Meer boetes voor horeca door strengere inspecties

6 januari 2017 | Jorien Slager

De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) heeft vorig jaar 7.766 boetes uitgedeeld voor misleidende reclames, vieze restaurants en dieronvriendelijke situaties, meldt De Volkskrant. Dat is 20 procent meer dan het jaar ervoor. De stijging van het aantal geldstraffen is het gevolg van strengere inspecties. Ook geeft de NVWA minder waarschuwingen voordat zij een boete oplegt.

De wens overtreders sneller te beboeten werd geuit door politiek Den Haag, waarop de NVWA haar boetebeleid aanscherpte. Onder de overtredingen die de NVWA bestraft, vallen onder andere het verkopen van verboden middelen en misleidende reclame.

In 2015 deelde de toezichthouder nog 6.716 boetes uit. Boetes worden opgelegd voor overtredingen van de Warenwet, de Tabaks- en rookwarenwet, de Geneesmiddelenwet, de Wet gewasbeschermingsmiddelen en biociden en wetten die dieren beschermen.

De hoogte van de boete hangt af van de ernst van de overtreding. De hoogste boete, 180 duizend euro, ging afgelopen jaar naar een ondernemer die de reclameregels voor tabak had overtreden.

Sinds mei 2016 is in de wet vastgelegd dat de NVWA in geval van opzet of grove schuld zelfs een boete tot maximaal 820 duizend euro mag geven. Het gemiddelde boetebedrag bedroeg het afgelopen jaar 1.461 euro, in 2015 was dat 1.351 euro.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Interview Longread
Mens, Bedrijf & Visie: Peter Hein van Mulligen (CBS)

In de rubriek Mens, Bedrijf & Visie portretteert de redactie van De CaféKrant vooraanstaande personen in en rondom de horecabranche. De coronacrisis dendert als een donderwolk door de sector. In deze rubriek zetten we de mens, de visie en het bedrijf centraal. In deze aflevering een ge ...

Drinks
Talkshow voor foodies: De Nederlandse “Sherry Show”

Geïnspireerd op de bekende dagelijkse talkshows, start de door Europa gefinancierde campagne voor beschermde oorsprongsbenaming Sherry wijnen op de Nederlandse markt met een exclusieve “Sherry Show”. Deze dynamische kick-off wordt live uitgezonden vanuit de Balie in Amsterdam op ...

Corona
Fieldlab Cafés van start

Het Fieldlab evenement voor de horeca is gisteren van start gegaan in Utrecht. Vijf cafés in de Domstad doen mee aan het proefevenement, waarbij TNO kijkt of en hoe de gasten en het personeel zich houden aan de maatregelen en afspraken. Het proefevenement duurt tot en met aanstaande zaterdag ...

Interview Longread
Deze café-eigenaar verkoopt nu tapasboxen, bierpakketten en chocolade

Roy Spekhorst is eigenaar van Pelle’s in Deurningen, een dorp dat ligt onder de rook van Hengelo. Spekhorst houdt de moed erin tijdens deze coronacrisis en heeft allerlei initiatieven ontplooid om de boel draaiende te houden: “E-commerce wordt voor ons nu steeds belangrijker; wie had dat ...

Columns
Met Pasen de terrassen open werd het duidelijk niet. Joh!

En dan zeggen: “Ze horen alleen wat ze willen horen." Of: ”Als er iets uitlekt, betekent het niet dat het al zo besloten is." Ja, dat weten wij uiteraard inmiddels ook wel! Maar neem dan eens een goed besluit. "Ja, maar we zeggen toch steeds 'als, als, als' erbij? ...

Achtergronden Branded Content
Wise: het platform voor het boeken van een werkplek in de horeca

Vanaf de heropening kunnen horecaondernemers laptopgebruikers in de eigen zaak reguleren en ontvangen met Wise. Via het innovatieve platform bieden horecaondernemers werkplekken aan (thuis)werkers. Zo kunnen werkgevers, werknemers, freelancers en ondernemers geschikte werkplekken vinden, boeken en b ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: