Leden FNV Horeca akkoord met cao horeca

17 december 2019 | Thijs Jacobs

De leden van FNV Horeca hebben aangegeven dat zij akkoord gaan met het onderhandelingsakkoord voor een nieuwe cao horeca. 75% van de uitgebrachte stemmen was positief. De leden van FNV Horeca konden tot en met 15 december hun stem uitbrengen. Doordat ook CNV Vakmensen en Koninklijke Horeca Nederland akkoord zijn met het onderhandelingsakkoord, is de cao vanaf 1 januari 2020 van toepassing.

Veel reacties

Edwin Vlek, bestuurder FNV Horeca: “Het onderhandelingsakkoord dat we bereikt hebben voor een nieuwe cao en we als stemming hebben voorgelegd, heeft wel wat losgemaakt. We hebben veel reacties en vragen ontvangen van medewerkers en deze zorgvuldig meegenomen en beantwoord. De leden van FNV Horeca hebben altijd het laatste woord. Middels de ledenraadpleging heeft het overgrote merendeel van de leden die hebben gestemd aangegeven dat zij akkoord gaan met de nieuwe cao. Ook niet-leden hebben we gevraagd wat ze ervan vonden, ook zij waren in de meerderheid positief. De stemmen van niet-leden hebben we raadgevend meegenomen. Dit betekent dat we per 1 januari 2020 een nieuwe cao in de horeca hebben waar FNV Horeca weer onderdeel van is. Een cao waarmee we een eerste stap hebben gezet om de sector weer sterker te maken, waarbij we vertrouwen hebben om samen te werken aan een toekomstbestendige sector.”

Toepassing cao

De cao horeca geldt per 1 januari 2020 voor werkgevers die aangesloten zijn bij KHN en/of de cao horeca vrijwillig toepassen. Daarbij zullen de sociale partners de minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid gaan verzoeken om de cao algemeen verbindend te gaan verklaren. Zodra dit is goedgekeurd, geldt de cao voor de gehele sector.

De belangrijkste behaalde resultaten zijn:

looptijd van de cao vanaf 1 januari 2020 tot en met 31 december 2020;
een loonsverhoging van 3% voor vakkrachten die een loon ontvangen dat ligt tussen het basis- en eindloon van de loontabel;
aanpassing van de loontabel met 3%
aanpassing van de definitie vakkracht, waardoor een medewerker sneller een hoger salaris ontvangt;
uitwerking van de sociale agenda. Omschrijven van functies, beloningen en ontwikkeling van medewerkers.

 

FNV Horeca is de grootste vakbond voor medewerkers in de horeca. FNV Horeca behartigt de collectieve belangen voor alle horecamedewerkers op het gebied van werk en inkomen, arbeidsvoorwaarden, arbeidsomstandigheden en ontwikkelingen op de arbeidsmarkt.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Interview Longread
Mens, Bedrijf & Visie: Peter Hein van Mulligen (CBS)

In de rubriek Mens, Bedrijf & Visie portretteert de redactie van De CaféKrant vooraanstaande personen in en rondom de horecabranche. De coronacrisis dendert als een donderwolk door de sector. In deze rubriek zetten we de mens, de visie en het bedrijf centraal. In deze aflevering een ge ...

Drinks
Talkshow voor foodies: De Nederlandse “Sherry Show”

Geïnspireerd op de bekende dagelijkse talkshows, start de door Europa gefinancierde campagne voor beschermde oorsprongsbenaming Sherry wijnen op de Nederlandse markt met een exclusieve “Sherry Show”. Deze dynamische kick-off wordt live uitgezonden vanuit de Balie in Amsterdam op ...

Corona
Fieldlab Cafés van start

Het Fieldlab evenement voor de horeca is gisteren van start gegaan in Utrecht. Vijf cafés in de Domstad doen mee aan het proefevenement, waarbij TNO kijkt of en hoe de gasten en het personeel zich houden aan de maatregelen en afspraken. Het proefevenement duurt tot en met aanstaande zaterdag ...

Interview Longread
Deze café-eigenaar verkoopt nu tapasboxen, bierpakketten en chocolade

Roy Spekhorst is eigenaar van Pelle’s in Deurningen, een dorp dat ligt onder de rook van Hengelo. Spekhorst houdt de moed erin tijdens deze coronacrisis en heeft allerlei initiatieven ontplooid om de boel draaiende te houden: “E-commerce wordt voor ons nu steeds belangrijker; wie had dat ...

Columns
Met Pasen de terrassen open werd het duidelijk niet. Joh!

En dan zeggen: “Ze horen alleen wat ze willen horen." Of: ”Als er iets uitlekt, betekent het niet dat het al zo besloten is." Ja, dat weten wij uiteraard inmiddels ook wel! Maar neem dan eens een goed besluit. "Ja, maar we zeggen toch steeds 'als, als, als' erbij? ...

Achtergronden Branded Content
Wise: het platform voor het boeken van een werkplek in de horeca

Vanaf de heropening kunnen horecaondernemers laptopgebruikers in de eigen zaak reguleren en ontvangen met Wise. Via het innovatieve platform bieden horecaondernemers werkplekken aan (thuis)werkers. Zo kunnen werkgevers, werknemers, freelancers en ondernemers geschikte werkplekken vinden, boeken en b ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: