Monique van Gevelt: 5 denkpatronen die jou als ondernemer het leven zuur kunnen maken

26 januari 2018 | Monique van Gevelt

Ondernemen in de horeca vergt nogal wat inzet. Het is zelden achteroverleunen en dat je zaak dan vanzelf draait. Om je café succesvol te leiden heb je bepaalde kwaliteiten en de juiste instelling nodig. Jouw manier van denken en je aannames vormen je ondernemerschap nu eenmaal in positieve of negatieve zin. Er zijn van die hardnekkige denkbeelden die horecaondernemers niet helpen bij het ondernemen.

Steeds harder gaan werken

Als er geen financiële ruimte is om medewerkers aan te nemen of als je zaak behapbaar is, sta je zelf vaak vol in de operatie. Zolang je genoeg tijd overhoudt voor je andere ondernemerschapstaken én nog vrije tijd kan inplannen, is dat prima. Maar laten we eerlijk zijn, vaak is dat niet zo. Om alles af te krijgen ga jij je een slag in de rondte werken. Je krijgt het gevoel dat er te weinig uren in een dag zitten.
Dit belemmert je vrijheid. Niet alleen je fysieke vrijheid, maar ook die in je hoofd. Hierdoor ga je kansen missen of problemen te laat ontdekken. Je slagkracht verzwakt. Zit je in zo’n situatie, dan moet je je taken en verantwoordelijkheden gaan evalueren en delegeren. Je zult slimmer met je tijd moeten omgaan en hoofdzaak van bijzaak gaan onderscheiden.

Alleen bezig zijn met je passie

Er zijn vakmensen die denken dat ze horecaondernemer zijn. Of je hebt ondernemers die menen dat ze het vak verstaan. Voor een goed lopende en soepel gerunde zaak heb je beide nodig. Wil je enkel met het één of met het ander bezig zijn, dan zal je de missende expertise moeten inhuren. Als horecaondernemer moet je onderkennen wat je wel en niet goed kan. Liefde voor het vak is heel belangrijk, maar je kunt een zaak niet alleen runnen met passie voor één vakgebied. Ook de minder leuke taken moeten volbracht worden. Zo zit het leven van een ondernemer nu eenmaal in elkaar.

Delegeren verwarren met afschuiven

Delegeren is niet zomaar je taken en verantwoordelijkheden overdragen aan een ander zodat je zorgeloos afstand kan nemen. Delegeren heeft pas nut als diegene aan wie je delegeert de taken ook kan uitvoeren en de verantwoording aan kan. Tot die tijd moet je diegene begeleiden, trainen, coachen en opleiden.

De praktijk is echter hardleers. Zo kan die medewerker er langer over doen om het gedelegeerde onder de knie te krijgen, dan jij in gedachten had. Vaak zie je dat de ondernemer dan de taken weer terugneemt, omdat de medewerker er niets van bakt. Maar als het gedelegeerde niet direct goed wordt opgepakt, wil dat nog niet zeggen dat die medewerker dom, ongeschikt of niet bereid is. Wellicht heb je teveel in één keer gedelegeerd. Bijvoorbeeld een heel project i.p.v. starten met één taak. Delegeren is nu eenmaal meer dan zeggen hoe je het wilt hebben. Daar is inzet en communicatie voor nodig. Van beide kanten!

Je bent onmisbaar

Er zijn horecaondernemers die zich belangrijk en onmisbaar voelen wanneer medewerkers ze in hun vrije tijd bellen voor raad en daad. Maar je leven is veel aangenamer als je op zijn tijd misbaar bent. Hoe fijn is het als de operationele gang van zaken niet afhankelijk is van jouw aanwezigheid? Zeker, je zult tot een bepaalde schaalgrootte je business zelf moeten runnen maar er komt een moment wanneer je mensen om je heen hebt. Mensen die je taken over kunnen nemen zodat je bedrijf niet meer altijd afhankelijk is van jouw aanwezigheid of directe input. In zo’n ‘scale up’ fase is loslaten het credo. Maar dat blijkt nog niet zo eenvoudig.

Nieuwe business willen aantrekken i.p.v. de bestaande te koesteren

Meer gasten trekken, dat is toch wat elke ondernemer wil? Nou, niet per sé. Je wilt vooral je bestaande gasten vaker zien en ze zo vertroetelen dat ze meer uitgeven en je horecazaak aanbevelen bij anderen. Want horecabedrijven hebben vaak een gelimiteerd budget als het over marketing en promotie aangaat. Het is lastiger en kostbaarder om nieuwe gasten voor je te winnen, dan bestaande gasten te behouden. Managementspreker Jos Burgers zegt niet voor niets: ‘Wie nooit meer een klant kwijtraakt, krijgt het vanzelf druk.’

Auteur: Monique van Gevelt
VanGevelt Strategisch Horeca Advies, www.vangevelt.nl

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Awards Café
Dit zijn de finalisten in de verkiezing 'Leukste voetbalkroeg van Nederland'

De provinciewinnaars van de ‘Leukste Voetbalkroeg van Nederland’-verkiezing zijn bekend. De drie provinciewinnaars met de meeste stemmen maken nog kans op de landelijke titel. Er is sinds oktober ruim 13.000 keer gestemd op horeca met een officiële licentie van FOX Sports Zakelijk. ...

Wet- en regelgeving Horeca & Recht
Viswinkel of horeca, wie begrijpt het nog?

Een harinkje aan de staart of een lekker bakje kibbeling, wie houdt daar nou niet van? Een Hollandse traditie of niet, niet overal is het toegestaan een vettig visje met uitjes en zuur te kopen en direct op te eten. Dat volgt uit een handhavingstraject dat is gestart tegen The Seafood Shop aan de Le...

Awards
Sijf wint Café Top 100 2019

Het Rotterdamse Café Sijf is verkozen tot winnaar van de Café Top 100. De karakteristieke verborgen parel midden in het centrum van Rotterdam wist de vak- én hoofdjury van Misset Horeca te overtuigen met een onovertroffen indruk. De vakjury was niet alleen te spreken over de mod...

Amsterdam Opening
Opening nieuwe club & restaurant op het Amsterdamse Rembrandtplein

Op de plek waar nachtclub Claire haar deuren afgelopen maand sloot, komt een nieuw restaurant in combinatie met een club. Het geheel is een initiatief dat de oude eigenaren samen met de teams achter feestconcepten Bambu, Terug Naar Toen, Happy Feelings en Rewind hebben opgezet. Op zaterdag 7 decembe...

Sanitair Advertorial
Papieren handdoeken in toiletten om de hoogste hygiënenormen te handhaven

De hoogste normen handhaven op het gebied van hygiëne en netheid is een belangrijk aandachtspunt voor elke horecazaak. De gezondheid en veiligheid van klanten en personeel is van cruciaal belang. Negatieve incidenten kunnen desastreuze gevolgen hebben voor de zaken en voor de reputatie. Hand...

Economie
Personeel houdt ondernemer uit zijn slaap

Ruim de helft (55%) van alle ondernemers uit het MKB ligt ’s nachts wel eens wakker van zorgen over de eigen onderneming. Met name het vinden en behouden van goed personeel zorgt voor slapeloze nachten. Daarnaast zijn niet betalende klanten en een verstoorde werk-privébalans veel voorko...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: