Horecaketens winnen terrein in straatbeeld

8 januari 2019 | Thijs Jacobs

ABN AMRO verwacht dat de schaalvergroting in de horeca zich de komende jaren voortzet via de uitbreiding van ketens én overnames. Na een recordjaar in 2018 verwacht ABN AMRO dat het aantal overnames van eetzaken in 2019 boven het gemiddelde van de afgelopen vijf jaar ligt. Verder breiden ketens uit.

Bij lunchrooms, fastfood- en avondrestaurants groeien ketens sneller dan zelfstandigen. Een internationale vergelijking leert dat Nederlandse grote steden nog relatief versnipperd zijn in eet- en drinkzaken. Zo maakt ‘slechts’ 29 procent van de fastfoodzaken in het centrum van Amsterdam deel uit van een grote keten. Ter vergelijking: in de binnensteden van Madrid, Sevilla en Stockholm hebben fastfoodformules een aandeel van tussen de 70 en 80 procent. En restaurantketens in de centra Amsterdam, Den Haag, Maastricht en Groningen zijn ondervertegenwoordigd in vergelijking met binnensteden van bijvoorbeeld Londen, Glasgow, Bilbao en Hamburg.

Investeren in schaalgrootte door veranderende eetpatronen

Schaalvergroting is nodig om bijvoorbeeld te investeren in een aangepast assortiment en een digitale strategie. Eetpatronen veranderen immers: zo is er een groeiende behoefte aan gemak: snelle, lekkere en het liefst ook verse producten. De consument oriënteert zich daarnaast steeds vaker digitaal en bestelt ook vaker online dan vroeger. Zo is de markt voor maaltijdbezorging in 2018 met circa 20 procent gegroeid. Op het gebied van digitalisering moeten veel horecazaken nog een flinke slag maken. Slechts 57 procent van alle eet- en drinkzaken biedt de mogelijkheid om via de website iets te bestellen, te reserveren of te boeken. Grote ketens kunnen de investeringen die hiervoor nodig zijn - zoals bestelzuilen in de fastfood-sector - gemakkelijker dragen.

Personeelstekort remt groei eetzaken

Het personeelstekort zet voor 2019 en 2020 een stevige rem op de groei voor eetgelegenheden. Zo ervaart 35 procent van de eetzaken dit als een belemmering voor groei, terwijl dit twee jaar eerder nog 13 procent was. Investeringen in robots en technologie zijn steeds aantrekkelijker geworden om door te groeien. Internationaal ontstaan hybride bedrijven: denk aan de ‘deegrobots’ van Zume Pizza uit Californië of een restaurant met drie robots en twee mensen in het Chinese Hunan. In het net geopende hamburgerrestaurant Creator in San Francisco raspt een robot met 350 sensoren de kaas, voegt sauzen toe, grilt het vlees en snijdt de tomaten. Een dergelijke geavanceerde robot kan voor Nederlandse horecabedrijven een uitkomst zijn, mits een bedrijf genoeg omvang heeft om daar in te investeren.

“Horecabedrijven moeten investeren in de aantrekkelijkheid van het werk om personeel te werven én aan zich te binden. Bijvoorbeeld door het bieden van opleiding, coaching en sessies over carrièreperspectieven of door iets extra’s te bieden.Dat gaat makkelijk bij meer omvang”, zegt Sonny Duijn, Sector Econoom Retail en Leisure van ABN AMRO. “Ook zijn ketens beter in staat in robotisering te investeren en zo groei te blijven realiseren. Dat is op termijn nodig, omdat veel restaurants door het personeelstekort nu al hun deuren moeten sluiten. We verwachten dan ook dat het personeelstekort in 2019 en 2020 een stevige rem op de groei van eetzaken gaat zetten.”

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Bier Duurzaamheid
Heineken wil 15 procent minder water verbruiken

Heineken ambieert om zijn watergebruik in waterarme regio's zoals spanje en Ethiopië met 15 procent omlaag te brengen, voor minder waterschaarse regio's streven zij naar tien procent. Niet alleen dat maar ze willen ook duurzamer handelen door middel van het hergebruik van afvalwater, he...

Columns
Column: daarom neem ik mijn kinderen niet mee naar zo'n café

In de maartuitgave van De CaféKrant schreef ik in mijn voorwoord over kinderen in het café. Ik bezocht café De Twee Spieghels in Leiden, waar kinderen pas welkom zijn als ze zelfstandig op een barkruk kunnen klimmen. Dat is niet ingegeven door kinderhaat of iets dergelijks, maar...

trends Bier
Gaan algoritmes het bierassortiment bepalen?

Een team van 160 wetenschappers is bezig met het ontwikkelen van een algoritme wat klanten kan adviseren wat zij moeten bestellen. Brouwerijketen AB InBev kreeg de inspiratie voor dit idee vanuit de streamingwebsite Netflix. Netflix beveelt kijkers nieuwe series en films aan door middel van het verz...

Bier Events
Bijna 450 bieren in 5e Dutch Beer Challenge

Op woensdag 20 maart 2019 is Rotterdam weer een dag de bierhoofdstad van Nederland. Dan wordt in Arminius congres- en debatcentrum voor de vierde keer de ‘Dutch Beer Challenge’ georganiseerd. Alle ruim 650 Nederlandse brouwerijen en brouwerijhuurders zijn benaderd en velen hebben &eacut...

Economie KHN
Oproep KHN voor Provinciale Staten-verkiezingen: voorkom overaanbod horeca

De afgelopen tien jaar nam het aantal horecazaken in Nederland explosief toe. Het aantal groeide met 13 procent naar ruim 43000 zaken. KHN is blij met deze ontwikkeling en ziet ook voor de toekomst nog ruimte voor extra horeca. Maar in steeds meer binnensteden ontstaat overaanbod van horeca, vooral ...

Tech Interview
''Bij De Beren hebben we nu al twaalf marketingmedewerkers nodig''

Marjolein Mens is communicatieadviseur bij restaurantketen De Beren. De restaurantketen heeft de social media campagnes uitstekend op orde en pakt de marketingactiviteiten professioneel aan. Hoe gaat dat in zijn werk bij zo’n succesvolle keten? Marjolein: “We hebben hier op kantoor een h...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: