nederland koffie in een koffiebar

Specialty coffee is in de afgelopen jaren steeds populairder geworden in Nederland. Uit onderzoek van Koffietje.nl blijkt dat ongeveer de helft van de koffiedrinkers één of meerdere keren per week een koffiebar bezoekt. Per bezoek bestellen we gemiddeld 2 drankjes, met een sterke voor...

Bier
Horecaconcern IQ Creative stapt over op Bud

IQ Creative, een van de belangrijkste spelers in de Amsterdamse horeca, maakt vandaag bekend te kiezen voor Bierbrouwerij AB InBev. Het bedrijf van Bert van der Leden en ’s werelds grootste brouwer zijn al sinds de introductie van Bud in Nederland in gesprek. De samenwerking wordt vandaag door...

Ondernemen
Mis geen extra omzet: download de HorecaMarketingKalender

Hij is er weer! Je kunt de HorecaMarketingKalender 2020 nu gratis downloaden via deze link! De HorecaMarketingKalender is hét overzicht van feestdagen, vakanties en evenementen in Nederland en omgeving. Heb je je ooit weleens afgevraagd wat al die Duitsers ineens in je zaak deden? Dat kwam...

Interview
Maggie Blue: All-day (and night) concept in Alphen aan den Rijn [video]

Van lunch tot dj’s en livemuziek op de vrijdag- en zaterdagavonden: Maggie Blue in Alphen aan den Rijn heeft het allemaal. Sinds 24 juli 2017 zijn de deuren van Maggie Blue geopend. Sindsdien hebben ze erg veel gedaan om uniek te zijn, maar ook aanspreekbaar en inspirerend voor gasten. Mike, (...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: