Nationaal Bieronderzoek: Nederlandse bierdrinker steeds veelzijdiger

19 juli 2016 | Linda Groothuijse

De Nederlandse bierdrinker wordt steeds veelzijdiger in zijn bierkeuze. Ruim 40 procent van de bierdrinkers geeft aan tegenwoordig vaker voor andere bieren te kiezen ten opzichte van twee jaar geleden. En een op de drie kiest door het huidige bieraanbod zelfs vaker voor bier dan voor een andere drank. Een grote meerderheid ervaart dat het bieraanbod gevarieerder is dan twee jaar geleden. Dit blijkt uit het Nationaal Bieronderzoek onder 1.000 bierdrinkende Nederlanders van Nederlandse Brouwers.

Afwisseling in het gerstenat
Bierdrinkend Nederland kiest steeds vaker voor afwisseling in het gerstenat, zo laat het  onderzoek zien. De bierdrinker constateert een verandering in het bierlandschap. Een ruime meerderheid (78%) vindt namelijk dat er nu meer variëteit is in het bieraanbod dan twee jaar geleden. En meer dan vier op de tien kiest frequenter voor een ander soort bier dan twee jaar geleden. Opvallend is dat vrouwen dit veel vaker doen dan mannen (51% versus 37%).

Keuze is ook belangrijk in de horeca. Bijna de helft van de bierdrinkers vindt het belangrijk dat een horecagelegenheid meerdere soorten bier op de drankkaart heeft staan. Het aanbod is breder geworden met pils als meest gedronken bier (80%) gevolgd door opkomende bieren als met name speciaalbier (30%), maar ook de biermixen, zoals radler (28%) en alcoholvrij/-arm bier (24%).    

Voorkeur speciaalbier groeit
Speciaalbier blijkt het populairst onder de biervariaties. Vier op de vijf bierdrinkers opent wel eens een speciaalbier. Daarbij kiest men het liefst voor witbier (36%) op de voet gevolgd door herfstbockbier (29%), tripel (29%), abdijbier of dubbel (beiden 28%). De belangrijkste reden om speciaalbier te bestellen is voor 67% procent van de bierdrinkers de smaak, maar ook de afwisseling (36%), omdat het bij het moment past (31%) en het seizoen (28%) spelen een rol.

Avontuurlijker in bierkeuze
“We zien dat door het bredere aanbod aan biersoorten, -smaken en –merken de consument vaker kiest voor een glas bier dan voor andere dranken. En binnen de biercategorie stemt de bierdrinker vaker een bier af dat past bij het moment, waarbij Nederlandse en regionale bieren populair zijn”, aldus Cees-Jan Adema van de Nederlandse Brouwers. “Juist door het groeiende bierschap worden we steeds avontuurlijker als het op het kiezen van bier aankomt”.

Biermixen en alcoholvrij in de smaak
Niet alleen de speciaalbieren doen het goed. Ruim de helft van de bierdrinkers (55%) drinkt wel eens een biermix, omdat men het lekker vindt (62%) en omdat het de dorst lest (37%). De helft van de Nederlandse bierdrinkers neemt wel eens een alcoholvrij bier, vooral als men nog moet rijden. Een derde kiest bewust voor alcoholvrijbier omdat men het lekker vindt.

Nationale trots
Hoewel de Nederlandse bierdrinker graag varieert in zijn bierkeuze, blijken zij honkvast te zijn als het op de herkomst van het bier aankomt. Het merendeel van de bierdrinkers drinkt namelijk het liefst bier van Nederlandse makelij (42%), en op enige afstand volgen Belgische (26%) en Duitse bieren (8%). Toch kiest een kwart regelmatig voor bier dat zij nog niet kennen. Vrouwen zijn dit vaker gaan doen en zijn in dit opzicht dus avontuurlijker geworden.

Onze bierkennis 
Nederlands bier krijgt dus de voorkeur boven bijvoorbeeld Belgische en Duitse bieren, maar hoeveel weten bierdrinkers van dit belangrijke Nederlandse exportmiddel? Er is ruimte voor verbetering. Zo kan ruim 40 procent van de respondenten de basisingrediënten van bier niet correct benoemen en ook schatten zij het aantal bierbrouwerijen in Nederland op een gemiddelde van 97 stuks. In werkelijkheid zijn het er 422.

 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Awards Café
Dit zijn de finalisten in de verkiezing 'Leukste voetbalkroeg van Nederland'

De provinciewinnaars van de ‘Leukste Voetbalkroeg van Nederland’-verkiezing zijn bekend. De drie provinciewinnaars met de meeste stemmen maken nog kans op de landelijke titel. Er is sinds oktober ruim 13.000 keer gestemd op horeca met een officiële licentie van FOX Sports Zakelijk. ...

Wet- en regelgeving Horeca & Recht
Viswinkel of horeca, wie begrijpt het nog?

Een harinkje aan de staart of een lekker bakje kibbeling, wie houdt daar nou niet van? Een Hollandse traditie of niet, niet overal is het toegestaan een vettig visje met uitjes en zuur te kopen en direct op te eten. Dat volgt uit een handhavingstraject dat is gestart tegen The Seafood Shop aan de Le...

Awards
Sijf wint Café Top 100 2019

Het Rotterdamse Café Sijf is verkozen tot winnaar van de Café Top 100. De karakteristieke verborgen parel midden in het centrum van Rotterdam wist de vak- én hoofdjury van Misset Horeca te overtuigen met een onovertroffen indruk. De vakjury was niet alleen te spreken over de mod...

Amsterdam Opening
Opening nieuwe club & restaurant op het Amsterdamse Rembrandtplein

Op de plek waar nachtclub Claire haar deuren afgelopen maand sloot, komt een nieuw restaurant in combinatie met een club. Het geheel is een initiatief dat de oude eigenaren samen met de teams achter feestconcepten Bambu, Terug Naar Toen, Happy Feelings en Rewind hebben opgezet. Op zaterdag 7 decembe...

Sanitair Advertorial
Papieren handdoeken in toiletten om de hoogste hygiënenormen te handhaven

De hoogste normen handhaven op het gebied van hygiëne en netheid is een belangrijk aandachtspunt voor elke horecazaak. De gezondheid en veiligheid van klanten en personeel is van cruciaal belang. Negatieve incidenten kunnen desastreuze gevolgen hebben voor de zaken en voor de reputatie. Hand...

Economie
Personeel houdt ondernemer uit zijn slaap

Ruim de helft (55%) van alle ondernemers uit het MKB ligt ’s nachts wel eens wakker van zorgen over de eigen onderneming. Met name het vinden en behouden van goed personeel zorgt voor slapeloze nachten. Daarnaast zijn niet betalende klanten en een verstoorde werk-privébalans veel voorko...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: