Ministerie sluit horecazaken vanwege arbeidsmarktfraude

13 november 2018 | David Bakker

Vervalsing van loonstroken, het tewerkstellen van vreemdelingen zonder vergunning, sjoemelen met arbeidstijden en onderbetaling. De Inspectie SZW constateerde deze overtredingen bij diverse horecaondernemingen in de Amsterdamse binnenstad. Ook bij hercontroles bleek er geen verbetering te zijn. In samenwerking met de gemeente Amsterdam zijn daarom de horecaondernemers in kwestie hard aangepakt. Zij kregen niet alleen voor duizenden euro aan boetes, ook hun horecazaken zijn gesloten. Notoire overtreders worden op deze manier gedwongen te stoppen met het behalen van financieel gewin uit arbeidsmarktfraude en oneerlijke concurrentie.

De Inspectie SZW heeft de afgelopen maanden samen met de gemeente Amsterdam en de politie diverse locaties in de binnenstad schoongeveegd. In de Korte Leidsedwarsstraat zijn een discotheek en drie restaurants van dezelfde eigenaar na overtredingen gesloten. De burgemeester sloot de restaurants  wegens ‘slecht levensgedrag en slechte bedrijfsvoering’. Zo gaf de eigenaar op dat een werknemer 220 uur had gewerkt, terwijl het in werkelijkheid om bijna 1900 uur ging. De salarisadministratie was een puinhoop en dat werd verhuld door op papier te werken met een payrollbedrijf. Ook werd een stroman ingezet als bestuurder, terwijl de leiding feitelijk in handen van de eigenaar was. De handtekeningen van medewerkers werden vervalst om te doen voorkomen dat hun salaris volgens de regels was uitbetaald. Aan de Rozengracht eveneens een restaurant gesloten omdat de eigenaar geen werkvergunning kon overhandigen voor zijn buitenlandse werknemers.

In de toekomst kunnen malafide horecaondernemers nog voortvarender worden aangepakt. Een recente rechterlijke uitspraak heeft de gemeente Amsterdam een nieuw, krachtig middel in handen gegeven. Voortaan moeten horecaondernemers complete duidelijkheid verschaffen over waar hun financiering vandaan komt. Gebeurt dat niet, dan kan een vergunning worden geweigerd. Voorheen moesten overheidsinstanties aantonen dat er fout geld omging in een horecazaak. Deze aanpak is ontworpen door het team ‘IJ-geld’, bestaande uit de gemeente, het OM, politie, de Financial Intelligence Unit en de Inspectie SZW.

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Wet- en regelgeving Horeca & Recht
Blurring 2.0: goed geregeld?

Consumenten winkelen steeds vaker online en zijn minder vaak in winkelstraten te vinden. Tijdens een dagje uit is het winkelend publiek op zoek naar een 'totaalbeleving' en wordt de keuze voor een horecagelegenheid in toenemende mate bepaald door de sfeer, de beleving en het aanbod. Als hore...

Economie Wijn
2018 uitzonderlijk wijnjaar

Wijnmakers hadden niets te klagen in 2018, het was een prachtjaar. De wijnprijs zal hierdoor omlaag gaan in Spanje en Italië, zo lezen we op NU.nl. Maar geldt dit ook voor Nederlandse wijn? De zomer van 2018 was de warmste zomer sinds minimaal 1706, dit kwam goed uit voor wijnbouwers, temper...

Bier Personalia Brouwerijen
Peer Swinkels directievoorzitter Swinkels Family Brewers

Swinkels Family Brewers kondigt vandaag het vertrek aan van Jan-Renier Swinkels, die na ruim twaalf jaar het directievoorzitterschap overdraagt aan zijn neef, Peer Swinkels. Jan-Renier geeft de familiebrouwerij hiermee ruimte voor doorstroming en vernieuwing. Onder zijn leiding is invulling gegev...

Personeel Video
Horecazaak maakt soap om personeel te vinden

Goed personeel vinden is binnen de horeca een levensgroot probleem. Restaurant De Drie Koningen in Groede maakte daarom een heuse 'soap'. Het filmpje is op Facebook inmiddels goed bekeken en er is de nodige media-aandacht. Misschien ook voor jouw zaak een leuk idee? ...

Achtergronden Tech
E-mailmarketing: gouden marketinginstrument voor de horeca

Geslaagde e-mailmarketingcampagnes vragen om kennis over het samenstellen van goed verzorgde e-mails, het proces eromheen en de mogelijkheden. Hoe je als horecaprofessional hierin succesrijk kunt zijn, leer je in de training die HM Academy aanbiedt op 11 maart aanstaande (in Bunnik, centraal gelegen...

Economie Bier Brouwerijen
Alcoholvrije bier boost Heineken-verkopen

In 2018 heeft met name het eigen merk van bierbrouwer Heineken het goed gedaan. De groei van bijna 8 procent betekent volgens topman Jean-François van Boxmeer de beste prestatie van het merk Heineken in het afgelopen decennium. De inmiddels in 38 landen beschikbare 0.0-variant heeft hierbij f...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: