Horecaondernemers liggen wakker van WAB

9 januari 2020 | Redactie

Uit onderzoek van payrollorganisatie Persoonality blijkt dat ondanks dat meer dan 80% van de horecaondernemers weet dat de ‘Wet Arbeidsmarkt in Balans’ 1 januari 2020 van kracht gaat, meer dan de helft niet weet wat de impact gaat zijn op de bedrijfsvoering en bedrijfskosten. Geschat wordt dat dit tientallen miljoenen per jaar extra gaat kosten.

De grootste zorgen bij de horecaondernemers zitten vooral in de extra kosten en de extra tijd die de nieuwe wet met zich meebrengt, om ervoor te zorgen dat men zich houdt aan alle regels. Daarbij is men ook bang dat niet alle regels bekend zijn en om deze reden dus niet kunnen worden uitgevoerd. Juist in de horecasector wordt veel gewerkt (meer dan 70%) met flexkrachten. Vooral onder restaurants en cafés zijn er grote zorgen.

De kosten van flexibele arbeid stijgen door de nieuwe wetgeving met gemiddeld 6 à 10% voor een onderneming in combinatie met (extra) salarisstijgingen vanuit de cao’s. Op jaarbasis is dat meer dan € 2.300,- per fulltime medewerker aan extra kosten. Deze kostenverhogingen afgezet naar de gehele branche (450.000 horecamedewerkers) maakt dat de personeelskosten een beangstigend hoge extra kostenpost wordt.

Jeroen Verhoeven, CFO van Meyer Beheer: “De kostenstijging vanuit de WAB, in combinatie met de verwachte cao-verhogingen, zorgen voor een onverantwoord hoge kostenstijging die de inflatie zal aanjagen tot een ongewenst niveau en daarmee een tegengesteld effect bereiken als bedoeld door de overheid.”

“En die onzekerheid is niet goed voor de economie,” zegt Bob Weghorst, directeur van Persoonality payroll. “Dit kan in 2020 een recessie enorm aanjagen. We merken nu al dat organisaties afscheid nemen van flexkrachten. Dat is logisch, want bij twijfel over de economie, neemt de spreadsheet het over. Er ontstaat zo een groot probleem om personeel te vinden en vast te houden.”

Flexibiliteit is noodzaak

De WAB is geschreven vanuit het uitgangspunt dat iedereen recht heeft op een onbepaalde-tijd-contract. De huidige maatschappij heeft structureel behoefte aan bepaalde mate van flex. Weghorst: “We bestellen allemaal ’s avonds vóór 22:00 uur via internet en verwachten dat het de volgende morgen al geleverd is. Vandaag de opdracht krijgen, is vandaag of morgen leveren. Niemand kan de toekomst voorspellen en voor ondernemers is het dan ook lastig verder dan een paar weken vooruit te kijken. Flexibiliteit is dus een noodzaak. Toch verwacht ons kabinet dat zij werknemers massaal voor onbepaalde tijd gaan aannemen.”

Over Persoonality

Persoonality is onderdeel van Timing en daarmee van de ADG-dienstengroep. Persoonality is ruim 20 jaar dé specialist in payroll-dienstverlening. Met een nieuwe eigen ondernemings-cao heeft Persoonality vroegtijdig geanticipeerd op payroll-dienstverlening onder de Wet Arbeidsmarkt in Balans (WAB). Met ruim 17.500 medewerkers bij meer dan 1.500 klanten zijn wij een top-3 payroll-organisatie in Nederland én de onbetwiste nummer 1 payroller in de horeca-branche.

Training

De WAB is een heet hangijzer binnen de horeca. Veel ondernemers stoeien met de nieuwe wet- en regelgeving. In samenwerking met advocatenkantoor Kennedy van der Laan organiseert de HM-Academy de training Wet Arbeidsmarkt in Balans op 3 februari aanstaande in het Postillion Hotel Utrecht Bunnik. 

Na het volgen van de training weet je waar de mogelijkheden liggen om geld te besparen, hoe je om moet gaan met oproepcontracten en op welke wijze het ontslagrecht soepeler wordt. Meer informatie en inschrijven kan hier.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Opening Internationaal
Deus Ex Machina brengt uniek retail- en restaurantconcept naar Nederland

Deus Ex Machina is meer dan alleen een merk. Het brengt een lifestyle voor alle riders, bikers, creatieven, foodfanaten en artistiekelingen tot leven. Met hun recent geopende ‘tempel’ genaamd The Wat of Why aan de Amsterdamse Herengracht start ook in de lage landen de jacht naar plezier....

Bier Rotterdam
Stadshaven Brouwerij Rotterdam opent eind 2020

Stedelijke herontwikkeling in Merwe-Vierhavens (M4H Rotterdam) maakt de komst van Stadshaven Brouwerij Rotterdam met restaurant mogelijk. De brouwerij wordt gerealiseerd in een voormalige havenloods aan de Merwehaven. De horeca op locatie wordt geëxploiteerd door de Bierfabriek. Gemeente Rot...

Koffie & thee Achtergronden
Het Grote Koffiebar Onderzoek: zo drinkt Nederland koffie in een koffiebar

Specialty coffee is in de afgelopen jaren steeds populairder geworden in Nederland. Uit onderzoek van Koffietje.nl blijkt dat ongeveer de helft van de koffiedrinkers één of meerdere keren per week een koffiebar bezoekt. Per bezoek bestellen we gemiddeld 2 drankjes, met een sterke voor...

Bier
Horecaconcern IQ Creative stapt over op Bud

IQ Creative, een van de belangrijkste spelers in de Amsterdamse horeca, maakt vandaag bekend te kiezen voor Bierbrouwerij AB InBev. Het bedrijf van Bert van der Leden en ’s werelds grootste brouwer zijn al sinds de introductie van Bud in Nederland in gesprek. De samenwerking wordt vandaag door...

Ondernemen
Mis geen extra omzet: download de HorecaMarketingKalender

Hij is er weer! Je kunt de HorecaMarketingKalender 2020 nu gratis downloaden via deze link! De HorecaMarketingKalender is hét overzicht van feestdagen, vakanties en evenementen in Nederland en omgeving. Heb je je ooit weleens afgevraagd wat al die Duitsers ineens in je zaak deden? Dat kwam...

Interview
Maggie Blue: All-day (and night) concept in Alphen aan den Rijn [video]

Van lunch tot dj’s en livemuziek op de vrijdag- en zaterdagavonden: Maggie Blue in Alphen aan den Rijn heeft het allemaal. Sinds 24 juli 2017 zijn de deuren van Maggie Blue geopend. Sindsdien hebben ze erg veel gedaan om uniek te zijn, maar ook aanspreekbaar en inspirerend voor gasten. Mike, (...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: