Monique van Gevelt: 5 denkpatronen die jou als ondernemer het leven zuur kunnen maken

26 januari 2018 | Monique van Gevelt

Ondernemen in de horeca vergt nogal wat inzet. Het is zelden achteroverleunen en dat je zaak dan vanzelf draait. Om je café succesvol te leiden heb je bepaalde kwaliteiten en de juiste instelling nodig. Jouw manier van denken en je aannames vormen je ondernemerschap nu eenmaal in positieve of negatieve zin. Er zijn van die hardnekkige denkbeelden die horecaondernemers niet helpen bij het ondernemen.

Steeds harder gaan werken

Als er geen financiële ruimte is om medewerkers aan te nemen of als je zaak behapbaar is, sta je zelf vaak vol in de operatie. Zolang je genoeg tijd overhoudt voor je andere ondernemerschapstaken én nog vrije tijd kan inplannen, is dat prima. Maar laten we eerlijk zijn, vaak is dat niet zo. Om alles af te krijgen ga jij je een slag in de rondte werken. Je krijgt het gevoel dat er te weinig uren in een dag zitten.
Dit belemmert je vrijheid. Niet alleen je fysieke vrijheid, maar ook die in je hoofd. Hierdoor ga je kansen missen of problemen te laat ontdekken. Je slagkracht verzwakt. Zit je in zo’n situatie, dan moet je je taken en verantwoordelijkheden gaan evalueren en delegeren. Je zult slimmer met je tijd moeten omgaan en hoofdzaak van bijzaak gaan onderscheiden.

Alleen bezig zijn met je passie

Er zijn vakmensen die denken dat ze horecaondernemer zijn. Of je hebt ondernemers die menen dat ze het vak verstaan. Voor een goed lopende en soepel gerunde zaak heb je beide nodig. Wil je enkel met het één of met het ander bezig zijn, dan zal je de missende expertise moeten inhuren. Als horecaondernemer moet je onderkennen wat je wel en niet goed kan. Liefde voor het vak is heel belangrijk, maar je kunt een zaak niet alleen runnen met passie voor één vakgebied. Ook de minder leuke taken moeten volbracht worden. Zo zit het leven van een ondernemer nu eenmaal in elkaar.

Delegeren verwarren met afschuiven

Delegeren is niet zomaar je taken en verantwoordelijkheden overdragen aan een ander zodat je zorgeloos afstand kan nemen. Delegeren heeft pas nut als diegene aan wie je delegeert de taken ook kan uitvoeren en de verantwoording aan kan. Tot die tijd moet je diegene begeleiden, trainen, coachen en opleiden.

De praktijk is echter hardleers. Zo kan die medewerker er langer over doen om het gedelegeerde onder de knie te krijgen, dan jij in gedachten had. Vaak zie je dat de ondernemer dan de taken weer terugneemt, omdat de medewerker er niets van bakt. Maar als het gedelegeerde niet direct goed wordt opgepakt, wil dat nog niet zeggen dat die medewerker dom, ongeschikt of niet bereid is. Wellicht heb je teveel in één keer gedelegeerd. Bijvoorbeeld een heel project i.p.v. starten met één taak. Delegeren is nu eenmaal meer dan zeggen hoe je het wilt hebben. Daar is inzet en communicatie voor nodig. Van beide kanten!

Je bent onmisbaar

Er zijn horecaondernemers die zich belangrijk en onmisbaar voelen wanneer medewerkers ze in hun vrije tijd bellen voor raad en daad. Maar je leven is veel aangenamer als je op zijn tijd misbaar bent. Hoe fijn is het als de operationele gang van zaken niet afhankelijk is van jouw aanwezigheid? Zeker, je zult tot een bepaalde schaalgrootte je business zelf moeten runnen maar er komt een moment wanneer je mensen om je heen hebt. Mensen die je taken over kunnen nemen zodat je bedrijf niet meer altijd afhankelijk is van jouw aanwezigheid of directe input. In zo’n ‘scale up’ fase is loslaten het credo. Maar dat blijkt nog niet zo eenvoudig.

Nieuwe business willen aantrekken i.p.v. de bestaande te koesteren

Meer gasten trekken, dat is toch wat elke ondernemer wil? Nou, niet per sé. Je wilt vooral je bestaande gasten vaker zien en ze zo vertroetelen dat ze meer uitgeven en je horecazaak aanbevelen bij anderen. Want horecabedrijven hebben vaak een gelimiteerd budget als het over marketing en promotie aangaat. Het is lastiger en kostbaarder om nieuwe gasten voor je te winnen, dan bestaande gasten te behouden. Managementspreker Jos Burgers zegt niet voor niets: ‘Wie nooit meer een klant kwijtraakt, krijgt het vanzelf druk.’

Auteur: Monique van Gevelt
VanGevelt Strategisch Horeca Advies, www.vangevelt.nl

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Wet- en regelgeving
Handhaving verbod rookruimtes horeca vanaf 1 april 2020

Vanaf 1 april 2020 zal het verbod op rookruimtes in de horeca worden gehandhaafd. Eind september werden in een uitspraak van de Hoge Raad al deze rookruimtes per direct verboden. De komende tijd kunnen horecaondernemers zich voorbereiden en heeft de NVWA de tijd om het toezicht in te richten. Blo...

Tech
Het rendement van e-mailmarketing wordt zwaar onderschat

Mocht je in het huidige tijdperk als marketeer in de horeca werken, dan moet je van veel markten thuis zijn. Natuurlijk moet je bijhouden wat andere partijen doen. Dit nog naast kennis van sociale media tot aan search engine marketing. Het vak van marketeer wordt steeds lastiger en de concurrentie i...

Koffie & thee Internationaal
Wist je dat we vandaag in koffiestaking zijn?

Tik de gast die een koffie bestelt vandaag maar op de vingers, want de Eerlijke Koffiestaling is een feit. Op het werk en in de horeca drinken we dagelijks veel kopjes koffie. Weinig mensen zijn zich echter bewust van de problematiek die schuilgaat achter de koffie. Om bewustwording ten aanzien van ...

Awards
Nederlandse biersommeliers in top 50 op het WK Biersommelier

Op het WK voor biersommeliers in Rimini (IT) zijn de drie deelnemers van het Nederlandse team alle drie in de top 50 geëindigd. Nog niet eerder deed er een Nederlands team mee met de prestigieuze competitie. Het WK wordt elke twee jaar gehouden. Dit jaar ging de winst voor het eerst naar een vr...

Bier Interview Longread
Bierkenner Thomas Wijns over tapverlies en speciaalbieren

Welk bier heb je op de tap? Natuurlijk het ‘gewone’ pils, want dat is de nummer één en lekker doordrinkbaar, maar steeds vaker zien we dat cafés het aantal tapkranen uitbreiden om aan de vraag naar andere bieren te kunnen voldoen en ook restaurants hebben een steeds ...

Video
Video: spoken nemen café over

In dit café in Nottingham, dat ook nog eens op een oud gevangenisterrein staat, waren geesten rond. En dat terwijl Halloween aanstaande is. De eigenaar van de bar besloot de videobeelden eens goed te bekijken toen er op een dag flessen en eten op de vloer werden aangetroffen. De avond ervo...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: