Controle jongeren in horeca onder de maat

19 juli 2010 |
Controle jongeren in horeca onder de maat

Jongeren proberen steeds minder alcohol te kopen, maar als ze het wel doen, lukt dat meestal wel. Vooral in de horeca laat de leeftijdscontrole nog steeds veel te wensen over. Dat blijkt uit een recent gepubliceerd onderzoek van de nieuwe Voedsel en Waren Autoriteit (nVWA). Ten opzichte van 2001 is het aantal jongeren onder de 16 dat een bestelling deed voor bier, wijn of mixdrankje in de horeca of supermarkt gehalveerd. Voor het bestellen van sterke drank in horeca en slijterij geldt hetzelfde beeld. De 'slaagkans' voor jongeren om aan drank te komen, blijft wel hoog: tussen de 87 en 98 procent.

Leeftijdsinformatie omhoog
Veel alcoholverstrekkers vragen nog steeds niet naar de leeftijd. Wel is het voor 14- en 15-jarigen moeilijker geworden zwakalcoholische drank te kopen. De controle is met name scherper in supermarkten. Hier geldt de 'leefregel' dat bij twijfel of een klant bij de kassa ouder dan 20 jaar is men zich moet legitimeren. Ook in de horeca is de leeftijdsinformatie voor jongeren omhoog gegaan.

De nVWA hield het onderzoek in 2009 onder drieduizend jongeren van 13 tot en met 17 jaar.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Interview Longread
Mens, Bedrijf & Visie: Peter Hein van Mulligen (CBS)

In de rubriek Mens, Bedrijf & Visie portretteert de redactie van De CaféKrant vooraanstaande personen in en rondom de horecabranche. De coronacrisis dendert als een donderwolk door de sector. In deze rubriek zetten we de mens, de visie en het bedrijf centraal. In deze aflevering een ge ...

Drinks
Talkshow voor foodies: De Nederlandse “Sherry Show”

Geïnspireerd op de bekende dagelijkse talkshows, start de door Europa gefinancierde campagne voor beschermde oorsprongsbenaming Sherry wijnen op de Nederlandse markt met een exclusieve “Sherry Show”. Deze dynamische kick-off wordt live uitgezonden vanuit de Balie in Amsterdam op ...

Corona
Fieldlab Cafés van start

Het Fieldlab evenement voor de horeca is gisteren van start gegaan in Utrecht. Vijf cafés in de Domstad doen mee aan het proefevenement, waarbij TNO kijkt of en hoe de gasten en het personeel zich houden aan de maatregelen en afspraken. Het proefevenement duurt tot en met aanstaande zaterdag ...

Interview Longread
Deze café-eigenaar verkoopt nu tapasboxen, bierpakketten en chocolade

Roy Spekhorst is eigenaar van Pelle’s in Deurningen, een dorp dat ligt onder de rook van Hengelo. Spekhorst houdt de moed erin tijdens deze coronacrisis en heeft allerlei initiatieven ontplooid om de boel draaiende te houden: “E-commerce wordt voor ons nu steeds belangrijker; wie had dat ...

Columns
Met Pasen de terrassen open werd het duidelijk niet. Joh!

En dan zeggen: “Ze horen alleen wat ze willen horen." Of: ”Als er iets uitlekt, betekent het niet dat het al zo besloten is." Ja, dat weten wij uiteraard inmiddels ook wel! Maar neem dan eens een goed besluit. "Ja, maar we zeggen toch steeds 'als, als, als' erbij? ...

Achtergronden Branded Content
Wise: het platform voor het boeken van een werkplek in de horeca

Vanaf de heropening kunnen horecaondernemers laptopgebruikers in de eigen zaak reguleren en ontvangen met Wise. Via het innovatieve platform bieden horecaondernemers werkplekken aan (thuis)werkers. Zo kunnen werkgevers, werknemers, freelancers en ondernemers geschikte werkplekken vinden, boeken en b ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: