Lindeboom Bierbrouwerij medeaandeelhouder brouwerij De Prael

28 september 2017 | Thijs Jacobs

Lindeboom Bierbrouwerij, al langer vaste partner van de Amsterdamse brouwerij De Prael, bekrachtigt de bestaande relatie. De bierbrouwerijen gaan beide voor een duurzame samenwerking. 

Lindeboom Bierbrouwerijgevestigd in het Limburgse Neeris een zelfstandige familiebrouwerij sinds 1870 en is een van de kleine van de grote bierbrouwerijen van Nederland. Brouwerij De Prael is een van de grote van de kleine brouwerijen en sinds 2001 brouwer van speciaalbieren. Brouwerij de Prael is nadrukkelijk een sociale onderneming. In de brouwerij van Prael zijn mensen werkzaam met een beperking tot de arbeidsmarkt. Bij De Prael, die twee brouwerijen met proeflokaal telt, een op de Oudezijds en een in de Houthavens, werken in totaal 135 mensen. 

Duurzame samenwerking

De brouwers van Prael en Lindeboom brouwen reeds Prael bier bij Lindeboom. De eerste samenwerking startte op het moment dat de brouwcapaciteit van De Prael niet toereikend bleek voor de vraag. Nu is naast een langjarige samenwerkingsovereenkomst gekozen voor een participatie van Lindeboom in De Prael. Dit maakt De Prael als sociale onderneming robuuster en steviger en er kan verder gekeken worden naar nieuwe vestigingen van De Prael, ook buiten Amsterdam.

Lindeboom verbindt ook mensen met een beperking tot de arbeidsmarkt aan de eigen brouwerij en sluit daarmee aan bij de missie van Prael. De Prael brouwerij is een BV met verschillende aandeelhouders, bestaande uit de oprichters, stichting DOEN, stichting De Prael en private investeerders, waaronder vanaf nu Lindeboom Bierbrouwerij. Stichting de Prael ziet toe op de sociale doelstelling van De Prael en streeft naar een gezonde, duurzame groei. Toekomstige middelen worden gebruikt om De Prael verder te ontwikkelen. Alle aandeelhouders onderschrijven en delen de ambitie en de sociale doelstelling van De Prael.

Bier en mens

Arno Kooij, mede-oprichter van De Prael, spreekt bij de verdergaande samenwerking heldere taal: "Lindeboom Bierbrouwerij biedt ons de kans om onze marktpositie te verbeteren. Lindeboom brengt ons kwaliteit, traditie en de juiste product- en brouwbenadering. Voor ons is Lindeboom de ideale partner. Niet in de laatste plaats door de keuze voor een positieve benadering van onze sociale doelstelling. Ook zij betrekken mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt in het proces van de brouwerij."

Algemeen directeur Lindeboom Paul Joosten spreekt met eenzelfde enthousiasme: "Dit initiatief past binnen het sociale karakter van Lindeboom waarbij mensen en bijzondere bieren bij elkaar komen. Deze samenwerking geeft Lindeboom de mogelijkheid om bierliefhebbers meer diversiteit te bieden. Een prima vooruitzicht." 

Op de foto (vlnr) 

Paul Joosten, algemeen directeur Lindeboom
Fer Kok, oprichter  De Prael
Jan Willem den Hartog, meesterbrouwer Lindeboom
Arno Kooij, oprichter De Prael

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Achtergronden
Grand Café Moeke Enschede flink verbouwd

Grand Café Moeke Enschede heeft de bovenste verdieping van het restaurant geopend, waardoor het aantal plaatsen is verdubbeld. Moeke is een gezellig en laagdrempelig, eigentijds grand café waar je komt voor een heerlijke kop koffie, lunch of diner. Een plek waar iedereen zich thuis voe...

Awards
De winnaars van Gaia Green Awards zijn...

Tijdens de horecavakbeurs Gastvrij Rotterdam zijn op dinsdag 18 september voor de derde keer de Gaia Green Awards uitgereikt. Op het inspiratiepaviljoen rondom duurzaam ondernemen in de horeca, het Dit Smaakt Naar Meer! Paviljoen heeft ambassadeur Leon Keekstra (Stadsbemoeial Rotterdam) in de catego...

Wijn
Eerste diploma’s SVH Vinoloog/Sommelier uitgereikt

Op woensdag 19 september 2018 hebben de eerste geslaagden tijdens de vakbeurs Gastvrij Rotterdam het officiële SVH Vinoloog/Sommelier diploma ontvangen. SVH Vinoloog/Sommelier is als examen ontwikkeld voor de horeca, zodat meer mensen met de wijnkennis van een vinoloog gasten kunnen adviseren o...

Events Marketing
Tip: Formule 1 kijken in jouw horecazaak

De Formule 1 is in Nederland ongekend populair, mede door de geweldige prestaties van Max Verstappen. Ook in jouw horecazaak kun je profiteren van dit succes door de races uit te zenden. Maak er een Formule 1-ochtend of -avond van en verzin een speciale actie, zoals het serveren van oranje bitterbal...

Achtergronden
Training: hoe maak je jouw horecazaak onderscheidend?

Wat maakt een horecaconcept succesvol? En hoe voorkom je dat je concept blijft steken in de middenmoot? In deze training (15 oktober, in Bunnik) gaan wij het hebben over de, voor velen ontastbare, aspecten die een concept tot een succes maken. Wij leggen uit hoe je het DNA en de werkelijke kernwaard...

Bier Achtergronden
Affligem introduceert Patersvat in Nederlandse horecazaken

Affligem introduceert Affligem Patersvat in Nederland. Voor het eerst zal er een gelimiteerde editie beschikbaar zijn tot het einde van het jaar, exclusief voor ongeveer 1000 horecazaken in Nederland. Het eerste glas zal 14 september worden getapt in de Foodhallen in Amsterdam. Smaak ‘Af...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: