Pop-up lunchcafé volledig gerund door vrouwen met vluchtelingenachtergrond

11 december 2019 | Thijs Jacobs
Pop-up lunchcafé volledig gerund door vrouwen met vluchtelingenachtergrond

A Beautiful Mess opent op donderdag 12 december een pop-up lunchcafé in het 17-eeuwse Cromhouthuis aan de Herengracht in Amsterdam. Vrouwen tussen de 35 en 65 jaar met een vluchtelingenachtergrond gaan de nieuwe locatie volledig runnen. Ook het menu is door de vrouwen ontwikkeld en geïnspireerd op gerechten waar zij mee zijn opgegroeid, van Arabische high tea’s tot Fattet Hummus. Door het café te bezoeken steun je de vrouwen in het opdoen van werkervaring zodat zij zich verder kunnen ontplooien. De nieuwe locatie blijft tot in ieder geval tot juni 2020 open.

Bahija, werkzaam in het lunchcafé: ‘Ik woonde in Syrië en was verantwoordelijk voor het huishouden en financieel afhankelijk van mijn man. Toen ik naar Nederland kwam ging ik op zoek naar een baan. Dat was best lastig omdat ik geen werkervaring had. Je moet eerst de taal leren, de juiste diploma’s halen en de Nederlandse cultuur begrijpen. Dat ik dit nu samen met andere vrouwen kan doen die dit begrijpen, maakt het voor mij makkelijker en veel leuker.'

Versnellen van integratieproces

A Beautiful Mess is een initiatief van de Refugee Company. Deze stichting is opgericht in 2015 en stimuleert de economische en sociale zelfstandigheid van mensen met een vluchtelingenachtergrond, om op deze manier het integratieproces te versnellen. Het pop-up café is de derde horecagelegenheid die de stichting opent en wordt volledig gerund door vrouwen tussen de 35 en 65 jaar. De stichting heeft voor de nieuwe locatie specifiek voor deze groep gekozen omdat zij de afgelopen jaren merkten dat vrouwen in deze leeftijdscategorie moeilijker aan een baan komen. Via deze weg wil de stichting hen de mogelijkheid geven om zich verder te ontplooien.

Het menu

Het menu is door de vrouwen zelf ontwikkeld en is geïnspireerd op de gerechten waar zij mee zijn opgegroeid. De kaart staat vol traditioneel Midden-Oosterse, Afrikaanse, typisch Hollandse gerechten en een traditionele Arabische high tea. Ook worden er op verzoek traditionele koffieceremonies uit Ethiopië en Eritrea georganiseerd, waarbij het roosteren van rauwe koffiebonen centraal staat. De ruimte is ook beschikbaar voor het organiseren van evenementen.

De locaties van A Beautiful Mess

In 2016 opende restaurant A Beautiful Mess in de wasserette van de voormalige Bijlmerbajes, met als doel werkgelegenheid te creëren voor bewoners uit het naastgelegen azc. De locatie begon als kleine koffiebar en groeide uit tot een restaurant. Hier organiseert Refugee Company bijzondere ontmoetingen, events en netwerkbijeenkomsten om samenwerkingen met mensen met een vluchtelingenachtergrond te bevorderen. In het azc in Amsterdam-West opende de organisatie in 2018 de tweede locatie, een café. In de afgelopen vier jaar vonden al meer dan 165 medewerkers van A Beautiful Mess een betaalde baan. 

Café Cromhout en het Bijbels Museum

De pop-up is op uitnodiging van het Bijbels Museum. Het museum was op zoek naar een nieuwe invulling voor Café Cromhout, dat op 1 november zijn deuren sloot. 'Het Bijbels Museum hecht veel waarde aan inclusiviteit, verbinding en het uitwisselen van verhalen. Deze samenwerking met de Refugee Company past daarom heel goed en is een mooie invulling van de monumentale ruimte van Café Cromhout,' aldus Marjolein Marreveld van het Bijbels Museum.

Het Bijbels Museum is tot de zomer 2020 gevestigd in het Cromhouthuis in Amsterdam, samen met het Amsterdam Museum. Het museum organiseert tijdelijke tentoonstellingen rond Bijbelse verhalen en thema’s met in opdracht gemaakte kunst en/of bruiklenen. Jonge kunstenaars, ontwerpers en verhalenvertellers laten daarin zien welke betekenis de Bijbel voor hen heeft. 

De pop-up van A Beautiful Mess is gevestigd op de Herengracht 366 en zal in ieder geval voor zeven maanden op deze locatie openblijven. Het café is geopend van woensdag tot en met zondag van 10:00 uur tot 16:30 uur. 

Op de foto: Van links naar rechts: Parvin, Bahija en Jiena, drie vrouwen met een vluchtelingenachtergrond die de pop-up gaan runnen.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Financieel Ondernemen Digitaal Ondernemen
7 redenen waarom uw administratie digitaal moet

Digitaliseren is de afgelopen jaren een enorme trend. Alles moet tegenwoordig online en in de cloud. Daarnaast streven veel bedrijven naar een clean desk of een paperless office. Maar wat is er eigenlijk mis met een papieren administratie? Veel ondernemers werken nog met mappen. Inkomende facture ...

Economie KHN
Fors deel van de horeca staat op omvallen

Volgens de berichtgeving van de afgelopen dagen – waaronder het laatste OMT advies – en gesprekken die Koninklijke Horeca Nederland (KHN) voert met de overheid en MKB-Nederland lijkt de kans dat er op korte termijn versoepelingen voor (delen van) de horeca komen voor medio januari uiterm ...

KHN Corona
Gelderse horecaondernemers kunnen voucher met waarde tot 5000 euro aanvragen

De provincie Gelderland stelt 1 miljoen euro beschikbaar aan ondernemers in de horeca-, toerisme- en vrije tijdsector die door de coronacrisis in zwaar weer zijn gekomen. Dit ‘steuntje in de rug’ kunnen ondernemers in deze hard getroffen sectoren inzetten voor adviesdiensten en ondersteu ...

Wet- en regelgeving
Viswinkel of horeca?! Het slotstuk!

Een jaar geleden schreven wij over de handhavingszaak die door de gemeente Amsterdam was gestart tegen The Seafood Shop, een luxe viswinkel in het hart van Amsterdam, waar ook diverse vissnacks en maaltijden worden verkocht. In dit artikel staan wij nogmaals stil bij het verloop van deze zaak en kij ...

Digitaal Ondernemen
Digitaal ondernemen in het café

De horeca is dicht. Dat betekent niet dat er niets gebeurt. Afhalen, bezorgen, pakketten samenstellen, online kookcursussen en bierproeverijn organiseren: De horeca staat verre van stil. Het digitale landschap geeft de horeca op dit moment de tools in handen om omzet te genereren. Nu fysiek conta ...

Economie Corona
Horecapersoneel slachtoffer van coronacrisis

Horeca- en cateringbedrijven ervaren pittige tijden. Tegen de stroom in proberen ze omzet te draaien en bezoekers aan te trekken. Dit blijkt uit onderzoek van Foodservice Community en GROUP7 onder bijna 600 horeca-, fastservice- (dit zijn broodjeszaken en frituren) en cateringprofessionals, dat tuss ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: