Monique van Gevelt: 5 denkpatronen die jou als ondernemer het leven zuur kunnen maken

26 januari 2018 | Monique van Gevelt

Ondernemen in de horeca vergt nogal wat inzet. Het is zelden achteroverleunen en dat je zaak dan vanzelf draait. Om je café succesvol te leiden heb je bepaalde kwaliteiten en de juiste instelling nodig. Jouw manier van denken en je aannames vormen je ondernemerschap nu eenmaal in positieve of negatieve zin. Er zijn van die hardnekkige denkbeelden die horecaondernemers niet helpen bij het ondernemen.

Steeds harder gaan werken

Als er geen financiële ruimte is om medewerkers aan te nemen of als je zaak behapbaar is, sta je zelf vaak vol in de operatie. Zolang je genoeg tijd overhoudt voor je andere ondernemerschapstaken én nog vrije tijd kan inplannen, is dat prima. Maar laten we eerlijk zijn, vaak is dat niet zo. Om alles af te krijgen ga jij je een slag in de rondte werken. Je krijgt het gevoel dat er te weinig uren in een dag zitten.
Dit belemmert je vrijheid. Niet alleen je fysieke vrijheid, maar ook die in je hoofd. Hierdoor ga je kansen missen of problemen te laat ontdekken. Je slagkracht verzwakt. Zit je in zo’n situatie, dan moet je je taken en verantwoordelijkheden gaan evalueren en delegeren. Je zult slimmer met je tijd moeten omgaan en hoofdzaak van bijzaak gaan onderscheiden.

Alleen bezig zijn met je passie

Er zijn vakmensen die denken dat ze horecaondernemer zijn. Of je hebt ondernemers die menen dat ze het vak verstaan. Voor een goed lopende en soepel gerunde zaak heb je beide nodig. Wil je enkel met het één of met het ander bezig zijn, dan zal je de missende expertise moeten inhuren. Als horecaondernemer moet je onderkennen wat je wel en niet goed kan. Liefde voor het vak is heel belangrijk, maar je kunt een zaak niet alleen runnen met passie voor één vakgebied. Ook de minder leuke taken moeten volbracht worden. Zo zit het leven van een ondernemer nu eenmaal in elkaar.

Delegeren verwarren met afschuiven

Delegeren is niet zomaar je taken en verantwoordelijkheden overdragen aan een ander zodat je zorgeloos afstand kan nemen. Delegeren heeft pas nut als diegene aan wie je delegeert de taken ook kan uitvoeren en de verantwoording aan kan. Tot die tijd moet je diegene begeleiden, trainen, coachen en opleiden.

De praktijk is echter hardleers. Zo kan die medewerker er langer over doen om het gedelegeerde onder de knie te krijgen, dan jij in gedachten had. Vaak zie je dat de ondernemer dan de taken weer terugneemt, omdat de medewerker er niets van bakt. Maar als het gedelegeerde niet direct goed wordt opgepakt, wil dat nog niet zeggen dat die medewerker dom, ongeschikt of niet bereid is. Wellicht heb je teveel in één keer gedelegeerd. Bijvoorbeeld een heel project i.p.v. starten met één taak. Delegeren is nu eenmaal meer dan zeggen hoe je het wilt hebben. Daar is inzet en communicatie voor nodig. Van beide kanten!

Je bent onmisbaar

Er zijn horecaondernemers die zich belangrijk en onmisbaar voelen wanneer medewerkers ze in hun vrije tijd bellen voor raad en daad. Maar je leven is veel aangenamer als je op zijn tijd misbaar bent. Hoe fijn is het als de operationele gang van zaken niet afhankelijk is van jouw aanwezigheid? Zeker, je zult tot een bepaalde schaalgrootte je business zelf moeten runnen maar er komt een moment wanneer je mensen om je heen hebt. Mensen die je taken over kunnen nemen zodat je bedrijf niet meer altijd afhankelijk is van jouw aanwezigheid of directe input. In zo’n ‘scale up’ fase is loslaten het credo. Maar dat blijkt nog niet zo eenvoudig.

Nieuwe business willen aantrekken i.p.v. de bestaande te koesteren

Meer gasten trekken, dat is toch wat elke ondernemer wil? Nou, niet per sé. Je wilt vooral je bestaande gasten vaker zien en ze zo vertroetelen dat ze meer uitgeven en je horecazaak aanbevelen bij anderen. Want horecabedrijven hebben vaak een gelimiteerd budget als het over marketing en promotie aangaat. Het is lastiger en kostbaarder om nieuwe gasten voor je te winnen, dan bestaande gasten te behouden. Managementspreker Jos Burgers zegt niet voor niets: ‘Wie nooit meer een klant kwijtraakt, krijgt het vanzelf druk.’

Auteur: Monique van Gevelt
VanGevelt Strategisch Horeca Advies, www.vangevelt.nl

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Coronacrisis
Laat ons jouw horecazaak zien: ben jij al 'coronaproof' ingericht?

Na een verplichte sluiting van 10 weken mag de horeca aanstaande maandag dan eindelijk weer open. Terrasstoelen worden uit het plastic gehaald, tapsystemen worden schoongemaakt en alle reserveringen worden keurig in tabellen opgenomen. De horeca is klaar voor een herstart. Hoewel de mogelijkheden...

Opening Coronacrisis
Grootste terras van Hoofddorp klaar voor heropening

Het grootste terras van Hoofddorp bij het Novotel Amsterdam Schiphol Airport opent op 1 juni weer haar deuren. General Manager Floris Licht hoopt vooral dat locals het terras vanaf deze dag weer weten te vinden. Novotel Amsterdam Schiphol Airport heeft een prachtig terras, waar tot wel zeventig m...

Koffie & thee Utrecht
30ml Coffee & Food maakt een feestje van de heropening op 1 juni

De afgelopen maanden was het rustig in de ‘huiskamers’ van 30ml. Alle vestigingen waren open voor TO GO, maar de gezelligheid die de zaken normaliter zo typeert hebben de medewerkers echt gemist. Gelukkig openen ook zij vanaf 1 juni om 12:00 uur weer de deuren voor het nuttigen ter plaat...

Economie Coronacrisis
Horeca al in eerste kwartaal zeer zwaar getroffen door de crisis

De horeca is een van de zwaarst getroffen sectoren door de maatregelen tegen de verspreiding van het coronavirus. De omzet nam in het eerste kwartaal van 2020 met 14 procent af ten opzichte van het voorgaande kwartaal, meldt het CBS. Dit was de eerste omzetdaling in 7 jaar tijd. Het volume, de voor...

Branded Content
Veiligheidsproducten worden nieuwe reclamedragers

Horecaondernemers hebben groen licht gekregen om per 1 juni weer te openen.Met deze bijzondere printproducties kunnen horecaondernemers de aandacht op zichzelf vestigen of zelfs gebruiken voor hun marketing en eigen reclame. Voorbereiding is heel belangrijk: Plaats daarom specifieke gedragsregel...

Wet- en regelgeving Horeca & Recht
Slecht levensgedrag, definitief oordeel in zicht?

Het openen van een restaurant gaat niet zomaar. Los van alle praktische zaken moeten de nodige vergunningen worden aangevraagd, waaronder in veel gevallen een exploitatievergunning op grond van de (algemene) plaatselijke verordening en een Drank- en Horecawetvergunning. Hierbij stuit men doorgaans o...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: