Interview over groentesappen: "Het is een belevingsproduct pur sang"

6 augustus 2018 | David Bakker

De eerste volledige groente -en juicebars zijn steeds vaker te zien in het straatbeeld. Voor horecadagzaken liggen er kansen om deze niche binnen hun bedrijf ook aan te snijden. “Het is een belevingsproduct pur sang”, zegt Sophie Decorte. Zij is ‘Green Juice Sommelier’ en voorvechter van groentesappen. Ook Siska van Fruitbar Sis uit Leeuwarden ziet alleen maar meer mogelijkheden: “De trend is nog lang niet voorbij.”

De Belgische Sophie is overtuigd van de kracht van de Green Juices, ook voor lunchrooms. “De gasten willen een stuk beleving ervaren als ze ergens zijn. Zet een slow juicer in de zaak, laat de gasten zelf hun eindproduct samenstellen, laat de slow juicer het werk doen en binnen een paar minuten heeft de gast een product in handen waar een verhaal achter zit, dat erg gezond is en een bijzondere ervaring geeft.”

Slow juicer

Ondernemers stappen over het algemeen moeilijk af van hun oude gewoontes, maar de voordelen van de verkoop van groentesappen zijn groter dan de nadelen. “De aanschaf van een slow juicer is niet goedkoop, maar los van het feit dat je je als ondernemer onderscheidt ten opzichte van de concurrentie, is het een ideale manier om de restproducten die in de keuken liggen, te gebruiken. Alle combinaties zijn mogelijk”, noemt Sophie een van de vele voordelen

Het grote voordeel van het traag persen van de sappen uit de groenten is het feit dat alle vitaminen en mineralen behouden blijven. “Bij gewone sapcentrifuges ligt het toerental zo hoog dat de inhoud verhit wordt. Een slow juicer heeft een toerental dat overeenkomt met die van een mensenkaak. De slow juicer perst, kneust en maalt de verschillende groente. Het is vergelijkbaar met het koud persen van olijfolie.” Het resultaat is een ‘levende’ sap dat bol staat van essentiële voedingstoffen en levende enzymen.

Batida

Daar weet Siska van Fruitbar Sis in Leeuwarden alles van. Haar slow juicer draait overuren. Ruim twee jaar geleden implementeerde zij een Caribisch fenomeen in de Friese hoofdstad. De ‘Batida’, een klein barretje langs de rand van de weg op Curaçao waar smoothies en verschillende sapjes worden verkocht kreeg haar Nederlandse tegenhanger met de naam Fruitbar Sis. Een eerste poging om haar te spreken mislukt. “Ik zit midden in de lunch, kun je over een paar uur terugbellen.” Na de piek vertelt Siska graag over haar passie en de toenemende trend.

“Ik denk dat we nog niet aan de piek van de healthy life-trend zitten. Uiteindelijk gaat het denk ik in het DNA van de mensen zitten. Iedereen wil weten wat er in zijn lichaam komt. De gezonde koers is ingezet.” En daar speelt de ondernemer op in. Vele fruit- en groentesmoothies gaan over de toonbank. Zowel veganistische als ‘gewone’ producten worden verkocht. “Ik wil niemand uitsluiten, op deze manier kan iedereen bij mij komen eten en drinken.”

Één fabel wil ze de wereld uithelpen. Groente -en fruit smoothies zijn geen omzettijgers. “Nee helaas niet, dat blijft nog altijd koffie of thee. Mensen vragen mij dan wel eens of ik niet over moet stappen op diepvries in plaats van vers, maar dan valt mijn hele concept weg. Ik wil dat absoluut niet.”

De toppers van Sophie:

Sophie Decorte deed er even over om de juiste mix te vinden tussen de verschillende groentesappen
“De eerste probeersels waren echt niet heel erg lekker”, lacht ze. “Maar op een gegeven moment weet je welke smaken het goed doen bij elkaar. Ik ga het liefst voor een wat friszure smaak. Komkommer is mijn favoriet en met limoen kan je het bittere uit de sap filteren. Voor een zoetere sap kies ik graag een combinatie van rode biet of rode kool met fruit zoals ananas.” Dit zijn haar drie favoriete combinaties:

Green Power:

1 komkommer

Een handvol spinazie

Een bosje platte peterselie

2 stengels selderij

2 centimeter gember

2 Granny Smith appels

1 limoen

 

Beet-uccino

4 wortelen

1 rode biet

1 zoete rode paprika

1 ananas

1 limoen

(optioneel gehakte koriander als toevoeging)

 

Kampioenensap

Een handvol rode kool

4 wortelen

2 appelen

100 gram bevroren blauwe bessen

Snufje kaneel

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Video
Op reportage: Eetcafé De Poort

Net buiten het centrum van Utrecht staat het gezellige eetcafé De Poort. Iedereen die in Utrecht woont kent dit café en komen er ook regelmatig. De Poort zorgt voor een uniek huiskamergevoel waar je kan uitrusten, bijkletsen en lekker eten en drinken. "Onze naam komt doordat ...

Bier Brouwerijen
Vier brouwerijen sluiten zich aan bij Nederlandse Brouwers

Brouwerij Two Chefs Brewing, Kompaan Dutch Craft Beer Company, Brouwerij Noordt en Brouwerij Duvel Moortgat Nederland zijn per februari 2020 lid bij Nederlandse Brouwers. Hiermee telt de vereniging Nederlandse Brouwers voortaan veertien leden, die samen ruim 95 procent van de bierproductie in Nederl...

PUZO bar opent haar deuren in Amsterdam

PUZO maakt uitsluitend gebruik van duurzame producten van hoogstaande kwaliteit. Geen junkfood, maar fusion recepten bereid met natuurlijke ingrediënten. Zo puur mogelijk, zonder onnodige extra’s. Goed voor jou en de wereld om je heen. PUZO’s zijn driehoekige rijstpakketjes met daa...

Columns Bier
Column Richard Moerkerk: Vader Jacob ...

Het mooie aan bier is dat het verweven zit in veel van ons dagelijks leven. Bijvoorbeeld in (straat)namen, kinderliedjes of uitdrukkingen in de Nederlandse taal. Metten zijn ochtendgebeden van monniken. Het woord stamt af van het Latijnse matutinus, dat ‘ochtend’ betekend. De metten z...

Opening Rotterdam
Maritiem museum gooit het roer om met eigen horeca

Het Maritiem Museum Rotterdam opent een gloednieuw café op zaterdag 22 februari. Vanaf dat moment baat het museum zijn horeca zelf uit om de bezoekerservaring nog beter te maken, nadat eind vorig jaar ook de museumwinkel in eigen beheer is genomen. Het café draagt de naam ‘Het La...

Events Brouwerijen
Heineken terug als hoofdsponsor van SAIL

Heineken verbindt zich als hoofdsponsor aan de jubileumeditie van SAIL, van 12 tot en met 16 augustus voor de 10e keer in Amsterdam. De brouwer was in 1975 al betrokken bij de start van SAIL, toen vanwege het 700-jarig bestaan van Amsterdam. Als Nederlands icoon met de wortels in Amsterdam wil Heine...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: