KHN: overleg nieuwe horeca cao gestart

29 september 2017 | Thijs Jacobs
KHN: overleg nieuwe horeca cao gestart<

KHN voerde gisteren, 28 september 2017, met FNV Horeca en CNV Vakmensen de eerste ronde onderhandeldelingen over een nieuwe cao voor de horeca. Medio en eind oktober vinden de tweede en derde ronde van de cao-onderhandelingen plaats.

Inzet KHN

Voor KHN is het uitgangspunt bij de cao-onderhandelingen dat het KHN-model arbeids-voorwaardenreglement wordt omgezet in een formele cao. Met daarbij de mogelijkheid voor  individuele horecaondernemers om maatwerk-afspraken met hun medewerkers te maken. Vooral rond seizoenen en andere pieken en dalen.

Inzet vakbonden

De vakbonden FNV Horeca en CNV Vakmensen zetten in op een sociale agenda om oplossingen te vinden voor de snel veranderende arbeidsmarkt. KHN ziet het belang in om deze veranderingen en mogelijke oplossingen in kaart te brengen. Daarom wil zij samen met deze vakbonden zo’n sociale agenda ontwikkelen en uitvoeren.

Daarnaast willen de vakbonden een loonsverbetering en is het hun ambitie dat de nieuwe horeca-cao algemeen verbindend wordt verklaard, waardoor alle horecabedrijven (en niet alleen KHN-leden) zich aan de cao moeten houden. KHN begrijpt dit streven en wil ook een cao voor zowel leden als niet-leden. In dit eerste cao-gesprek is nog niet over lonen gesproken. KHN heeft al wel aangegeven dat met het KHN–model arbeidsvoorwaardenreglement al stappen zijn gezet.

Meer informatie

Over Koninklijke Horeca Nederland

Koninklijke Horeca Nederland (KHN) is de grootste horeca brancheorganisatie in ons land. Met 243 afdelingen door heel Nederland vertegenwoordigen wij bijna 20.000 horecaondernemers met ruim 255.000 horecamedewerkers. Wij staan voor een professionele en toekomstbestendige horecabranche. Onze leden ondersteunen wij door lobby, advies en financiële ledenvoordelen. Zo maakt KHN zich sterk voor de horeca.
 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Economie Achtergronden
Inkomsten restaurants en cafés in juli nog ruim 10% lager dan vorig jaar

Restauranthouders kregen in juli gemiddeld 11% minder inkomsten bijgeschreven dan in dezelfde maand een jaar eerder. Bij café-eigenaren was dit 13%. Dit blijkt uit onderzoek van Knab. De online bank analyseerde geanonimiseerde transactiedata van 167.000 zakelijke klanten. Ondanks de vers...

Wet- en regelgeving Coronacrisis
Contactgegevens van horecagasten moeten na 14 dagen verwijderd worden

De contactgegevens van gasten, waar horecabedrijven sinds maandag verplicht om moeten vragen, moeten na veertien dagen vernietigd worden. Dat stelt brancheverenging Koninklijke Horeca Nederland (KHN). Dit lazen we in een artikel op NU.nl. Het telefoonnummer en e-mailadres van alle gasten moet op...

Wet- en regelgeving
Lachgasverbod: mag je het straks nog wel kopen voor in je keuken?

Het gebruik van lachgaspatronen als drugs in plaats van gastronomisch of technisch hulpmiddel is de laatste jaren flink toegenomen. Zoveel zelfs dat (door staatssecretaris Blokhuis en minister Grapperhaus) een voorstel is gedaan om lachgas in het hele land te gaan verbieden. Met het landelijk verbod...

Columns
Knibbel, knabbel, knuisje, wie knabbelt er aan jouw huisje?

Vol is vol, kopte de krant laatst. Het gaat over hoe vol de campings, bungalowparken en hotels wel niet zijn in eigen land. In maart was de annuleringenstroom niet bij te houden en deze zomer staat de telefoon roodgloeiend om een felbegeerd plekje onder onze eigen zon te bemachtigen. Tenminste als j...

KHN
KHN reageert op maatregelen: "Te veel nadruk op horeca"

De Koninklijke Horeca Nederland begrijpt dat, als het aantal besmettingen toeneemt, de overheid maatregelen moet nemen om die groei een halt toe te roepen. Echter verbaast het de brancheorganisatie dat de horeca telkens het boetekleed aan moet trekken. Op de website reageert KHN op de genomen maatre...

Coronacrisis
Download de corona checklist

Horecagasten worden vanaf 10 augustus dringend verzocht hun contactgegevens achter te laten om bron- en contactonderzoek makkelijker te maken bij een eventuele uitbraak. Download hier de checklist om uit te printen. Horecaondernemers zijn verplicht contactgegevens aan hun gasten te vragen, gasten zi...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: