Horecaondernemers doen aangifte inkomstenbelasting

28 februari 2019 | Yonne van Geene

Vanaf vrijdag 1 maart kunnen ongeveer 1,3 miljoen ondernemers, waaronder zeer veel ZZP’ers, hun aangifte inkomstenbelasting over 2018 doen. Zo ook ondernemers werkzaam in de horeca. Ongeveer een derde van hen dient de aangifte zelf in. Het merendeel (92,2 procent) doet dit met het vertrouwen dat zij de aangifte correct hebben ingevuld. Dit blijkt uit een recente peiling in opdracht van de Belastingdienst onder zelfaangevers. Hoewel iets minder dan de helft van deze ondernemers aangeeft weleens uitstel aangevraagd te hebben, neemt 72,2 procent zich voor de belastingaangifte dit jaar voor 1 april in te dienen. Wie dit doet, ontvangt voor 1 juli bericht van de Belastingdienst.

Om de aangifte inkomstenbelasting voor iedereen zo makkelijk mogelijk te maken, heeft de Belastingdienst al privégegevens ingevuld. Als ondernemer moet je het zakelijke deel van de aangifte echter zelf invullen. Hierbij horen ook de ondernemersaftrek en de aftrek van zakelijke kosten. 86 procent van de ondernemers heeft weleens aftrekposten of aftrekbare kosten opgevoerd. Daarvan zijn de onderstaande het vaakst genoemd.

Top 5 aftrekposten en aftrekbare kosten

1.   Zelfstandigenaftrek (64,5%)

2.   Kantoorkosten of werkplaatskosten zoals huur, onderhoud en inrichting (50,6%)

3.   Startersaftrek (46%)

4.   Autokosten (44,4%)

5.   Reiskosten zoals openbaar vervoer en fiets (38,3%)

Voor veel van deze aftrekposten geldt dat je ondernemer moet zijn voor de inkomstenbelasting. Bijna de helft van de ondernemers (45,2 procent) geeft aan de OndernemersCheck weleens te hebben gebruikt om dit te checken. Opvallend is dat 12 procent van de ZZP’ers zegt nog nooit aftrekposten of aftrekbare kosten te hebben opgevoerd. Onder ondernemers met personeel is dit slechts 3 procent. Vul je je aangifte als ondernemer goed in dan berekent de aangifte zelf of je recht heb op aftrekposten.

Zelf doen of uitbesteden?

Het indienen van de belastingaangifte vergt een goede voorbereiding en nauwkeurigheid. De meeste ondernemers die hun aangifte zelf doen, weten exact welke gegevens zij nodig hebben (71,7 procent). Bijna 8 op de 10 ondernemers (78,8 procent) zoeken deze bij elkaar voor zij aan de aangifte beginnen. Ondernemers vinden belastingaangifte doen overigens niet vervelend. Slechts 15,3 procent geeft aan het echt niet leuk te vinden. Bijna de helft van de ondernemers heeft nog nooit overwogen om de belastingaangifte uit te besteden (48,2 procent). Bij ondernemers die hier weleens over nadachten zijn de belangrijkste redenen hiervoor: onzekerheid over de aftrekposten waarop zij recht hebben (21,5 procent) en onzekerheid over welke zakelijke kosten zij mogen aftrekken (20,8 procent).

Om ondernemers uit de horeca te helpen bij het doen van aangifte heeft de Belastingdienst de aangiftechecklist ontwikkeld. De zes checks helpen bij een soepele, goede en volledige aangifte.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Bier Events
Week van het Nederlandse Bier van start met bierproeffestival

6500 bezoekers hebben afgelopen weekend de achtste editie van het Nederlands Bierproeffestival bezocht, dat van 16 tot en met 18 mei plaatsvond in de Grote Kerk in Den Haag. Het Nederlands Bierproeffestival is jaarlijks hét startsein van de Week van het Nederlandse Bier en stond dit jaar nog ...

Bier Events
Achtste editie Week van het Nederlandse Bier laat groei en diversiteit biersector zien

De biersector groeit en bloeit en consumenten kunnen dat ervaren tijdens de 8e editie van de Week van het Nederlandse Bier. In de Grote Kerk in Den Haag is vandaag met het Nederlands Bierproeffestival deze 8e editie van start gegaan. Onder toeziend oog van de kersverse voorzitter van de Week van ...

Achtergronden Sluiting
Bekend muziekcafé in Zwolle verkocht vanwege klagende buurman

Café The Livingroom is in Zwolle een begrip onder liefhebbers van livemuziek. Het tijdperk van dit mooie café is echter abrupt tot een einde gekomen, aangezien een buurman keer op keer klaagde over het geluidsniveau en de eigenaren daardoor hebben moeten besluiten om de muziekactivitei...

Opening
Rooftopbar en kunstdoolhof Doloris opent in Tilburg

Op vrijdag 17 mei opent Doloris na vier jaar ontwikkelen eindelijk haar deuren in Tilburg. Het voormalige postkantoor is omgebouwd tot één van de meest ambitieuze nieuwe hotspots van de stad: een immense rooftopbar met een bijpassend surrealistisch kunstdoolhof genaamd Doloris’ M...

Bier Brouwerijen
Nederlands eerste witbier Witte Raaf komt terug

Aanstaande donderdag 16 mei gaat de week van het Nederlandse bier van start. Ter gelegenheid daarvan brengen bierbrouwers Hertog Jan en Bronckhorster Brewing Company het eerste witbier van eigen bodem weer terug op de markt. Witte Raaf was van 1982 tot halverwege de jaren negentig een populair witbi...

Columns Starten in de horeca
De ideale locatie voor jouw nieuwe horecazaak

Waar sta je over 1 jaar, 3 jaar of 10 jaar met jouw horecabedrijf? En wat heb jij voor ogen met jouw toekomst? Iedereen droomt, wenst of verlangt wel naar iets. Ook op zakelijk gebied. Ambities die je graag werkelijkheid ziet worden. Het bepalen van de toekomst en koers daarnaartoe gaat de ene on...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: