Nieuwe meestertitel in de horeca?

7 oktober 2015 |
Nieuwe meestertitel in de horeca?<

Stichting Vakbekwaamheid Horeca (SVH) en Koninklijke Horeca Nederland (KHN) zijn gezamenlijk een onderzoek gestart naar de
haalbaarheid én wenselijkheid van een nieuwe meestertitel in de horeca: SVH Meester Horecaondernemer. Naast de vijf ambachtelijke meestertitels die de branche al jaren kent (SVH Meesterkok, SVH Meestergastheer, SVH Wijnmeester, SVH Meesterschenker en SVH Meesterijsbereider) willen KHN en SVH onderzoeken of er vraag is naar een nieuwe titel. De vraag naar deze mogelijk nieuwe titel is vanuit verschillende hoeken van de branche geuit. In deze nieuwe meestertitel moet de hoogste graad van vakbekwaamheid op het gebied van ondernemersvaardigheden in de horeca geborgd zijn.

Beroepstrots
Projectleider van SVH Ricardo Eshuis: “Een meestertitel begint bij beroepstrots in een branche. Vanuit verschillende kanten uit de branche is gebleken dat veel ondernemers trots zijn op hun vak en behoefte hebben aan boegbeelden. Enerzijds om jongeren te inspireren om te kiezen voor het vak van ondernemer. Anderzijds om duidelijk te maken dat ondernemerschap een echt vak is. Duurzaam succes ontstaat niet door toevalligheden, maar door excellent ondernemerschap. De branche is dan ook leidend bij het invullen van de standaarden waaraan een eventuele titel Meester Horecaondernemer moet voldoen.”

Fabienne Bont van KHN: “KHN staat voor een professionele bedrijfstak. Ondernemers met een meestertitel zouden een voorbeeldrol kunnen vervullen naar hun collega’s. Zij stimuleren hun vakgenoten zich eveneens verder te ontwikkelen en dragen hiermee bij aan een professionele, toekomstbestendige bedrijfstak.”

Ondernemer-eigenaren
De titel zal zich richten op ondernemer-eigenaren van alle soorten horecaondernemingen. Dat zijn bij uitstek die ondernemers die in hun eigen omgeving het verschil kunnen maken en gezichtsbepalend zijn voor de sociale omgeving waarbinnen zij opereren. De titel is dus niet gericht op franchisenemers in grote(re) ketens.

Essentiële kwaliteiten Meester Horecaondernemer
Belangrijkste uitdaging zit in het borgen van de softe, moeilijk meetbare maar essentiële kwaliteiten die een meesterondernemer moet hebben. Een deel van het onderzoek dat SVH en KHN doen, is erop gericht om deze normatieve standaarden te benoemen. Het onderzoek zal eind november 2015 zijn afgerond. Pas na een gebleken haalbaarheid én wenselijkheid zal een vervolgtraject onder leiding van SVH in gang worden gezet om daadwerkelijk de nieuwe meestertitel in te vullen.

Er worden drie expertsessies georganiseerd om de wensen van de horecabranche in kaart te brengen. Belangrijke input komt van de winnaars van de KHN-prijs ‘Meest Markante Horecaondernemer’. Deze prijs beloont innovatief en inspirerend vakmanschap. De wedstrijd is een uitverkiezing, maar kent nog geen normatieve standaard voor excellent horeca-ondernemerschap. Andere input komt van ondernemers die recentelijk opvallende en aansprekende resultaten hebben bereikt in hun ondernemerschap.

Stuurgroep
Er is een stuurgroep ingesteld die het onderzoek begeleidt. De stuurgroep kent vijf leden: Fabienne Bont (KHN), Michiel van den Berg van Hotel Vesper Noordwijk, uitgeroepen tot Meest Markante Horecaondernemer, Ton Lenting (SVH Meesterschenker en horeca-adviseur Lenting en Partners) en Ricardo Eshuis (directeur van SVH), die fungeert als projectleider en voorzitter van de stuurgroep.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Video
Op reportage: Eetcafé De Poort

Net buiten het centrum van Utrecht staat het gezellige eetcafé De Poort. Iedereen die in Utrecht woont kent dit café en komen er ook regelmatig. De Poort zorgt voor een uniek huiskamergevoel waar je kan uitrusten, bijkletsen en lekker eten en drinken. "Onze naam komt doordat ...

Bier Brouwerijen
Vier brouwerijen sluiten zich aan bij Nederlandse Brouwers

Brouwerij Two Chefs Brewing, Kompaan Dutch Craft Beer Company, Brouwerij Noordt en Brouwerij Duvel Moortgat Nederland zijn per februari 2020 lid bij Nederlandse Brouwers. Hiermee telt de vereniging Nederlandse Brouwers voortaan veertien leden, die samen ruim 95 procent van de bierproductie in Nederl...

PUZO bar opent haar deuren in Amsterdam

PUZO maakt uitsluitend gebruik van duurzame producten van hoogstaande kwaliteit. Geen junkfood, maar fusion recepten bereid met natuurlijke ingrediënten. Zo puur mogelijk, zonder onnodige extra’s. Goed voor jou en de wereld om je heen. PUZO’s zijn driehoekige rijstpakketjes met daa...

Columns Bier
Column Richard Moerkerk: Vader Jacob ...

Het mooie aan bier is dat het verweven zit in veel van ons dagelijks leven. Bijvoorbeeld in (straat)namen, kinderliedjes of uitdrukkingen in de Nederlandse taal. Metten zijn ochtendgebeden van monniken. Het woord stamt af van het Latijnse matutinus, dat ‘ochtend’ betekend. De metten z...

Opening Rotterdam
Maritiem museum gooit het roer om met eigen horeca

Het Maritiem Museum Rotterdam opent een gloednieuw café op zaterdag 22 februari. Vanaf dat moment baat het museum zijn horeca zelf uit om de bezoekerservaring nog beter te maken, nadat eind vorig jaar ook de museumwinkel in eigen beheer is genomen. Het café draagt de naam ‘Het La...

Events Brouwerijen
Heineken terug als hoofdsponsor van SAIL

Heineken verbindt zich als hoofdsponsor aan de jubileumeditie van SAIL, van 12 tot en met 16 augustus voor de 10e keer in Amsterdam. De brouwer was in 1975 al betrokken bij de start van SAIL, toen vanwege het 700-jarig bestaan van Amsterdam. Als Nederlands icoon met de wortels in Amsterdam wil Heine...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: