Miljoenenboete voor Heineken in Griekenland

6 juli 2017 | Thijs Jacobs

Macedonian Thrace Brewery (MTB) heeft succes geboekt in de zaak tegen Heineken. AB, het Griekse expolitatiebedrijf dat voor 99,8 procent in handen van Heineken is, moet een schadevergoeding van miljoenen euro's betalen. Het hof van beroep in Athene heeft de de claim bevestigd.

De Hellenic Competition Commission (HCC) deelde haar bevindingen en deze zijn grotendeels overgenomen door het hof van beroep in Athene. De uitspraak behandelt  bijna twee decennia van illegale concurrentiebeperkende marktmisbruik in Griekenland door Heineken's dochteronderneming Athenian Brewery (AB) gehandhaafd voor. Na een 12-jarig HCC-onderzoek bleek dat AB systematisch zijn dominante marktpositie had misbruikt in strijd met de Griekse en EU-mededingingswetgeving.

26,7 miljoen euro boete

Na een technische aanpassing van de oorspronkelijke HCC-boete bevestigde het hof een record van € 26,7 miljoen boete voor het bedrijf van Heineken in Griekenland.

De HCC heeft overweldigend bewijs gevonden dat AB, die Alfa, Amstel en Heineken in Griekenland verkoopt, een doelgericht beleid heeft geïmplementeerd om concurrenten uit alle kanalen te elimineren - groothandelaars, on-trade (bv. HORECA - hotels, bars en restaurants) en winkels .

In februari diende MTB een schadeclaim in tegen Heineken en Atheense Brouwerij bij het Hof van Amsterdam.

Langdurige marktmanipulatie

Demetri Politopoulos, een van de oprichters van MTB zei: "De mededingingsautoriteit en nu ook het appèlhof hebben de volledige omvang en intensiteit van Heineken's inbreuken op antitrustregels in Griekenland bevestigd. Het behoorlijke proces is geslaagd ondanks de onheilspellende weigering van Heineken om verantwoordelijkheid te aanvaarden en hun onverbiddelijke inspanningen om een ??gezonde beslissing te omzeilen."

"Heineken's langdurige marktmanipulatie moet nu een eerlijke concurrentie geven en Heineken moet degenen die materieel beschadigd zijn, inclusief MTB, compenseren. Griekenland zal alleen economisch slagen met een vrije en eerlijke markt die investering en gezonde concurrentie aanmoedigt. Dit soort marktmisbruik heeft geen plaats in ons land. Wij zijn van mening dat de ultieme verantwoordelijkheid voor jarenlange marktmisbruik ligt bij het hoofdkantoor van Heineken in Amsterdam. Daarom hebben we zowel de Heineken als Atheense Brouwerij in Nederland bezocht, om uiteindelijk tot de kern van dit probleem te komen."

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Digitaal Ondernemen
Digitaal ondernemen in het café

De horeca is dicht. Dat betekent niet dat er niets gebeurt. Afhalen, bezorgen, pakketten samenstellen, online kookcursussen en bierproeverijn organiseren: De horeca staat verre van stil. Het digitale landschap geeft de horeca op dit moment de tools in handen om omzet te genereren. Nu fysiek conta ...

Economie Coronacrisis
Horecapersoneel slachtoffer van coronacrisis

Horeca- en cateringbedrijven ervaren pittige tijden. Tegen de stroom in proberen ze omzet te draaien en bezoekers aan te trekken. Dit blijkt uit onderzoek van Foodservice Community en GROUP7 onder bijna 600 horeca-, fastservice- (dit zijn broodjeszaken en frituren) en cateringprofessionals, dat tuss ...

Achtergronden
Zonder horeca blijven er maar weinig openbare toiletten over

Op 19 november was het Wereld Toiletdag. Een dag waarop de app HogeNood samen met de Maag Lever Darm Stichting in kaart brengt wat de meest toiletvriendelijke gemeenten van Nederland zijn. De jaarlijkse ranking laat drastische verschillen zien met en zonder horeca, want zoals jullie weten is de hore ...

Columns Column Thijs Jacobs
Het nieuws? Er is even geen nieuws

Het nieuws? Binnen onze geliefde cafébranche is er al een tijdje geen nieuws. Voor ons gevoel al een hele lange tijd. Zicht op heropening van de horeca is er nog even niet, zeker niet met de coronacijfers zoals we die nu zien. Ja, er is wel aandacht voor de restaurants die heel misschien kunn ...

Drinks Bier
Bavaria doopt nieuwe brouwinstallatie voor nieuwe 0.0% die smaakt als pils 

Vandaag onthult brouwerij Bavaria, onderdeel van Swinkels Family Brewers, haar nieuwste 0.0% brouwinstallatie voor alcoholvrij en alcoholarm bier. Deze brouwinstallatie, genaamd Fenix, stelt Bavaria in staat om een nieuw alcoholvrij bier te brouwen dat schuimt, ruikt én smaakt als een alcohol ...

Financieel Ondernemen
Aftrekbare kosten in de horeca

Als ondernemer maakt u het hele jaar door kosten. Van de meeste kosten is het duidelijk dat u deze kunt aftrekken van uw winst. Denk bijvoorbeeld aan de huur van de ruimte voor uw restaurant. Er zijn echter ook kosten waarbij dit minder voor de hand ligt, zoals de kosten voor werkkleding of een maal ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: