In dit café tappen de gasten zelf

Auteur: Thijs Jacobs
Technologie 22 juli 2019
In dit café tappen de gasten zelf

Iedere handeling in een café kost je menskracht. Hierdoor heb je personeel nodig. Natuurlijk is afrekenen steeds eenvoudiger geworden binnen de horeca, net als in de retail. Contactloos betalen is niet meer weg te denken en steeds meer mensen betalen cashloos. Je kunt echter nog een stapje verder gaan, dat bewijst ‘t Taphuys in Arnhem.

Tom Venhorst is bedrijfsleider bij ‘t Taphuys in Arnhem en weet alles te vertellen over dit innovatieve caféconcept. “In ons café hebben we 100 bieren en 80 wijnen op de tap. De gasten kunnen zelf tappen met een speciaal prepaid pasje. Je betaalt hier per centiliter, dus dat is helemaal transparant en eerlijk. De meeste gasten vinden het geweldig en het scheelt natuurlijk wel personeel.”

Bierkennis is in huis

Maar natuurlijk loopt er wel personeel rond, table service is hier gewoon, dat kan niet anders. “Dat komt omdat de frisdranken, cocktails en gerechten gewoon geserveerd worden aan tafel. En dan hebben we ook nog een jongen die fulltime bezig is met de bierwand. Hij houdt zich niet alleen bezig met het aansluiten van nieuwe fusten, maar doet ook de inkoop, het contact met vertegenwoordigers en dat soort zaken. In de avond draait hij vaak ook mee op de vloer om onze gasten van advies te voorzien. Hij weet namelijk echt heel veel over bier. Twee dames zijn verantwoordelijk voor de wijnwand; ze zijn steeds op zoek naar nieuwe wijnen en controleren de kwaliteit. Je moet dikwijls wisselen, want anders raken de vast gasten verveeld. Dat geldt niet alleen voor de wijn, maar ook voor de bieren.”

Het pasje werkt als een soort OV-chipkaart, je betaalt twee euro borg voor het pasje en laadt bij de kassa het gewenste bedrag op de kaart. “Daar is dus nog wel personeel bij betrokken”, vertelt Tom. “De bier- en wijnwand zien we als extra optie, het is gewoon heel leuk voor onze gasten en een aanvulling op de full service die wij verlenen. Een maand geleden zijn we wel overgestapt van Grolsch naar Heineken, dus we schenken nu ook bieren zoals Affligem en Brand. We kregen een goede deal met scherpe prijzen. Welke bieren het hardst lopen? Grimbergen blond en dubbel liepen heel hard, net als Skuumkoppe. Je hebt eigenlijk twee groepen bierdrinkers in het café; de mensen die zich als echte kenners beschouwen – zij drinken bijvoorbeeld IPA’s en stouts – en de mensen met beperkte bierkenners. Dat zijn mensen zoals ik. Zij kiezen voor de bekende bieren zoals Affligem en Skuumkoppe. En dan heb je natuurlijk ook nog de grote groep pilsdrinkers…”

Speciale aandacht voor wijn

De wijnen hebben speciale aandacht nodig, want de kwaliteit moet gewaarborgd blijven. Tom: “De wijnen zitten in Enomatic kasten en zijn gekoppeld aan argongas. Dat gas zorgt ervoor dat de wijnen langer goed blijven, want als ze in aanraking komen met zuurstof, dan zijn met name de rode wijnen na een dag of drie niet meer goed. Het argongas zorgt ervoor dat de wijn wel drie weken goed blijft. Na 2,5 week krijgen we een geautomatiseerd seintje dat we de wijn moeten controleren. Dat doen we door te proeven. Wanneer de wijn nog goed smaakt, blijft hij op de tap staan, anders vervangen we de wijn. Het gebeurt overigens niet vaak dat we wijn weg moeten gooien. Het systeem zorgt voor weinig verspilling.”

Technisch volmaakt

Op technisch vlak is het een goed doordacht concept. Er zijn weinig haperingen. “De pasjes komen uit Oostenrijk en het heeft twee jaar gekost om het concept door te ontwikkelen. Daardoor is het moeilijk te imiteren, wat voor ons natuurlijk heel mooi is. Naast deze vestiging in Arnhem hebben we er een in Tilburg en later openen we een derde vestiging in Utrecht, aan de Mariaplaats. Naar verwachting opent die zaak in de herfst. Uiteindelijk is het voor ons heel goed als onze gasten zelf tappen; het scheelt personeelskosten. Uiteraard moet ons personeel wel goed aan de gasten uit kunnen leggen hoe het concept werkt, dus daar gaat ook tijd in zitten. Eigenlijk werkt ons concept het beste in de winter, want als het lekker weer is, zit je met het terras. In de winter zit iedereen binnen, om de bierwand heen. Of het ooit mis is gegaan? Ja, maar gelukkig maar twee keer. Toen viel de verbinding weg. Dat is echt stressen hoor, want ineens moet je met het aanwezige personeel 300 gasten bedienen en dat is heel, heel veel.”

Verkoop speciaalbier blijft stijgen

De verkoop van alcoholvrij bier is in 2018 nog harder gestegen dan in voorgaande Jaren (een plus van ruim dertig procent!). Dit blijkt uit de jaarlijkse bierconsumptiecijfers van Nederlandse Brouwers. Speciaalbier zit ook nog altijd in de lift en liet vorig jaar dubbele groeicijfers zien. Vooral de laag-alcoholische speciaalbieren zijn aan een opmars bezig, terwijl het ‘gewone’ pils maar een minieme stijging in verkoopcijfers liet zien.

​Top10-2019

Overig nieuws