Horecaondernemers doen aangifte inkomstenbelasting

28 februari 2019 | Yonne van Geene

Vanaf vrijdag 1 maart kunnen ongeveer 1,3 miljoen ondernemers, waaronder zeer veel ZZP’ers, hun aangifte inkomstenbelasting over 2018 doen. Zo ook ondernemers werkzaam in de horeca. Ongeveer een derde van hen dient de aangifte zelf in. Het merendeel (92,2 procent) doet dit met het vertrouwen dat zij de aangifte correct hebben ingevuld. Dit blijkt uit een recente peiling in opdracht van de Belastingdienst onder zelfaangevers. Hoewel iets minder dan de helft van deze ondernemers aangeeft weleens uitstel aangevraagd te hebben, neemt 72,2 procent zich voor de belastingaangifte dit jaar voor 1 april in te dienen. Wie dit doet, ontvangt voor 1 juli bericht van de Belastingdienst.

Om de aangifte inkomstenbelasting voor iedereen zo makkelijk mogelijk te maken, heeft de Belastingdienst al privégegevens ingevuld. Als ondernemer moet je het zakelijke deel van de aangifte echter zelf invullen. Hierbij horen ook de ondernemersaftrek en de aftrek van zakelijke kosten. 86 procent van de ondernemers heeft weleens aftrekposten of aftrekbare kosten opgevoerd. Daarvan zijn de onderstaande het vaakst genoemd.

Top 5 aftrekposten en aftrekbare kosten

1.   Zelfstandigenaftrek (64,5%)

2.   Kantoorkosten of werkplaatskosten zoals huur, onderhoud en inrichting (50,6%)

3.   Startersaftrek (46%)

4.   Autokosten (44,4%)

5.   Reiskosten zoals openbaar vervoer en fiets (38,3%)

Voor veel van deze aftrekposten geldt dat je ondernemer moet zijn voor de inkomstenbelasting. Bijna de helft van de ondernemers (45,2 procent) geeft aan de OndernemersCheck weleens te hebben gebruikt om dit te checken. Opvallend is dat 12 procent van de ZZP’ers zegt nog nooit aftrekposten of aftrekbare kosten te hebben opgevoerd. Onder ondernemers met personeel is dit slechts 3 procent. Vul je je aangifte als ondernemer goed in dan berekent de aangifte zelf of je recht heb op aftrekposten.

Zelf doen of uitbesteden?

Het indienen van de belastingaangifte vergt een goede voorbereiding en nauwkeurigheid. De meeste ondernemers die hun aangifte zelf doen, weten exact welke gegevens zij nodig hebben (71,7 procent). Bijna 8 op de 10 ondernemers (78,8 procent) zoeken deze bij elkaar voor zij aan de aangifte beginnen. Ondernemers vinden belastingaangifte doen overigens niet vervelend. Slechts 15,3 procent geeft aan het echt niet leuk te vinden. Bijna de helft van de ondernemers heeft nog nooit overwogen om de belastingaangifte uit te besteden (48,2 procent). Bij ondernemers die hier weleens over nadachten zijn de belangrijkste redenen hiervoor: onzekerheid over de aftrekposten waarop zij recht hebben (21,5 procent) en onzekerheid over welke zakelijke kosten zij mogen aftrekken (20,8 procent).

Om ondernemers uit de horeca te helpen bij het doen van aangifte heeft de Belastingdienst de aangiftechecklist ontwikkeld. De zes checks helpen bij een soepele, goede en volledige aangifte.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Columns
Column: daarom neem ik mijn kinderen niet mee naar zo'n café

In de maartuitgave van De CaféKrant schreef ik in mijn voorwoord over kinderen in het café. Ik bezocht café De Twee Spieghels in Leiden, waar kinderen pas welkom zijn als ze zelfstandig op een barkruk kunnen klimmen. Dat is niet ingegeven door kinderhaat of iets dergelijks, maar...

trends Bier
Gaan algoritmes het bierassortiment bepalen?

Een team van 160 wetenschappers is bezig met het ontwikkelen van een algoritme wat klanten kan adviseren wat zij moeten bestellen. Brouwerijketen AB InBev kreeg de inspiratie voor dit idee vanuit de streamingwebsite Netflix. Netflix beveelt kijkers nieuwe series en films aan door middel van het verz...

Bier Events
Bijna 450 bieren in 5e Dutch Beer Challenge

Op woensdag 20 maart 2019 is Rotterdam weer een dag de bierhoofdstad van Nederland. Dan wordt in Arminius congres- en debatcentrum voor de vierde keer de ‘Dutch Beer Challenge’ georganiseerd. Alle ruim 650 Nederlandse brouwerijen en brouwerijhuurders zijn benaderd en velen hebben &eacut...

Economie KHN
Oproep KHN voor Provinciale Staten-verkiezingen: voorkom overaanbod horeca

De afgelopen tien jaar nam het aantal horecazaken in Nederland explosief toe. Het aantal groeide met 13 procent naar ruim 43000 zaken. KHN is blij met deze ontwikkeling en ziet ook voor de toekomst nog ruimte voor extra horeca. Maar in steeds meer binnensteden ontstaat overaanbod van horeca, vooral ...

Tech Interview
''Bij De Beren hebben we nu al twaalf marketingmedewerkers nodig''

Marjolein Mens is communicatieadviseur bij restaurantketen De Beren. De restaurantketen heeft de social media campagnes uitstekend op orde en pakt de marketingactiviteiten professioneel aan. Hoe gaat dat in zijn werk bij zo’n succesvolle keten? Marjolein: “We hebben hier op kantoor een h...

Opening
De Horeca Academie opent een nieuwe vestiging in Houten

De Horeca Academie en het landelijk opererende SVO zijn al jaren partners in het verzorgen van horeca opleidingen en gaan nu een nieuwe vestiging openen in Houten. De Horeca Academie gaat per september 2019 van start met de aanbieding van de volgende opleidingen: kok, Zelfstandig werkend kok, Horeca...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: