Miljoenenboete voor Heineken in Griekenland

6 juli 2017 | Thijs Jacobs

Macedonian Thrace Brewery (MTB) heeft succes geboekt in de zaak tegen Heineken. AB, het Griekse expolitatiebedrijf dat voor 99,8 procent in handen van Heineken is, moet een schadevergoeding van miljoenen euro's betalen. Het hof van beroep in Athene heeft de de claim bevestigd.

De Hellenic Competition Commission (HCC) deelde haar bevindingen en deze zijn grotendeels overgenomen door het hof van beroep in Athene. De uitspraak behandelt  bijna twee decennia van illegale concurrentiebeperkende marktmisbruik in Griekenland door Heineken's dochteronderneming Athenian Brewery (AB) gehandhaafd voor. Na een 12-jarig HCC-onderzoek bleek dat AB systematisch zijn dominante marktpositie had misbruikt in strijd met de Griekse en EU-mededingingswetgeving.

26,7 miljoen euro boete

Na een technische aanpassing van de oorspronkelijke HCC-boete bevestigde het hof een record van € 26,7 miljoen boete voor het bedrijf van Heineken in Griekenland.

De HCC heeft overweldigend bewijs gevonden dat AB, die Alfa, Amstel en Heineken in Griekenland verkoopt, een doelgericht beleid heeft geïmplementeerd om concurrenten uit alle kanalen te elimineren - groothandelaars, on-trade (bv. HORECA - hotels, bars en restaurants) en winkels .

In februari diende MTB een schadeclaim in tegen Heineken en Atheense Brouwerij bij het Hof van Amsterdam.

Langdurige marktmanipulatie

Demetri Politopoulos, een van de oprichters van MTB zei: "De mededingingsautoriteit en nu ook het appèlhof hebben de volledige omvang en intensiteit van Heineken's inbreuken op antitrustregels in Griekenland bevestigd. Het behoorlijke proces is geslaagd ondanks de onheilspellende weigering van Heineken om verantwoordelijkheid te aanvaarden en hun onverbiddelijke inspanningen om een ??gezonde beslissing te omzeilen."

"Heineken's langdurige marktmanipulatie moet nu een eerlijke concurrentie geven en Heineken moet degenen die materieel beschadigd zijn, inclusief MTB, compenseren. Griekenland zal alleen economisch slagen met een vrije en eerlijke markt die investering en gezonde concurrentie aanmoedigt. Dit soort marktmisbruik heeft geen plaats in ons land. Wij zijn van mening dat de ultieme verantwoordelijkheid voor jarenlange marktmisbruik ligt bij het hoofdkantoor van Heineken in Amsterdam. Daarom hebben we zowel de Heineken als Atheense Brouwerij in Nederland bezocht, om uiteindelijk tot de kern van dit probleem te komen."

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Columns Drinks
Column Richard Moerkerk: Daten met een bier

Bij ons, in Proeflokaal De Boom, wordt veel gedate. Normaal gesproken dan, uiteraard. Maar dat we nu gesloten zijn, wil natuurlijk niet zeggen dat er op het moment helemaal niet gedate wordt natuurlijk. Wandelen is helemaal hot en ik denk dat aankomende stelletjes sneller thuis afspreken, waar ze an ...

Economie Corona
2670 nieuwe horecaondernemingen sinds eerste lockdown

Coronacrisis of niet, het aantal horecaondernemingen stijgt. Sinds de eerste lockdown, in maart 2020, zijn er 2670 horecazaken bij gekomen. Hiermee heeft de verwachte kaalslag in de horeca dus niet plaatsgevonden. Cijfers van de Kamer van Koophandel (KvK) maken inzichtelijk dat er nu ruim 74.000 ...

Columns
Column: licht aan het einde van de tunnel…

Het lijkt het nieuwe mantra te zijn van Mark en Hugo, maar volgens mij hebben we nog heel veel bochten te nemen voordat we het licht aan het verre einde kunnen zien. Tot nu toe ga ik nog op de tast door het leven en duurt het heel lang voordat we ‘we zijn er bijna’ mogen zingen. De du ...

15 jaar De CaféKrant
13 jaar geleden in De CaféKrant: Café de Beyerd

De CaféKrant bestaat dit jaar 15 jaar. Om dit 'porseleinen jubileum' kracht bij te zetten, besteden we iedere week aandacht aan een interview of achtergrondverhaal uit de rijke historie van De CaféKrant. Dit keer reizen we terug naar 2008, het jaar waarin Spanje het EK Voetb ...

Corona
Verspreiding Britse coronamutatie slecht nieuws voor de horeca?

Het Outbreak Management Team (OMT) laat weten zich zorgen te maken over de verspreiding van de Britse coronamutatie in ons land. In meest recente advies worden deze zorgen gedeeld. Ook worden strengere maatregelen niet uitgesloten. Welke dat zijn, is nog niet bekend, alhoewel de avondklok al besprok ...

Achtergronden Gastronomie
Horecaondernemer Han Ji over de horecatrends in 2021

2020 was voor horecaondernemers een onstuimig jaar, om het zacht uit te drukken. De komst van het coronavirus zorgde ervoor dat de horeca meerdere malen de deuren moest sluiten, ondernemers inkomsten misliepen, en creativiteit en support van de (lokale) consument een must was om te overleven. Wat st ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: