KHN in actie! #BlackMonday: final sale horeca

4 december 2020 | Redactie
KHN in actie! #BlackMonday: final sale horeca

Koninklijke Horeca Nederland (KHN) lanceert de landelijke campagne #BlackMonday, die op maandag 7 december van start gaat. Onder de noemer #BlackMonday worden horecaondernemers opgeroepen deel te nemen aan de landelijke actie. Met de campagne wil KHN duidelijk maken dat als de overheid niet per omgaande met aanvullende steun en perspectief komt, meer dan 50% van de sector op korte termijn failliet gaat en honderdduizenden mensen op straat komen te staan.

De horeca heeft de afgelopen tijd met lede ogen gekeken naar de koophysterie rondom Black Friday. Volle winkels, drukke winkelstraten, veel omzet. En in de horeca is het donker. Tijd voor actie! KHN roept maandag 7 december uit tot #BlackMonday; Final sale in de horeca. OP=OP. Want het potje van horecaondernemers is leeg; de reserves zijn op, leveranciers en vastgoed komen de sector niet meer tegemoet en horecabedrijven staan op omvallen. Met creatieve uitingen als opheffingsuitverkoop, final sale en OP=OP laten we de overheid en het Nederlandse publiek zien wat het toekomstbeeld van Nederland is zonder horeca; lege panden, lege pleinen en straten en lege handen.

KHN-voorzitter Robèr Willemsen: “Uiteindelijk wil niemand een scenario waarbij de horeca uit het straatbeeld verdwijnt, maar willen ondernemers weer vol passie ondernemen en hun gasten op een veilige manier verwelkomen. Echter ziet de situatie er voor de horeca heel somber uit. De campagne is dan ook een subtiele knipoog naar Black Friday, al is dit voor de horeca écht de final sale; een grote faillissementsgolf dreigt.”

De impact van de overheidsmaatregelen met betrekking tot de horeca zijn enorm. Eet- en drinkgelegenheden zijn door twee lockdowns in 2020 straks 5 maanden verplicht gesloten. Clubs & Nightlife bedrijven zijn nog geen dag open geweest. En doordat er veel (internationale) zakelijke evenementen en congressen zijn afgelast, zijn er nauwelijks (internationale) zakelijke reizigers, waardoor hotels, cateraars en de evenementenbranche het enorm zwaar hebben. Uit een recente KHN-enquête blijkt dat horecaondernemers in 2020 op gemiddeld 50% van de omzet gaan uitkomen ten opzichte van 2019. Inmiddels is er door ondernemers 3,5 - 4 miljard euro aan reserves en privévermogen in hun bedrijf gestoken. Alles om de zaak overeind te houden en personeel in dienst te kunnen houden. Maar de rek is er bij vele bedrijven uit; het spaarvarken is leeg.

Wat verlangt KHN van Den Haag: Meer steun en Snel open!

De steunpakketten zijn onvoldoende. Blijkbaar leeft er nog steeds een beeld bij politici en het publiek dat de maatregelen royaal en afdoende zijn. Maar de NOW-regeling dekt maximaal 80% van de werkelijke kosten, de TVL slechts 50%. Voor starters - bedrijven die voor 1 maart nog geen omzet hadden - is er helemaal niets.

Willemsen: “Ondernemers houden het niet meer vol. De koek is op, het vet is van de botten en de meest prachtige horecabedrijven gaan naar de kloten. We hebben de afgelopen maanden keihard gelobbyd in Den Haag om dit door te laten dringen. We krijgen veel begrip maar daadkracht ontbreekt. Daarom komen we nu in actie.

De horeca heeft twee concrete acties nodig van Den Haag:

Een concreet perspectief op heropening, inclusief datum.

Kom met gerichte extra steun; de NOW  moet weer terug naar maximaal 90%, de TVL moet verhoogd worden naar 100% procent

KHN vraagt niets meer of minder van politiek Den Haag – het kabinet en de Tweede Kamer – dat ze nu écht in beweging te komen. Geen woorden meer, maar daden!”

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Columns
Column: licht aan het einde van de tunnel…

Het lijkt het nieuwe mantra te zijn van Mark en Hugo, maar volgens mij hebben we nog heel veel bochten te nemen voordat we het licht aan het verre einde kunnen zien. Tot nu toe ga ik nog op de tast door het leven en duurt het heel lang voordat we ‘we zijn er bijna’ mogen zingen. De du ...

Achtergronden Gastronomie
Horecaondernemer Han Ji over de horecatrends in 2021

2020 was voor horecaondernemers een onstuimig jaar, om het zacht uit te drukken. De komst van het coronavirus zorgde ervoor dat de horeca meerdere malen de deuren moest sluiten, ondernemers inkomsten misliepen, en creativiteit en support van de (lokale) consument een must was om te overleven. Wat st ...

Drinks Corona
2020 was ook voor bierbrouwers een rampjaar

De bierverkoop is in Nederland in 2020 met 14% gedaald ten opzichte van 2019. In de horeca en evenementenbranche was de daling zelfs ruim 58%. Dit is uiteraard het gevolg van de COVID-19-maatregelen. Sinds het (opnieuw) sluiten van de horeca in oktober zien we dat de verkoop van bier daar met 89% is ...

Wet- en regelgeving Corona
NOW 3: helft toekenningen naar horeca en detailhandel

UWV heeft in totaal ruim 77.000 aanvragen toegekend voor de derde periode van de Tijdelijke Noodmaatregel Overbrugging Werkgelegenheid (NOW). Deze werkgevers hebben samen zo’n 1,3 miljoen mensen in dienst. Inmiddels heeft UWV 1,7 miljard euro aan voorschotten overgemaakt aan deze werkgevers. D ...

Wet- en regelgeving Corona
Horeca zeker tot 9 februari gesloten, hotels wel open

De horeca blijft nog zeker tot 9 februari gesloten, hotels mogen wel 'gewoon' open blijven. Dat maakte premier Mark Rutte zojuist bekend tijdens de persconferentie. Hotels mogen naast zakelijke gasten, ook recreatieve gasten ontvangen. Eerder meldde De Telegraaf dat hotels de dupe zouden ...

Columns Ondernemen
Column Monique van Gevelt: Bivakkeren in onze eigen bubbel

‘The Future is private’ was een uitspraak van de Facebook-eindbaas Mark Zuckerberg in 2019. Achteraf gezien een waarheid als een koe als je het mij vraagt. Want al bijna een jaar is ons privédomein ons enige leefgebied. En vooral in deze winterse lockdown verkeren wij enkel in hui ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: