Ideaal kassasysteem voor de horeca

11 maart 2016 |
Ideaal kassasysteem voor de horeca

De horeca is gebaat bij goede restaurantsoftware die stabiel draait. De traditionele systemen hebben onderhoud nodig om up-to-date te blijven, maar
met de software van Lightspeed is iedere device altijd up-to-date. Bovendien werkt het kassasysteem in de cloud en kan de onderneming altijd blijven draaien door de offline modus.
Sjuulke Titulaer, sales engineer bij Lightspeed: “Onze software draait op Apple devices. In de praktijk zie je dat de iPad mini vaak wordt gebruikt om bestellingen op te nemen. Je kunt onze software dan ook gewoon in de App Store downloaden, en zodoende haal je ook alle updates automatisch binnen.”

Lightspeed draait in de cloud. Gaat dat probleemloos? “Wanneer de verbinding wegvalt, dan hebben we een lokale server beschikbaar die alle data doorstuurt, zodra de connectie hersteld is”, aldus Sjuulke. “Vooral in de horeca is dit belangrijk. We bieden de app alleen aan in de App Store, omdat we een stabiel en veilig product in de markt willen zetten. Vergeleken met Android is Apple een betere keuze wat dat betreft, en de iPad wordt ook steeds goedkoper om aan te schaffen, dus dat is geen belemmering voor onze klanten. Bovendien ben je bij ons, ook als je een aantal iPads wil aanschaffen, nog steeds goedkoper uit dan bij traditionele aanbieders.”

Flexibel systeem
“Ons systeem blinkt uit in de inrichting per werknemer en de flexibiliteit om de tafelschikking aan te passen. Cafés willen graag de mogelijkheid om een happy hour in te kunnen stellen en lunchrooms willen ook een take-away functie, voor wanneer gasten koffie of een broodje meenemen. Er is bijvoorbeeld ook een mogelijkheid om kortingen in het systeem te zetten, zodat je een vaste gast eens een drankje cadeau kunt doen. De user reports zijn voor veel café-eigenaren van belang, omdat zij graag willen zien hoeveel volume iedere werknemer draait.”
Alle Apple devices
Lightspeed kan op alle Apple devices gebruikt worden. De iPad mini is populair, maar natuurlijk kan een iPhone of een iPod Touch ook gebruikt worden om bestellingen op te nemen. Het nadeel is dan wel, dat het vloerplan iets minder duidelijk is. Bovendien is door het swipen en de intuïtieve manier van bestellingen opnemen, het contact met de gast beter.

Waarom Lightspeed Restaurant?
Restaurants:

1. Table Management/Floor Plan. Je kan op een eenvoudige manier je vloerplan maken, zodat het een exacte weergave is van je restaurant. Aanpassingen aan het vloerplan kunnen worden gedaan in op de iPad (POS), zodat er last minute wijzigen kunnen worden gedaan.
2. Volledig cloudbased, zodat je overal ter wereld je restaurant kan managen, maar met de mogelijkheid om lokaal te werken op een server.
3. Het systeem is zo gemakkelijk in gebruik dat al je werknemers meteen begrijpen hoe ze de kassa moeten gebruiken. Een kind kan de was doen.
4. Gangen, aanpassingen, toevoegingen en combimenu's in Lightspeed kan het allemaal.
5. Rapportage van categorieën, producten en shifts.
6. Reservering bijhouden vanuit het systeem, zodat deze nooit meer vergeten worden.
7. Gesplitst betalen of per item geen probleem.

Café/Bar:

1. Tabs/Credits. Je kan rekeningen natuurlijk meteen afrekenen, maar ook opslaan op klant of rekening zodat vaste klanten eventueel later de factuur kunnen betalen.
2. Timed Events (happy hour)
3. Klant profielen waarin je favoriete dranken ziet. (regular customers/fav drinks)
4. De kassa kan volledig in gericht worden op snelle verkoop, zodat er geen tijd verloren gaat en mocht het nodig zijn kan een bestellingen onderbroken worden door een andere gebruiker zonder dat de voorgaande bestelling verloren gaat.
5. User Reports. Eenvoudig inzicht in de uren en de omzet van je personeelsleden .
6. Mixdranken met een druk op de knop aanslaan.

Lunchroom
1. Toevoegingen aan dranken zoals suiker, slagroom of de maat van de koffie als automatisch pop-up.
2. Vaste combinaties (ie. muffin & coffee voor 3.99)
3. Take away bestellingen waarbij meteen wordt afgerekend en geen vloerplan nodig is.
4. Verdeel je producten in categorieën waarbij visueel alles mogelijk is, zodat je nooit lang naar een product hoeft te zoeken.
5. Shortcut menu met alle meest bestelde producten meteen zichtbaar.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Achtergronden
11 jaar geleden in De CaféKrant: Wijnbar Viqh, Haarlem

De CaféKrant bestaat dit jaar 15 jaar. Om dit 'porseleinen jubileum' kracht bij te zetten, besteden we iedere week aandacht aan een interview of achtergrondverhaal uit de rijke historie van De CaféKrant. Dit keer reizen we terug naar 2010. We bezochten wijnbar Viqh in Haarle ...

Economie Achtergronden
Advies Belastingdienst aan horecaondernemers: verleng bijzonder uitstel van betaling

Is uw bijzonder uitstel van betaling afgelopen en kunt u nog niet aan uw nieuwe betalingsverplichtingen voldoen? Verleng dan uw bijzonder uitstel van betaling. Dat kan nog tot en met 30 juni. Afgelopen zaterdag ontvingen 60.000 ondernemers, waaronder uit de horecabranche, hierover een brief van de B ...

KHN Corona
KHN: uit eten met sneltest onbespreekbaar

De uitspraken van minister De Jonge over de rol van sneltesten in het openingsplan van het kabinet kunnen rekenen op stevige kritiek vanuit horecaondernemers. Zo wordt er mogelijk gesproken over versoepelingen, waarbij de horeca voor uit eten open mag met de inzet van sneltesten. Vooral het feit dat ...

Economie Achtergronden
CBS: relatief veel horecabedrijven opgeheven

In het eerste kwartaal van 2021 werden zo’n 30,2 duizend bedrijven opgeheven, ruim 9 duizend minder dan in hetzelfde kwartaal het jaar ervoor. Bij 85 procent van de opheffingen ging het om bedrijven met één werkzame persoon. Er werden 4,7 duizend bedrijven met meer dan é&e ...

Achtergronden Corona
Kan de horeca eigenlijk wel open als het weer mag?

Als de horeca op een gegeven moment weer open mag, dan is het nog maar de vraag of elke horecagelegenheid dat ook kan. BNR Nieuwsradio ging op onderzoek uit en deed daarbij ook navraag hij KHN. Bij veel ondernemers ontbreekt het op dit moment aan financiële middelen om personeel te betalen of v ...

Interview Longread
''Het terras openen heeft eigenlijk geen zin voor ons''

Andrea de Lange is eigenaresse van Brasserie Jansen in Zwolle. De terrassen mogen weliswaar weer gedeeltelijk open, maar zij koos ervoor haar terras gesloten te houden. Een weloverwogen keuze, zo blijkt. “Als je kijkt naar alle administratie en de opstartkosten die daarbij komen kijken, dan he ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: